Guest Eerojii Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 (edited) Moi kaikille! Olen hyvin tuore volkkari-harrastaja, oikeasti pelkkä nuori muusikonretku mutta tulipahan hankittua uusi harrastus. Pienestä pitäen olen kuplasta haaveillut, ja viime keväänä tuli sitten kotiutettua vaaleansininen 74'' Uge. Noh, kuplakuume jatkoi kasvuaan. Vaikka ymmärrystä tekniikasta on vähän, on intoa sitäkin enemmän oppia. Olin huoltamassa Ugea yhdellä tallilla Kanta-hämeessä, ja sieltä löytyi paikan omistajan ensimmäinen auto, joka on seissyt pihamaalla 2003 vuodesta asti. 1300 vm. 66'' (Lähtenyt tehtaalta 1965 elokuussa ja rekisteröity vielä 1965 puolella Suomessa), josta sitten pihan siivouksen yhteydessä omistaja oli valmis luopumaan. Joten sain oikean projektin itselleni, jota tullaan rakentamaan rahan ja ajan puutteissa aina kun mahdollista. Kiire tällä ei todellakaan ole, kun on jo hyvä kupla alla. Joten kaikki hommat olisi tarkoitus tehdä hyvällä kärsivällisyydellä ja huolellisuudella. Hyvä mentori hommaan löytyy, mutta matkan varrella varmasti löytyy paljon kysymyksiä. Tarkoitus olisi laittaa aikalailla orkkikseksi tuo. Hirveästi tuota ei ole räävitty, mutta ruostetta löytyy kyllä. Moottori skulaa ihan täydellä teholla toistaiseksi joten siihen ei tarvitse toivottavasti koskea hirveästi perustavan laatuista huoltoa lukuunottamatta. Pistän lisää kuvia kun saadaan kotiutettua vehje viikonloppuna. Asun itse Helsingissä, mutta paja löytyy Hattulasta jossa tätä tullaan tekemään. Joten ei ihan joka päivä kuplaan käsiksi pääsekkään, mutta niin ahkerasti kun vain pystyy. Paperit kuplasta on tehty ja tänä Sunnuntaina käydään se pajalle noukkimassa. Fiilikset on kovat! Ensimmäinen kysymys. Onko kellään tietoa miksi tuossa on moiset Town & Country leimat molemmilla puolilla kylkiä. Vai onko vaan jonkinlaiset koristeet? Asialliset kommentit ja vinkit siis tervetulleita! -Eero Edited July 19, 2014 by Eerojii Quote Link to comment
previa Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Taitaa olla jostakin amerikkalaisesta tila-autosta noi tekstit napattu. Quote Link to comment
Essi Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Semmonen vinkki, että hommaat tuohon sitten vm. 66 Kuplaan sopivia osia. Tuo kun on kuuskutonen. Quote Link to comment
Guest Eerojii Posted July 19, 2014 Share Posted July 19, 2014 Semmonen vinkki, että hommaat tuohon sitten vm. 66 Kuplaan sopivia osia. Tuo kun on kuuskutonen. Juu näin olin katsovinani, ilmeisesti tehtaalta lähtenyt juuri elokuussa 65 tuon runkonumeron mukaan. Quote Link to comment
andi Posted July 19, 2014 Share Posted July 19, 2014 Googlettamalla löytyi tälläsestä moparista nuo merkit. Chrysler Town&Country 1972. Quote Link to comment
