Guest Posted December 28, 2005 Posted December 28, 2005 Onko kellään mitään visiota paljonko tuo T1 kampura-jakaja "rataspari" vie tehoa? puhutaanko reilusti alle hevosesta? Tarttis saada yksi impulssi 720 asteen välein. Jakajan akseli ois tietty se helpoin paikka metsästää sitä, mutta itse jakaja kun lähtee muutenkin kokonaan kuuseen tuolta niin ei välttämättä tarttis säilyttää tota ruuviratashommaa lainkaan. Ainoa ongelma että mistä muualta saman asian saisi triggattua, joko keinuilta tai jatketulta öljypumpun rattaan akselilta? :o Nokalta suoraan ei näyttänyt olevan mitään keinoa saada tietoa kun kattelin asiaa lohko levällään. Heh, asioita voi tehdä yksinkertaisesti tai sitten todella vaikeasti. Quote
Per Jernström Posted December 28, 2005 Posted December 28, 2005 Ionisytkällä voisi käyttää kampiakselia suoraan. Jos pykälä antaa TDC-kohda sytytetään molemmat tulpat ja ionivirrasta tietää missä oli puristuksia ja mikä oli tyhjä. Sitten otetaan vain joka toinen pulssi kun tiedetään mikä on oikea. Joku (SAAB?) tais käyttää vastaavaa kikkaa. En osko että se hammaspyörä vie mitattavaa tehoa. 1hp=735W, eli kävisi varmaan aika kuumana. Quote
Guest Forsbacka Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 Onkos toi ionisytkä nyt sama asia kuin "wasted spark" nimellä kulkevat viritykset vai sotkenko asioita? Eikös noi periaatteessa kaikki jakajattomat sytkät toimi niin, että sytytetään vastakkais vaiheessa olevia mukeja. Silloin riittää tieto kammen asennosta, kun ei tarvitse tietää kummassa mukissa oikeasti on puristus- ja kummassa pakotahti. Yleensä ruisku yms virityksissä mitä oon netissä nähny, ei oo käytetty nokalla anturia, vaan nokan asento lasketaan prossulla kampuran asennosta. Voisi kuvitella, että pelkän jakajan akselin viemä teho on jotain aika naurettavan pientä, että tuskin sekään ongelmaksi muodostuu. Mitä muuten Kristian oot suunnittelemassa? Quote
Guest Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 Elikkäs, suunnitteilla 4-puolajärjestelmä COP-tyyppisesti tai CNP. Puola siis tulpanhatussa tai tulpan lähellä. Ihan turhaan mä niitä vastakkaisen pytyn tulppia sytyttelen joten tarviin ton nokan asentotiedon ruiskuboksille. Hukkakipinällä tosiaan riittäisi pelkän kammen tieto. Tota ratashommaa tuumailtiin jo aiemmin ja olin itsekin mieltä ettei siitä merkittävää tehoa voi mennä, mutta kaikki ylimääräinen tietty pois :) Edelleenkin jakajan akselilta olisi helpoin triggata, mutta vaihtoehtoisia paikkoja vielä etsitään, se jakaja ois kiva saada kokonaan pois tilaa viemästä. Pitäs mahduttaa vesipumppuaki tonne ja laittaisin mieluummin tolle puolen laturia. -Kristian Quote
mikan Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 Esimerkiksi tässä vehkeessä http://www.vpv-motorracing.com/thunder.htm otetaan sytkän ajastustieto kampuralta tai siis tarkemmin hihnapyörään asennettavilta tapeilta kahden HAL-anturin avulla. Puola on 4-lähtöinen. Muutoinkin tuo on aika näppärä ja helppokäyttöinen vekotin. t. Mika Quote
