Jump to content

LosProjectos: Kotimaista ahdintuotantoa


Recommended Posts

Posted (edited)

Käynnistämisen hidasteena olis vielä
- Hihnalinjaus pikkusen vielä vinossa
- Lisä ö-jäähy asentamatta
- Remmi on haetteva kaupasta, tuo nykyne on feikki

Edit.
Laturin jalan yksi kiinnityspiste vaati hieman toisenlaisen kiristys reitin. Muuten tuonne ei päässyt ja nyt harmina laturin irrotus ja kiinnitys. No tätä kun teki tarpeeksi, niin nyt irrotus on 7min ja remulin takas laitto taas 14min

post-37-0-32506900-1432288848_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Kiitos kehuloista, Kerkko :)

 

Kiitettävästi koneet kiinnosti väkeä ja kivaa oli että porukkaa piisasi runsaasti. Olarin poppoolle kiitos, oli taas hyvä tapahtuma!

 

Mosa rivistä otteli useampikin tyyppi kuvia. Itte olin sen verran vauhdissa, etten älynny tehdä itse tätä.

Olisko mahdollista saada sähköpostiini (P_Valtonen[äty]hotmail.com) kuvia?

Menee ihan omaan arkistoon, eli en julkista, jollei sitten erikseen siihen lupaa anneta :)

Voi lätkiä toki myös tähän jatkoksi

Edited by P_Valtonen
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Kärettömän kanssa kikkailua

 

- Bossilainen käretön lyö kerran kipinään, kun jakajaa kiertää nopeasti. (tai kääntää pyörijästä). Nyt nämä WBX osat alkaa olemaan loppu hyllystäni ja otin käyttöön vuosia sitten ostamastani uusista kärettömien läjästä yhden asennettavaksi.

 

- Mekaanisen kiinnityksen jälkeen alkoi sähköinen ihmettely. Nyt tässä kiinni oleva Kinukki-koonissa on pidempi kipinä, varmaan 0,2sec. Eli paikan kattomine oli helpompaa. MUTTA tämä saakeli ei ottanu kuin toiseen suuntaan liipasun, eli kun konetta pöyritti VÄÄRINpäin. Toivottavasti liipaisu-ongelma on päällä vain pienillä kierrosluvuilla, kun mosaa kieputtaa käsipelillä. No tämä selviää tänä viikonlopuna :)

 

Edit-1

Tieto lisää tuskaa..... Asiaa tuumittuani tulin siihen tulokseen että jos mankku rinkulassa on S-N rajoja 4kpl, liipasee lastu joka kerta kun mennään rajan yli. Jos taas on tuplaten rajapintoja, pitää rajan ylityksellä olla oikea suunta. Kaivettava kompassi huomenna ja katsottava onko tuossa rinkulassa mikä määrä noita rajapintoja. Neljällä nou pronblem. Mutta jos on tuplaten, niin sitten jakajan akseli on pielessä 45ast

 

Edit-2

Nyt puuttu enää käynnistyspukkiin nosto, pakarin laitto, öljyjen lisäys ja kaasariin pensat :)

Niin ja tietysti tuo yllä mainittu syttyjen kanssa kikkailu :/

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Savut otettu koneesta. En löytäny kompassi testiin, mutta hyvin tuntu kipunaa tulevan, vaikka sytty oli katottu pakittamalla.

 

Ö- jäähykenno on vaan roiskastu tuonne puhallinkopan perspuolelle kiinni, jottei kenno vaurioidu käyttämisen aikana.

Mosan tuleva omistaja saa sitten veivata kennon sinne minne haluaa, letkua kyllä piisää :)

 

Tarkotus oli koettaa mitä ahtoa remuli tarjoaa kullakin tuhannella kierroksella, mutta käretön virranjakaja sotki kiekkakelloni totaalisesti. Laitan tuohon kärellisen ja sitten taas mosa soi.

post-37-0-37852100-1430073587_thumb.jpg

post-37-0-26702400-1430073592_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 2
Posted (edited)

Tuossa erikoinen lopputulos. Klemmari, katkastu letkunpätkä ja rosterista hyttysverkkoa palanen. Yllättävän komia ilmanputsari :)

 

Kuvattu puhallinkopan puolelta ja kuvassa näkyy myös laturin säätimen liitin abikot.

post-37-0-66920800-1430073753_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Posted

Sytytyksestä sen verran, jotta ekaa kertaa törmäsin silikoonipiuhoissa tarpeeksi elastisiin tulpanreijän peitetulppiin.