Guest Eerojii Posted July 28, 2014 Share Posted July 28, 2014 Jes, auto on tallissa, ja suunnilleen sotasuunnitelma kasassa. Oon tosi pahoillani huonoista kuvista, ja epäloogisesta järjestyksestä. Lupaan skarpata tästä etiäpäin! Kun saatiin auto perille, niin en voinut vastustaa kiusausta pestä autoa kunnolla jotta oikea väri saatiin näkyviin patinan ja kasviston alta. Ennen pesua: Pesun jälkeen (hämärässä): Seuraavaksi aloin purkamaan sisustaa ja tutkimaan tulevia korjauksia. Tulevien penkkien värihän kävi selväksi tämän myötä: Tuo ei silti taida alkuperäinen olla. hämärästä syystä tuo kuskin penkki oli kuitenkin erilainen, mm. penkin jalkaraudat olivat mustat ja pelkääjän penkissä valkoiset. + Pelkääjän ja takapenkin kuosit olivat samat. (pistän niistä kuvaa myöhemmin) Reikiä odotettavasti löytyi. Kuskin puolen etupohjapelti on käytännössä lahonnut irti, meinasi jalka tärähtää läpi siitä kun kaasupoljinta painoi. Takapenkin ''kulmissa'' on reiät, niinkuin näissä kai tapana on, ja lämpöputkien päät ovat tosi lahot. Akun pohjapelti on hyvin hapokas. Pelkääjän puolen pohjapelti oltiin edestä kuulemma uusittukin joskus 80-luvun hämärissä. Muita kuvia: Auto on joskus ollut nokkakolarissa, ja ollut kuulemma aikanaan nokkapellit hieman kiven alla, joten nokkapelti on vain aikanaan väännelty takaisin muotoonsa. Tästä johtuen se on ajan saatossa repinyt korin ja nokkapellin saumat aika omaan muotoonsa, joten niissä riittää tehtävää + uusi nokkapelti hakusessa! Myös pissapojansäiliönpaikka oltiin vedetty ns. umpeen.. Sekin korjataan. Astinlaudat on mädät joten nekin on hakusessa. Ovien alapohjat ovat mädät. Kuskin puolen ovi oli myös joskus ''tipahtanut'' n. 2-3cm alaspäin joten ystävä korroosio oli syönyt myös ovipalkin alaosan aika finaaliin. Seuraavaksi alan purkamaan sähköjä, sitten tiputellaan moottori, joka lähtee toiselle pajalle käsiteltäväks. Sitten kori veks. On ilmeisen suositeltavaa hitsata sellainen tukiristikko korin sisään? Koriin ei kuitenkaan edes hetkeen käydä käsiksi joten varmaan auttaisi pitämään kopan ryhdissä. Ps. onko noita ns. USA-style ajovalokehyksiä kuinka paljon pyörinyt euroopassa 60-luvulla? Ja ylipäätänsä näitä Jenkkimeininkisiä kuplia. Vai onko tämä tehty myöhemmin jenkkifiilikseen? Joten pohjan kimppuun käydään mahdollisimman pian. Varasimpa onneksi kesäloman loputkin projektia varten joten elokuu pitäisi saada painattaa hyvää vauhtia projektia eteenpäin. Ja hommaahan riittää! Fiilikset korkealla! Vinkit ja kommentit tervetulleita! -Eero Quote Link to comment
-tipi- Posted July 29, 2014 Share Posted July 29, 2014 (edited) Ps. onko noita ns. USA-style ajovalokehyksiä kuinka paljon pyörinyt euroopassa 60-luvulla? Ja ylipäätänsä näitä Jenkkimeininkisiä kuplia. Vai onko tämä tehty myöhemmin jenkkifiilikseen? Autossasi olevat Rossi-ajovalot tulivat paljon myöhemmin, kun Callook villityksessä alettiin sheivaamaan kromit ja vilkut pois. Jahas, tulivat markkinoille kaikki tietävän Googlen mukaan 1982. Jenkkiajovalot ovat ihan erilaiset ja niitä ollut VW:n valmistamia. Niissä on vakiokehyksessä kirkas ajovalonlasi, jonka sisällä jenkkilainsäädännön vaatima sealed beam-umpio. Monesti siinä alapellissä on paikka myös merkkivalopolttimolle, johon voi vilkunkin laittaa. Edited July 29, 2014 by -tipi- Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.