Guest Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 Kampuran pyörään on jo tulossa tapit, jos ei tuu mieleen mitään varmaa ratkaisua millä sais nokan impulssin muualta, niin pitää triggata se jakajalta, kasata matalaan jakajaan ja pistää suora kansi päälle ni ei vie mahottomasti tilaa. Noita jakajan hall-antureita löytyy jo varastosta muutama kipales muutenkin. Tuo linkitetty laite perustuu hukkakipinäjärjestelmään ja sama homma hoituu sellaisenaan myös nykyisellä boksillani jos hankin hukkakipinäpuolan. Tavoitteena olis nyt päästä eroon ainakin a) jakajasta b) pitkistä tulpanjohdoista. Tolla hukkakipinähommalla on se probleema että kuplassa joutuis kuitenkin vetämään pitkät sytytysjohdot kun ne hukkispuolat on yleensä noita neljällä lähdöllä, kuplaan ois kätevämpi jos ois kaksi kahden lähdön puolaa. Kaipa sen tavallisenkin puolan vois haarottaa mutta tässä etsitään nyt sivistyneempää ratkaisua :) Quote
metake Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 4-sylinteristä japsimoottoripyöristä löytyy miltei kaikista 2-lähtöset puolat. Ei maksa kultamunia uutenakaan, joten purkaamoilla vois olla edullisia. Esim. MP-Osat Jäppinen Orimattilassa. Quote
Guest Forsbacka Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Turhaan tosiaan sytyttelisit kahta tulppaa samaan aikaan hukkakipinässä, mutta jos se olisi mahdollista jo nykyisellä boksilla, niin eikös tuo olisi aika pieni hinta siitä, että ei tarvitse alkaa jakajasta mitää triggausta rakentamaan? Mitäs huonoja puolia tolla hukkakipinällä muuten olis? Tulpat kuluu ja virtaa menee? Quote
Guest Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Noi prätkän tuplapuolat on ihan hyvä tieto vastaisuuden varalle, pitäs tosin vielä selvittää et löytyykö niitä ihan tavalliselle transistorisytytykselle soveltuvia, ettei oo vanhempia tai sitten CDI-sytkälle tarkotettuja. Ei oo tietoa mutta ei luulis että ne tulpat mitenkään olennaisesti kuluis pelkän ylimääräsen kipinän annosta. Eri juttu sit mitä noi COP-puolat tykkää siitä kun ne joutuu antamaan kipinää tuplamäärän aluperäseen käyttötapaan nähden, en kyllä usko että niitäkään pahemmin häiritsee, onhan niille jo hukkakipinällä tuplasti enemmän latausaikaa. Tosin jos neljä puolaa kuitenkin pistää niin aika turhaa yhden anturin takia alkaa säästelemään. Varsinkaan nyt kun yksi matala jakaja ja yhdet hall-kamat tuli purettua eilen operaatiota varten :) Quote
Guest Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 4-sylinteristä japsimoottoripyöristä löytyy miltei kaikista 2-lähtöset puolat. Ei maksa kultamunia uutenakaan, joten purkaamoilla vois olla edullisia. Esim. MP-Osat Jäppinen Orimattilassa. Mikäs idea tossa muuten on? Siis onko niissä 2 kpl erillisiä 2-lähtöisiä puolia vai 1kpl 2-lähtöisiä ja silti joku jakaja? :o Vai 2x2-lähtöisiä puolia yhessä paketissa? Jälkimmäisin on ihan yleinen käytäntö tuotantoautoissakin 90-luvulla. Kuplassa olisi hyötyä jos olisi yksi puola per puoli jossa olisi kaksi lähtöä kun yleensä hukkakipinälle on tuplapuola jossa on neljä lähtöä. Quote
Guest Forsbacka Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Miten olisi COP-viritys, jota kuitenkin sytytellään hukkakipinän tyyliin? Millä boksilla olet systeemiä tekemässä? Toi mainittu Saabin ionisytkä onkin ovela vehje. Käynnistettäessä toimii kuten wasted spark, eli sytyttää vastakkaisvaiheiset mukit. Tästä sitten ionisoitumisen perusteella haistellaan missä vaiheessa sylinterit ovat ja seuraavalla kerralla sytytetään vain "oikeaa" mukia. Osui Finsquirtin sivuilta silmään juttua tosta. Itse olen noita Megasquirt eri versioita katsellut. Tiedä sitten tuleeko mitään konkreettista ikinä. Vähän tälläistä virtuaalivirutystä nää mun touhut. Quote