Näissä oli kunnolliset. Menivät paikalleen ilman suurempaa voiman käyttöä.

Ainoa miinus oli ettei näitä ole saatavana mustana :/

http://aircooled.fi/tuote/1622/sytytysjohdot-peruslaatu-siniset-t12

 

Tuossa muut värit, jos jotakin kiinostaa

http://aircooled.fi/haku?q=Sytytysjohdot%2C+peruslaatu%2C&search.x=0&search.y=0

Posted (edited)

Löyty penkitetty jakaja.

Käret & kansi löyty uutta, mutta saarnaaja oll erikoisempi matala. Sen laitoin käytettynä.

 

Pyhinä pääsee taas ottaa savut :)

 

Erikoisen näkönen jakaja, joka kuitenkin lähtösin VW ilmaBoxerista.

post-37-0-52124800-1430419263_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
  • 3 weeks later...
Posted

Noniin nyt taas tämäkin mosa laulanu (korkeelta ja kovaa)    :)

 

Kun testasin pelkkää puhallinta (letku kaasarin irti), nii käden pito paikalaan tbon ulostulo röörin edessä tulppana oli yhtä tuskaa. Ilmaa tuli vallan perhanasti :)

Sitten ahtoputki kiinni kaasariin, kaasarin kohokammion täyttö bensalla ja taas mentiin.

Paineet helähti +0,3bar pintaan 3500 paikkeilla (viisari hakkas ees-tas kun hullu), siitä nousi vielä 0,4bar tietämiin +5000 kierroksilla.

 

Nyt olis enää jäljellä pensansyötön teko sähköpumpulla ja seosten fiilaaminen kohdalleen. Ja boonuksena testiajot.

  • Like 1
Posted

Painemittarina kannattaa olla öljyvaimennettu (tai sit ihan oikea ahtopainemittari) kun ei sitä helinää jaksa ainakaan auton sisällä kauaa kuunnella.

Posted (edited)

-->Tanhis

Tämä mittari on vaan tähän testiin, kun pers-aukisella ei ole rahaa ostaa oikeita laitteita, vaan pitää käyttää nurkista löytyviä :)

 

 

Nyt tuota pitäs saada testattua ja perusteellisesti. Mulla on autot katastamatta, joten olisko projektin seuraajissa halukkaita?

- Jos sulla on laitteet päivittäisessä ajossa, eli km kertys vaikka 500-1000km kuukaudessa, niin se olis OK.

- Mä toimitan laturin jalkoja, pensapumpuja, ruuveja etc myöten kaiken tarvittavan sulle.

- Kaikki rojut on oikeasti bolt on. Eli selviät pelkillä normaaleilla työkalupakistä löytyvillä työkaluilla osien vaihdosta.

- Hankalin homma on että joudut säädättää kaasarisi. Mä annan pari suutinta mukaan porattavaksi.

- Kun testit ohi, möntti osineen mulle takas

- Vaihdat vanhan osasesi koneeseesi, eli se palaa takas lähtötilanteeseen

 

..

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Kävin läpi puolisen tusinaa 34 kaasaria, jotka kaikki pesästy UÅ-pesurilla ja siiten kasattu uusilla korjaussarjoilla.

Lopputulos testaamiselle

- Kahdessa akseli liian väljä (ei voi auttaa).

- Kahdessa kiukutteli neula (vaihdoin toiset ja nyt ei tulvi enää).

- Ja vain kahdessa oli kaasarin tasanen tulppauskohta tiivis (kuvassa sininen nuoli).

 

Se oli onni että tämä tulppa-tiivis-pariskunta on akseleiltaan terve ja neulakin oli OK.

Näistä toinen on jo kiinni mosassa ja toinen nostettu naftaliiniin odottamaan seuraavaa ahdettua.

