Jump to content

Kytkinvaijerinkuoren mutka + siihen liittyvää


J.Ussi

Recommended Posts

Eli tuolla toisessa topicissa ohimennen kommentoitiin laittamastani kuvasta että mulla ei vaijeri tee tarpeeksi mutkaa. 

 

Nyt asiaa tutkiskelin, enkä saa riittävää mutkaa 20mm nipulla aluslevyjä. 

 

Otin vaihdekepin irti ja katselin runkotunnelin sisään niin kytkintä polkiessa vaijerin suojaputki heiluu ?

Sen pitäisi ilmeisesti olla kiinni ?  Mitä olisi tehtävissä? Onkohan putkenpää karannut runkotunnelin suuntaan ja siksi ei mutkaakaan saa tehtyä.  Se ulottuu nyt takaa juuri ja juuri aukolle josta vaijeri menee ulos.

 

 

Myös runkotunnelin takapään luukusta kun katsoo, niin vaihteiston siirtäjä, eli täten myös koko vaihteisto niiaa kun kytkinpoljinta painaa??? 

Siirtäjä tuntuu myös todella väljältä vaihteiston päästä. 

 

Millaisia diagnooseja toimenpiteitä suosittelisitte.

 

Ja autonahan on KG 1960

Edited by J.Ussi
Link to comment

Ei oo KG:ta, mut kuplassa suojaputki on hitsattu tunneliin kiinni edestä sekä takaa. Edestä hitsaaminen nihkeää jos ei laikkaa aukkoa, mutta pelkästään takapäästä hitsaamalla vois kestää. Vaijeri irti lootasta "mutkasuojaputki" pois älä säre korvallista lootasta, läpivientikumi pois, kikkaile suojaputki paikallee (luulis näkyvän mistä kohtaa irronnut) hitsaa kiinni. Lootan heilumisesta jos kumit ehjät, heiluminen johtuu irronneesta suojaputkesta.

 

Kuvat palstalta

post-7926-1388836980206.jpg

 

ClutchCableBowdenTubeSag.jpg

Edited by Anpu
Link to comment

No niin, tuli reikäsahaa laulatettua.

 

Putki on ainakin tuosta kohtaa irti. Kannake on poikki kuten näkyy.  

Kannakehan on katkennut paikasta joka on sitonut sen vain toiseen putkeen kiinni.

 

En vielä sisäistänyt, mistä tuo on irronnut. Luulisi että koko nippu on ollut kiinnitettynä tuonne runkotunnelin seinään, eikä pekästään tuohon toiseen putkeen??

 

Pitää vielä ensiviikolla irrottaa polkimet ja käsikopelolla tutkia onko putki irti etukannakkeestakin.  Taaempaa putki ei ilmeisesti enää ole kiinni missään ??
 

post-2786-0-42695100-1417719736_thumb.jpg

post-2786-0-76523600-1417719770_thumb.jpg

Edited by J.Ussi
Link to comment

Onhan KG:ssa luukku keskitunnelin etupäässä etuakselin putkien välissä, onhan?

Kuvasta päätellen putki on siirtynyt n. 20 mm eteenpäin, joten irti kauttaaltaan. Putket on heppailtu toisiinsa kiinni räpinöitten ja kolinoitten takia.

Edited by Anpu
Link to comment

Pitäisihän siellä olla ja toivottavasti onkin.  Täytyisi tuo vaihteensiirtotanko vetää ulos puslan vaihtoa varten. 

Kuinka niin ?

 

Vaikka ne on yhteen heppailtu yhteen niin kai myös kiinnitetty tunnelin seinään ?

Edited by J.Ussi
Link to comment

Otin polkimet irti ja sormikopelolla testasin, niin irtihän se putki oli etupäästäänkin.  Tein sitten myös sinne eteen tuommoisen "huoltoluukun" että pääsee hitsaamaan  paikalleen. Täytyy samalla laittaa hieman vahviketta sinne että kestää taas seuraavat +50-vuotta.

 

Kuten Anpu mainitsi, niin putki oli siirtynyt  20mm, ehkä hitusen enemmänkin eteenpäin. 

Ei siis ihme ettei vaijeirinkuoreen oikein mutkaa saanut muodostettua. 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...