Jump to content

Mitkä suuttimet nurkkakaasareihin? + muuta asiaa säädöistä ja sytkästä


Guest MikkoL

Recommended Posts

Guest MikkoL

Eli minkä kokoisilla suuttimilla/seosputkilla/kurkuilla lähtisin kokeilemaan?

 

-78mm isku

-Engle w110

-92mm pytyt

-Scatin Super-D kannet 42/37

-Puristus 9.2:1

-keinut 1:1.25

 

 

ja nurkissa IDF.n 44mm kaasarit.

 

Vakiot paikassa eli:

 

* Pääsuutin 135
* Ilmasuutin 200
* Tyhjäkäynti 55
* Seosputki F11
* Kurkku 36
 
Nokee ja hajottaa tulpat nopeasti, varsinkin tyhjäkäynnillä.
Edited by MikkoL
Link to comment
  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ehkä tyhjäkäynnit vois olla pykälän pienemmät, mut silti tarkistaisin perusasiat vielä kertaalleen. Venttiilien välykset ja perusennakko ainakin 10 astetta. Kaasarit tarkkaan synkroniin. Mikä jakaja sulla on?

Edited by NordBling
Link to comment

Kun nokkana on W110, ei kierrosalue  nouse kovin ylös, joten täältä ääni myös pienemmille ja paremman väännön aikaan saaville 32-34 kurkuille.

 

Tyhjäkäyntisuuttimet voisi löytyä väliltä 50-53. Tämä on tärkein suutin nurkkapyörityksessä, koska bensa virtaa pääasiassa niiden kautta n. 2500-3000 kierrokseen saakka. Pääsuuttimen koko n. 4xkurkun halkaisija, vaikutusalue 2500-4500  r/min. Ilmasuuttimena 180 on yleisempi, mutta sen vaikutus tulee vasta yli 4000r/min.

 

Seosruuvien säätö ei myöskään ole sinne päin hommaa, vaan niillä tulee hakea tarkasti seos kohdalleen.

 

Tuolla on minusta neuvottu hyvin tuplakaasareiden säätöä:

 

http://www.aircooled.net/vw-carburetors-jetting-102/

 

Tuplakaasareiden kanssa on monet todenneet nelikärkitulpat hyviksi, koska eivät pimene niin helposti.

Edited by pantse1
Link to comment

Jakajana 123 tietokoneella säädettävä.

 

Entäs seosputket?

 

Seosputkista F11:t  on yleisesti hyviksi todettu ja paljon käytetyt idf:ssä.

 

 

Tuo w110 nokka-akseli/ Scat D-port kannet yhdistelmä on  mielenkiintoinen. Scatin D-port kansissa on kuitenkin melko kookkaat kanavat ja venttiilit, joilla virtaukset parhaimmillaan suht korkeilla kierroksilla, kun taas w110:n käyttöalue sijoittuu alemmaksi. Kerro tänne käyttökokemuksia, kunhan saat kaiken ensin toimimaan.

Edited by pantse1
Link to comment

Kyllä noi laajakaista mittarit toimii vaikka olis seokset vähän poskellaan, ainakin minulla toimii. Jos noilla suuttimilla, mitä tässä on ehdoteltu, lähtee liikkeelle ei voi olla paljon pielessä.

Kannattaa ihan ensin katsoa bensapinnan korkeus, jos sitä ei ole katsottu. IDF on aika herkkä sen suhteen. Jos pinta ei ole kohdallaan saa ihan kummallisia tuloksia. Uusien kaasareiden bensapintoja ei ole tehtaalla säädetty.

Minä olen ensin hakenut tyhjäkäytisuuttimen sopivaksi ja vasta sitten lähtenyt hakemaan muita suuttimia. Olen joskus ottanut suutinrungot kokonaan pois ja ajellut pelkillä tyhjäkäyntisuuttimilla. Niin voi helpoiten todeta (opetella tietämään) mikä on tyhjäkäyntisuutinten toiminta-alue. Yllättävän hyvin voi pintakaasulla liikkua pelkillä tyhjäkäyntisuuttimilla.