 

*

 

Ahdot alkaa nousta sen verran alhaalta, että seuraavaan tulee vielä suurempi ropeli lähtökohdaksi ennen sorvaamista.

 

*

 

Testiajo hommakin näyttäs valuvan oikeeseen suuntaan. Yksi vapaaehtonen on jo lapa pystyssä :)

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Posted (edited)

Pensapumpun kikkailua. Se että muovinen yleispensaputsari on pumpun ja kaasarin välissä ei oikein tuntunu hyvälle. Jos neula pettää kaasarista ja kone painaa ahtopaineet pensanputsariin, voiko olla riski että putsari tussahtaa rikki kuumassa konehuoneessa?

Paine olis max 0,5bar. Sekin on 0,5kg painetta jokaista neliäsenttiä kohti. Sitten tulee kiirus, kun konepellin alla napsahtaa liekinheitin päällä ...

Pitäsko mennä talliin, mitata putsari, laskea pinta-ala ja kertoa se em masssalla? Ei uskalla. Paree vaan tehdä testit ja sitte poistaa muovipimpula.

 

No testissä näky että modattu pumppu toimi hyvin. Putsarissa ei virrannu polttoaine väärään suuntaan, eikä kone puutunut pensanpuutteeseen penkissä kiusaamisen aikana. Nyt tulee siis imarista pumpun kalvon alle letku, joka "jäykistää" kalvoa ahtojen mukaan. Paksuun yläosaan ei letkua saanu kiinni, kun tää on manglattu nippuun ja se esti purkamisen. http://aircooled.fi/tuote/1559/polttoainepumppu-vaihtovirta-t12-873479-tarvike

 

Toinen haittaava tekiä oli, että kun purin jalasta ne osia irti mitä sai rikkomatta, niin selvis että sisällä on koko jalan yläpuolinen osa täynä muovia. Nyt ilmaletku on tästä syystä jalassa akselin yläpuolella. Samalla tulppasin pumpun huohotusreijän. Se taas paljonko pakeliitin kautta vuotaa painetta lohkoon, ei jaksa kiinnostaa kun pumppu tuntuu toimivan halutusti :)

 

Jos putsaria ei saa siirrettyä fiksusti pumpun imupuolelle, niin köyhän ostettava lasinen versio:

http://aircooled.fi/tuote/1666/polttoaineensuodatin-lasikromi-65mm

Hirvittävää kun putsarin hinta pompsahtaa viisinkertaiseksi :)

Edited by P_Valtonen
Guest -MH-
Posted

Käy motonetista hakees opel/bmw ruiskusuodin, on suht pieni ja muutaman eken halvempi! Mul 2 muovisuodinta alkannu vuotaan ihan talvisäilytyksen aikana..ei kestä E98!

Posted (edited)

Käy motonetista hakees opel/bmw ruiskusuodin, on suht pieni ja muutaman eken halvempi! Mul 2 muovisuodinta alkannu vuotaan ihan talvisäilytyksen aikana..ei kestä E98!

Tämä nykybensa on kyllä hirveetä myrkkyä kaikenmaailman muoveille ja kumeille. Mielenkiinnolla odotan koska tarttee kiihdytyspumpun kalvoja ruveta vaihtelemaan.

Edited by Tanhis
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Edit. Homma laitettu pauselle, kun olin myyny remukoneen jo tammikuussa 2015.
Ihmettelinkin remulia kasatessa että miten tallissani on budjetoimaton ja ns ylimääränen. Kivaa olla lahopää :)
No nyt työn alla 1835.., kun tuo edellinen vaihtanut maisemaa. Tämä tulossa takakannakeella, joten testiajossa mahdollista nyt myös pallowaagenit.

Edited by P_Valtonen
  • 2 months later...
Posted (edited)

Hommissa pientä etenemistä:

 

Alkuperänen remuli löytämässä pikkuhiljaa paikkansa uudessa koneessa.

Tingin kuutioissa 1835 -> 1775. Eli tulee olemaan se n100ccm isompi kuin edeltäjänsä.

Muuten speksit hyvin lähellä alkuperästä remulimosaa, mitä ny kannet on aukastu.

