Jump to content

Kuplan johtosarja (pääasiassa -74) ja muutokset.


Recommended Posts

En tiedä onko tälläista keskustelua ennen ollut, en ainenkaan äkkiseltään löytänyt.Eli johtosarjoista ja niihin mahdollisesti tehtävistä muutoksista. Moni varmasti ajattelee että vakio johtosarjalla mennään, mutta kun on mahdollista muokata sarjan ollessa irti niin miksipä ei. Itse olen jo pidemmän aikaa miettinyt tuota meidän rotteloon tulevan johtosarjan käsittelyä. Pääasiassa ajattelin että otan vanhan kovettuneen ulkokuoren auki - katson johtojen kunnon - poistan "diagnostiikkaboksille" tulevat johdot - ja pistän uuteen sukkaan (punos?) ja eikun paikoilleen.

 

Tässä samalla nyt kuitenkin kokeillut keksiä kannattaisiko johtosarjaan tehdä millaisia lisäyksiä tai muutoksia nyt samalla?

Esimerkiksi:

  • Pääsulake akun luokse?
  • Enemmän releohjauksia?
  • Käynnistysrele virtalukon ja startin väliin?
  • Paksumpi päävirtakaapeli "keulalle"= sulakerasialle?

Ainenkin ajovalot pitää releyttää. Siitäkin toki kysymyksenä tulee mieleen kannattaisiko pitkätkin tehdä tupla releellä vai vain lyhyet (relerikkojen varalta)?

 

Lisäyksenä tulee ainenkin radio, ja sähköinen raitisilmapuhallin (joko jonkun kuplan ilmeisesti alkuperäinen pönttö mikä tuli romujen mukana, tai sitten bilteman "moottoritilan tuuletin"

 

 

 

post-2295-0-86060500-1421273962_thumb.jpg

post-2295-0-70139800-1421273970_thumb.gif

Link to comment

Et nyt ainkaan mitään tyhmää maininnut pääsulake on ehkä vähän turha mielummin laittaisi päävirtakytkimen sellaiseen paikkaan mihin yltää kuskinpenkiltä. Moottorilta eteen kannattaa vetää muutama extra johto esim öljynlämpö ja kiekkamittaria varten. Jotkut on vetäneet myös ruiskulle tarvittavat johdot valmiiksi. Päävirta johtoa en lähtisi vaihtamaan vain vetäisin toisen johdon eteen josta sitten releille ja muille extra laitteille sulakkeen takaa sähköt. Ja punossukka voi olla vittumaisempi pujottaa kuin kutistesukka.

 

Käynnistysrele ja ajovalojen releet ihan fiksuja kun helposti vanhoihin releisiin ja liitoksiin katoaa muutama voltti ja valot ei normaalistikkaan ole mitään voittajia niin kaikki mahdollinen virta mitä saa kannattaa ottaa käyttöön.

 

Tuplareleet ajovaloille varmaankin aika turhat ei siellä alunperinkään ole kuin yksi. Eli releeltä haaroitus kahden sulakkeen kautta pitkille ja lyhyille.

Edited by Tanhis
Link to comment

Ajovaloille laittaisin kaksi relettä, pitkät pärjää yhdelläkin. Johdotus kuuppaan asti uusiksi tai ainakin en lampun kannan liittimet uusiksi.

 

Sitten voit miettiä laitatko päävirtakatkaisijan maa vai virtapuolelle, molempia on nähty. Laita kuitenkin semmoiseen paikkaan, ettei vahingossa ajonaikana katkea virrat. Lataussäädin tykkää tuosta huonoa.

 

Yksi konsti vetää kerralla tuonne eteen johtoa riittävästi on käyttää 7-napaista peräkärrykaapelia. Siinä on mahdollisuuksia kytkeä sitä sun tätä lisämittaria.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...