Link to comment

Update kitti on noihin sitten ihan mahottoman hyvä: http://www.aircooled.fi/tuote/2694/weber-idf-update-kit-44mm-cb

Paljon enemmän kuin hintansa arvoinen. Ilman kokeilemista ei usko kuinka paljon paremmat voi kaasareista tulla, eikä tarvii painia sisäkurkkujen yms. kanssa. Alavääntö paranee ja siirtyminen tyhjäkäyntipiiriltä pääsuutin piirille menee jouheasti.

Link to comment
Guest MikkoL

Kannattaa ihan ensin katsoa bensapinnan korkeus, jos sitä ei ole katsottu. IDF on aika herkkä sen suhteen. Jos pinta ei ole kohdallaan saa ihan kummallisia tuloksia. Uusien kaasareiden bensapintoja ei ole tehtaalla säädetty.

 

 

Mikä olis hyvä korkeus?

Link to comment
Guest MikkoL

10 mm ylhällä. Alareunaa en ole koskaan mittaillut. Katsonut vaan, että koho pääsee kunnolla liikkumaan.

Mitataan tiiviste paikallaan ja säätäminen tapahtuu pelti läpyköitä taivuttelemalla.

Ok. Näillä mennään viikonloppuna.

Link to comment
Guest MikkoL

Nyt on lambda asennettu ja pienemmät 34mm kurkut.

Vielä ei ole päässy oikeen kokeilemaan ylemmillä kierroksilla lambdan arvoa kun tulpat hajos taas sillä aikaa kun säätää sytkää ja synkronoi kaasareita. (neljännet tulpat)

 

Tulpat totaalisen nokiset ja tyhjäkäynnillä lambdan arvo on 11.7 - 12.0 (1v=14.7), kun seosruuvit 1 kierrosta auki.

 

3 varttia seusruuveja auki niin ampuu putkessa kokoajan ja lambdan arvo n. 12,7.

 

Bensapinnat säädetty 10mm, kaasarit synkronoitu.

 

Juuri kun lähdin koeajolle niin tulppa/tulpat rikki ja rupesi ampumaan ainakin 2 pytyn imusarjaan/putkeen ja veto totaalisesti pois luonnollisesti.

 

Vähän aikaa kun sain ajettua tasaisella kaasulla (n. 2000 rpm) näytti lambdamittari 11.0 eli siis aika paksulla menee kai!?

 

Pienempää tyhjäkäynti suutinta hakusessa, mutta kumpi 50 vai 52?

Link to comment
Guest MikkoL

Polttoainepumppu on ac.n sähköinen 0.24bar. En ole mitannu mutta papereissa. Tämän ei pitäisi ainakaan olla liikaa.

Tuntuu vaan toi suuttimen pienentäminen 55.sesta ja lambdan näyttämä arvo tän kokoisella koneella ihmeelliselta.

Link to comment
Guest MikkoL

50 mun valinta, huomion arvoista että aircooledin ja freetehnics suutin mitat eivät ole yhteneväisiä. Eli eri firman 50 eivät ole samankokoisia. Paljon sytkäennakkoa?

 

Eli siis kun toi freetehnics kun on melkein naapurissa ja nykyiset suutimet on aircooledilta jossa ei nyt pienempiä tarjolla, niin vanhat mukaan jos menee tuolta paikallisesta ostamaan jotta saa mitattua.

 

Kiitokset. Miksi ihmeessä eri kokoiset samalla numerolla?

 

Ennakkoa tyhjäkäynnillä 14 ja kokonais 30

Edited by MikkoL
Link to comment

Eli siis kun toi freetehnics kun on melkein naapurissa ja nykyiset suutimet on aircooledilta jossa ei nyt pienempiä tarjolla, niin vanhat mukaan jos menee tuolta paikallisesta ostamaan jotta saa mitattua.

 

Kiitokset. Miksi ihmeessä eri kokoiset samalla numerolla?

Todennäköisesti eri valmistaja.

Link to comment

Tuplakaasarikoneen kylmäkäynnistyksessä kannattaa lähteä ajamaan pieni lenkki saman tien. Jos jää kaasuttelemaan kylmää konetta paikalleen, on tulpan pimeneminen hyvin todennäköistä. Kun kone on saatu lämpimäksi, vastaa se säätöihin oikealla tavalla ja tulpatkin pysyy paremmin ehyenä. Nelikärkitulpista tuli jo mainittuakin aikaisemmin.