Guest Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Miten olisi COP-viritys, jota kuitenkin sytytellään hukkakipinän tyyliin? Sitä vähän perustelinkin tuossa äsken jotta olisi varmasti mahdollista mutta myös niinkuin sanoin, aika turhaa periaatteessa sytytellä niitä ylimääräsiä jos kerran neljä puolaakin pistää. Hukkakipinäpuola on sitäpaitsi reilusti halvempikin jos ei halua kunnolla hyödyntää tota. Aloituksessa utelin kyllä ennemminkin ideoita nokan anturin sijoittamisesta, tuo sytytystyyppi kun on ollut jo päätettynä aiemmin ;) Millä boksilla olet systeemiä tekemässä? Just tolla megasquirtilla, kotisivuillani on kuvia megan asennuksesta jossa sytkä lukitulla jakajalla. Toimii sekin mutta eteenpäin mennään. Quote
metake Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Mikäs idea tossa muuten on? Siis onko niissä 2 kpl erillisiä 2-lähtöisiä puolia vai 1kpl 2-lähtöisiä ja silti joku jakaja? :o Vai 2x2-lähtöisiä puolia yhessä paketissa? Jälkimmäisin on ihan yleinen käytäntö tuotantoautoissakin 90-luvulla. Kuplassa olisi hyötyä jos olisi yksi puola per puoli jossa olisi kaksi lähtöä kun yleensä hukkakipinälle on tuplapuola jossa on neljä lähtöä. Niissä on 2 kpl 2-lähtöisiä puolia. Eli saatu jätettyä virranjakaja pois, kun kampiakselilla on oma anturi kummallekin puolalle. Saattais olla aika helppo tehdä tuollaisesta koko sytkä järjestelmä, ennakon säätöäkin riittäis helposti 14000 rpm asti :D Quote
Guest Forsbacka Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Aloituksessa utelin kyllä ennemminkin ideoita nokan anturin sijoittamisesta, tuo sytytystyyppi kun on ollut jo päätettynä aiemmin ;) Älä älä nyt ominpäin päättämään! Keskustellaan tästä nyt vielä. :) Ei vaines, lähinnä siks tuli kyseltyä ja tuputettua noita muita vaihtoehtoja, kun oon ite noita erilaisia sytkätoteutuksia pyöritellyt päässäni. Mistä teit muuten noiden ruiskusuuttimien "hokit" imusarjassa ja bensakiskossa? Onks ne ihan suoraa putkea imusarjaan vai onko siellä jotain kynnystä? Imusarjaa mietin täällä ja sitä miten sen helpoiten sais väännettyä perus työkaluilla. Quote
Guest Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 No kokonaisuudessaan: pässinsarviin tein isosta mutterista ja kulmaraudasta porausjigin jota käytin sellaisenaan molemmin puolin. Ois pitäny tehä oma kummallekki puolen ku noiden muodot ei oo symmetriset mutta tohon asennuskulmaan vielä onnistu noinkin. Tuttu sorvas noi holkit sopiviks, sattu löytyyn rojuista sopivaa alumiinitankoa tohon. Hitsaus paikalleen puikoilla (!) oli melkonen homma, en suosittele :D Ja työn jälki on vähän sen näköistäkin. Oisin hitsauttanu muualla mut pienen kiinniheppailun jälkeen oli jo melkeen sama laittaa kokonaan. Holkit sorvattiin tarkotuksella alikokoon, lopuksi reiät suurennettiin kalvaimella. En tiedä oliko viimeisin tarpeellista mutta tuli ainakin sileät vastinpinnat. En tosin osaa sanoa onko noi nyt enää kovinkaan suoraa putkea kun viilasin lopuksi kaikki ylimääräset ulokkeet imusarjoista, periaatteessa :) Bensatangot on jonku ooppelin bensatangosta värkätyt. Jako oli ihan eri joten pätkin tangon 4 osaan, tein kahdet päädyt lisää ja hitsasin uudestaan kasaan sopivalle etäisyydelle, toinen jäi eka vuotamaan mutta tuli tietenkin testattua ennen asentamista ni pysty tilkitseen. Työmäärän huomioon ottaen voin kyllä suositella valmiita cb:n vastaavia kamoja, paitsi jos haluaa ottaa ilon harrastamisesta kokonaisuudessaan :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.