Jump to content

Jakajan/käyttöakselin klappi


Guest MikkoL

Recommended Posts

Guest MikkoL

Saako pyörijässä/jakajassa/jakajan akselissa olla klappia pyörintäsuunnassa.

 

Ongelma on sytkän säätö tyhjäkäynnillä kun lampunkanssa katsomalla heittelehtii ykk-20 välillä, mutta kierroksilla menee tasaisesti ennakkokäyrän mukaisesti. Jakaja on 123 tietokoneella säädettävä ja pyörijästä kokeiltuna on reilusti edestakaisin käännettäessä klappia.

 

Jakajan koneeseen menevästä päästä kun pitää kiinni ja kääntelee pyörijästä on klappia vähän, mutta käyttöakselissa huomattavasti enemmän kun ruuvarilla kokeilee käännellä reijässään.

 

Minkälaisissa toleransseissa pitäis olla?

 

Osat uusia.

Edited by MikkoL
Link to comment

Mieluiten ei tuntuvaa välystä ollenkaan jakajan käyttöakseli/kampiakseli välillä,kumminkin pitäisi liukua toisiaan vasten jumittamatta. Pyöriän välys jakajanakseliin ei ole niin ratkaiseva kunhan se on vaan napakasti paikallaan ettei seilaa akselilla edestakaisin.

Link to comment

Onko ajoituslamppu säädettävää mallia vai kiinteä. Minulla oli motonetin säädettävä lamppu hajalla (siis sellainen jolla katsotaan aina ykk-merkkiä ja lampusta säädetään ennakko) ja sytkä näytti heittelevän samalla tavalla kuin sinulla. Tavallisella lampulla katsottuna ei heitellyt yhtään. Jakajan akselissa oli klappia ja luulin aluksi johtuvan siitä, mutta vika olikin lampussa.

Link to comment

Akselin välystä voi säätää myös ohuilla laakerilevyillä jotka tulee käyttöakselin alapäähän,niitä lisäämällä välys yleensä pienenee...vaika joittenkin mielestä ei näin pitäisikään menetellä niin silti täysin toimiva,kunhan ei lisää kuin muutaman mikä yleensä piisaakin.

Link to comment

Ihan normaalia että 123:n sekoilee halpis lamppujen kanssa tyhjäkäynnin tuntumassa, johtuu käsittääkseni multispark ominaisuudesta joka sekoittaa lampun. Hellan lamppukin sekoilee hieman, mutta sillä saa kyllä sytkän säädettyä kun hetken haarukoi keskikohtaa. "Tietokoneella" säädettävä 123:n pitää ensin mekaanisesti säätää kohdalleen, eli perusennakko paikalleen, ja vasta tämän jälkeen säätelemään läppärillä käyriä kohdilleen.

Link to comment
Guest MikkoL

Onko ajoituslamppu säädettävää mallia vai kiinteä. Minulla oli motonetin säädettävä lamppu hajalla (siis sellainen jolla katsotaan aina ykk-merkkiä ja lampusta säädetään ennakko) ja sytkä näytti heittelevän samalla tavalla kuin sinulla. Tavallisella lampulla katsottuna ei heitellyt yhtään. Jakajan akselissa oli klappia ja luulin aluksi johtuvan siitä, mutta vika olikin lampussa.

 

Lamppu on seuraavanlainen:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/493000/Ajoituslamppu-mittarilla-Hella

Link to comment
Guest MikkoL

saa kyllä sytkän säädettyä kun hetken haarukoi keskikohtaa. "Tietokoneella" säädettävä 123:n pitää ensin mekaanisesti säätää kohdalleen, eli perusennakko paikalleen, ja vasta tämän jälkeen säätelemään läppärillä käyriä kohdilleen.

 

Näin juuri on koitettu tehdä, mutta se heittely siinä tyhjäkäynnin tienoilla on aika haastava. Tarvii kokeilla toisella lampulla.

 

Onko kenelläkään 123 jakajan omistajalla ollut jakajan kansi väljä jakajan runkoon niin, että heiluu 1-2mm kohdistushahlon vastakkaiselta puolelta.

Link to comment

Mulla on muuten sama lamppu, mutta ilman tuota mittaria. Haastava säädettävä tuollakin, mutta olen saanut ne kohdilleen. Kansi on tosiaan hieman väljä, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, ei vaikuta mihinkään.

Link to comment
Guest MikkoL

Mulla on muuten sama lamppu, mutta ilman tuota mittaria. Haastava säädettävä tuollakin, mutta olen saanut ne kohdilleen. Kansi on tosiaan hieman väljä, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, ei vaikuta mihinkään.

 

Ok.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...