Link to comment

Vaihda pari pykälää lämpimämmät tulpat siksi aikaa, että saat koneen käymään kunnolla. Lämpimät tulpat ei nokeennu niin helposti.

 

Tyhjäkäynnin seos säädetään seosruuvilla. Tyhjäkäyntisuutin valitaan sen perustella miten auto käyttäytyy pintakaasulla ajettaessa. Tyhjäkäynti pitäs pystyä säätämään kohdalleen vaikka suutin olis 50 tai 60 tai jotain siltä väliltä. Jos ei onnistu, niin vika on jossain muualla.

 

Link to comment

Omassa 1835 W-120 043 40/35,5 1,25 kiikut 44 idf muistaakseni ilma 180 pää 135 tyhjä 55 seosruuvi kierros auki seosputki f9(?) kurkut 32 bensapinta 7mm bosch nelikärkiset 8, ennakko tune123 perus 12-14 900-1000 rpm ja maksimi 34-35. Sen opin että Lambda arvoon ei kannata hirveästi tuijottaa, moottorin käyttäytyminen määrää. Mun kupla tuntuu tykkäävän rikkaasta seosesta tyhjäkäynti huitelee 11-12,5 välillä. Täyskiihdytykset sais musta olla 11-12 alle 10 menee liian paksuksi. Tieajossa sitten 13,5-16 riippuen kuormasta ja vauhdista. Seosruuvin säätö on musta hyvin rajallinen 1-1,5 thats it jos ei toimi tällä alueella -> suutin jumppaa. Säädöissä tärkeää että kone on oikeasti lämmin, tyhjäkäynti ruuvi puoli kierrosta kiinni kontaktin jälkeen, jokainen kurkku synkassa, seosruuvit käyty läpi jokainen kerrallaan (ei välttämättä kaikissa sama  määrä kierroksia mulla yksi kurkku 15min pienemmällä). Yleensä siirtymä vaihe aiheuttaa ongelmat (kyykkää) 2500-3000 alueella. Mulla oli pitkän linjan virittäjä mestarina ja siitä huolimatta hommassa menee helposti päivä tai kaksi, armotonta hieromista ja kokeilemista. Ja niin öljytyt suodattimet paikalleen kun säädät.

Link to comment
Guest MikkoL

Näillä neuvoilla mennään eteenpäin. Kiitokset kaikille.

 

Sytkän käyrän kanssa vielä hiukan hakemista! Oli liian jyrkkä toi ennakon nousu joten varmaankin sen takia paukutteli imusarjaan. Alko ramppi tuhannen kohdalla olee jo 20 astetta jne. nyt säädin------>

 

post-1721-0-14312900-1396043242_thumb.jpg

 

 

Link to comment
Guest MikkoL

Liikaa ennakkoa tarjoat. Ton mukaan sulla ois 3000 rpm jo liki 40 astetta ennakkoa, mikäli perusennakko on jotain 10-15 astetta.

Niinpä taitaa ollakin. Tarjoan sille 22 niin on parempi. Missä kohtaa kierroksilla pitäis tarjota täyttä ennakkoa?

Link to comment
Guest MikkoL

_img900.jpg

 

 

Jos tyhjäkäyntiennakko on esim. 12,5 niin siihen tässätapauksessa lisää n 18 (laskennallinen kokonais lisäys) + 5 alipainetta = 35,5 tai vähän alle/yli riippuen tyhjäkäynnistä. tämä siis moottorijarrutuksella. tasakaasulla pitäis olla tämän mukaan hiukan vähemmän.

 

edit.

 

Ei sittenkään vähempää tasakaasulla koska alipainekäyrän ramppi alkaa nollasta.

Edited by MikkoL
Link to comment
Guest MikkoL

Mulla on kokonaisennakko 34, sulla tolla käyrällä 36. Käytännössä tasakaasulla ajettaessa alipaine-ennakkokin on mukana koko ajan. Kokeilemallahan tämä selviää.

 

Näinhän se on. Kokeilemalla selvii. Yritetään näillä huomenna jos saa uudet tulpat jostain.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...