 

Tuon lisäksi tulossa pikku ahdin. Mä laitoin metanolimosan pikku KKK-14 ahtimen rojut menee Kotkaan tänään.

Muut osat on jo suunilleen valmiina. Tähän tulee hihnavetonen vaihteisto. Hiton halpa tehdä osien suhteen ja ei tarvita kuin sorvi työkaluksi.

Kun pikkunen tulee takasin, on sen testipaikana Mikkelin aktiivin käyttis Kupla, jossa huima vakio 1200ccm kone.

Luit oikein, mikkihiiri mosa ja ahdistettu semmoinen :)

Tästä on tulossa tarkempaa dataa, kun laitteet nipussa ja testit päällä.

 

Edellisen vastakohta olis versio-3, mutta tästä lisää kun alkaa olemaan laitteet oikeesti nipussa.

Mutta tiiserinä voisin mainita; kaverin mosa, joka tuli päivitykseen (tarve saada +30hp lisää).

Tässä vanhasta koneesta (76/94, 35,5/32, 128hp takarengas) ei voi käyttää oikeastaan mitään uuteen.

Nyt kesken neuottelut, jos ostasin koko laitteen pois.

Tässä olis hyvä aihio jonkun maansiirtokoneen painerojuilla varustetun remulin kaveriksi. Ahdin kuin sinkkiämpärin puolikas :D

Edited by P_Valtonen
  • 1 month later...
Posted (edited)

Hiljasta on tällä(kin) sektorilla, mutta jotakin hiipimistä eteenpäin havaittavissa

 

*

 

Orggis remuli on nyt kannatin rautoineen pää-koneistajalla. Kun vaihdelaatikko on vakio "tuote", niin nyt tulee sarja kiinnikerautoja.

Saa helpommin nostettua noita paikalleen, ei ole tätä prototyyppi tuskaa ilmassa koko ajan.

1775 kannet olikin sen verran hauskat, että puristukset karkas liian ylös. No pitää laittaa tää johonkin muuhun koneeseen :(

 

Pikkuahdin homma menny eteenpäin, kun tbo sepällä oli aikasemmista protoista lähes kaikki osat jo valmiina. Tuo halvattu vaan osottaa taakkepäin, suoraan konepellista läpi vakio asennuksella. Nyt idea miten saatas ympäri (kuten tän kirjotukseni ratasvetonen), mutta tän toteutuksessa pikkusen vielä hakemista. No selviinnee 

 

Versio-III taas on jäissä, vaikkain kaupat on tehty osista. Tähän syvennyn lisää kun muut projektit saatu edestä pois. Eli abaut vuonna 2035 näillä näkymin :/

 

*

 

Pää-koneistajalla karkas mopo käsistä. Naapurinsa kuulemma teki uunin, joka kaipas sulatettavaa alumiinia. Hankin hepuille tuommoset 48kg, nyt riittää mitä sulattaa :D

post-37-0-53359600-1445452566_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Posted

 

Pää-koneistajalla karkas mopo käsistä. Naapurinsa kuulemma teki uunin, joka kaipas sulatettavaa alumiinia. Hankin hepuille tuommoset 48kg, nyt riittää mitä sulattaa :D

 

Jos sulatuksen tuloksena on kuraa, niin syy voi olla romun hifistelyseoksissa. No ei, virtaa kintaisiin vaan.

  • 2 months later...
Posted (edited)

Tällä rintamalla hieman etenemistä


 


Alkuperänen remuli kävi pää-koneistajalla joka hienosääti tuoton maksimiin.


Nyt tälle trimmatulle ahtimelle olis varattu tallissani tuo edellä mainittu Versio-3 kone.


Päivitän tän uusilla laakereilla, ö-pumpulla, H-kangilla, painekoteloilla ja välijäähyllä.


Sitten mosa penkitykseen samalla penkittäjälle, jotta netto tehonkasvun saa tietoon :) 


 


Pikkuremuli on edistyny. Alkaa olemaan jo suunnilleen kaikki osat valmiina, mutta laturinremmin reitin kanssa haastetta,


Edited by P_Valtonen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...