previa Posted October 20, 2005 Share Posted October 20, 2005 oon tuos miettinut eri vaihtoehtoja miten järjestää lämpimän ilman puhallus tuulilasille. helpointahan olis laittaa eeperi tai vepasto hönkimään pellin alle.. mut ei tässä mitään muutakaan tehty helpoimmalla tavalla. ideana rakentaa "vesi" kiertoinen lämmitys. varapyöräkoteloon tulis paisuntasäiliö, ja mittariston taakse corollasta purettu lämppärin kennosto ja puhallin härpäkkeet. näistä putkisto astinlaudan alla konehuoneeseen. ja milläs se vesi sitten lämmitetään?? hmm.. ekaks ajatuksena oli tehdä rosteriset "lämmönvaihtimet" pakoputkistoon, jossa olis putken ympärillä vesivaippa josta kiertovesipumpulla nesteet auton keulalle, mut ongelma on tuo kuuma pakokaasu joka ilmeisesti on luokaa yli 800 ast? järjestelmä siis kiehuisi alvariinsa.. mut jos hyödyntäisikin jokkismiesten ideaa jossa moottoriöljy jäähdytetään "vesipytyssä", eli siis otetaan öljypumpun juuresta moottoriöljyn ulostulo ja paluu, siihen letkunväliin vaihdettava öljynsuodatin ja öljy putki jatkuisi siitä vesisäiliöön johon on kupariputkesta tehty kierukka jossa öljy kiertää. vesisäiliö olisi yhdistetty kierovesipumpulla astinlaudan alla kulkeviin putkistoihin.. moottoriöljyhän ei pitäis yli sadan asteen mennä? ja samalla sitä jäähdytettäisiin tuolla vesikierrolla tuollaista ideaa olen tuos pyöritelly.. puhallin paketti puretaan lauantina corollasta ja sit alkaa tarkempi sovittelu ja suunnittelu ja tiedetään tiedetään..vettä ja ilmaa ei sais sotkee keskenään.. mut onhan niit vesikansiikin jo paljon porukalla.. onko se Raussin lämppäri ratkaisu joku vastaava? muistaisin siitä jossain topikissa lukeneeni, mut en ny sitä löytäny Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted October 20, 2005 Share Posted October 20, 2005 onko se Raussin lämppäri ratkaisu joku vastaava? muistaisin siitä jossain topikissa lukeneeni, mut en ny sitä löytäny Ostin toisen 12V sähköpuhaltimen. Eipä sitä oo paikalleen vielä jaksanu laittaa, mut pitää noi viileinä kesäiltoina lasin puhtaana ja lämpee koppikin varmaan pikkasen sitten kun on edes jonkinlaista eristystä, eikä vaan 0.75 milliä peltiä. Toterin, että öljyllä lämmittäminen on senverran huteralla pohjalla oleva idea, ettei sen toteuttamiseen raaski laittaa isoa kasaa rahaa. Pelkistä letkuista tulee jo senverran, että ei oikeen kokeilutarkotukseen jaksais. Vituttaa jos se ei toimi. Ei se vedelläkään helpotu sen enenpää.. Vesipumpun kanssa tulee olemaan hauskaa ja sähköset vesipumput on vitun kalliita. Jossain oli kaupan vesiwebasto 300 eurolla. Ja edelleen tulee kysymys, että paljonko öljystä lämpötehoa edes riittää. Termostaatti väliin, niin lämpee kone, mutta koppi ei ehkä koskaan. Ilman termostaattia lämpee molemmat just ja just hikoilupisteeseen.. Ainakin vois odottaa tapahtuvan niin. Montas sataa euroa ja monta työtuntia moisen asin toteamiseen sit kehtaa käyttää? Quote Link to comment
Ketsa Posted October 20, 2005 Share Posted October 20, 2005 Termodynamiikkaa käsitteleviä kirjoja vaan haeskelemaan. Kyllä lämmöntarpeestakin laskemalla hehtaarille pääsee... :-) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted October 20, 2005 Share Posted October 20, 2005 Vesikansilta lämmön ottaminen ei oo hassumpi idea jos muutenkin pitäs vesikannet laittaa. Quote Link to comment
previa Posted October 20, 2005 Author Share Posted October 20, 2005 mulla ei oo ainakan viel tarkoitus ruveta koko autoa tuolla lämmittämään, toistaiseksi riittäisi tuo huurteen poisto.. harrastuksen kanssa ei parane aikaa laskea, ja pikkuhiljaa kun hankkii roipetta, ni ei toivonmukaan käy putjetin päälle. www.kehacaravantukku.fi tuolta kattelin kiertovesipumppua ja siel olis näppärän kokoisia pienia lämpöpattereita ja puhaltimiakin..noille tulis kyl hinthaa iahn perkeleesti, muistaakseni lapualla toimii purkaamo, joka purkaa vanhoja asuntovaunuja, siel vois kysellä kans noit patterisysteemeitä ja pumppuja yms. yhdysputket takaa eteen ajattelin tehdä ihan kupariputkesta jonka päälle vetää eristeen, periaatteessahan noi vois kyl vetää vaik auton sisäpuolellakin, jolloin ne luovuttais sitä lämpöa sisälle. Quote Link to comment
previa Posted November 3, 2005 Author Share Posted November 3, 2005 tämä rojekti on edennyt sen verta, että kävin purkamassa vm86 toyota corollasta lämppärin kennon ja puhaltimen sekä säätövivustot. siis koko paketin. sellaisenaan tuota roipetta ei saa mihinkään sopimaan, mut ku siitä puretaan kaikki ylimääräinen pois, ni eiköhän se pellin alle mahu. säätövivusto menee nippanappa alkuperäiseen soittimen reikään, ja humppakone laitetaan sitten joskus vaik konsoliin tai hanskalokeroon.. Quote Link to comment
hanski. Posted November 3, 2005 Share Posted November 3, 2005 mulla ei oo ainakan viel tarkoitus ruveta koko autoa tuolla lämmittämään, toistaiseksi riittäisi tuo huurteen poisto.. miten olis lämmitettävä tuulilasi...??? Quote Link to comment
previa Posted November 3, 2005 Author Share Posted November 3, 2005 mitäs sellainen kustantaisi? pistä vaik privana.. mul on tos galaxis sellane ja on itseasiassa ihan kätevä Quote Link to comment
hanski. Posted November 3, 2005 Share Posted November 3, 2005 laitoin privaa sulle... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.