Paavuli Posted March 29, 2015 Share Posted March 29, 2015 "Kaikki alkoi siitä kun..." Pari talvea taannoin kuplan töötti oli oikein toimiva ja terhakka liittimien puhdistuksen jälkeen, tööttäimenä toimi jälkituotanto-osa, alkuperäisen vaiettua (taisiis toimii akkulaturilla, muttei autossa). Viimetalvena kupla sai uuden etuakselin, samalla osia hipisteltiin ja sipisteltiin. Kappas, tämän jälkeen töötti vaimeni. Vaikka itse sähkötekniikan tutkinnonkin omaan, niin nyt "case" alkoi muodostumaan todella omituiseksi. Virrat päällä töötin johtimissa lepää noin akkujännite, töötti ei kuitenkaan soi, ei jatkuvasti eikä napista. Napista painaen ei muutosta jännitteessä töötillä. Mitattu ohmisesti: Rattiakselin putki ei "maissa". OK Ohmisesti mitaten rättinivelen liitoksesta rattiakselin putken liittimeen johtaa kun painaa tööttiä, ei johda kun ei paina. Eli tämä OK. Maajohdin rattiakselin putkesta töötille ei maassa (ruskea johdin). OK Töötin Musta(keltainen) johdin ei maissa. OK Jännite tulee myös perille töötille. Seuraa Fox Mulder - Dana Scully tason homma: Kun nyt kytkee yleismittarin rattiakselin putkeen, ja sulakerasian töötin virtajohtoon, näyttää yleismittari jälleen noin akkujännitettä. Tällöin ruskea johdin irti rattiakselin putkesta. Riivaako kuplaani jokin ylimääräinen Wattien henki? Tuleeko kuplasta (punainen) Christie tappaja-auto? Auttakee nyt jumaliste. Mielelläni en tursastaisi mitään erillistä tööttipainiketta, mutta nyt äly jättää. Käsky vain niin kerron havaintoja tai mittaan. Quote Link to comment
metake Posted March 29, 2015 Share Posted March 29, 2015 Nyt vaikuttaa hieman siltä, että etuakseli ei maadoitu, joten tööttikään ei saa maata vaikka nappia painaa. Koeta maadoittaa simpukka vaikka apuvirtakaapelilla ja koeta auttaako. Quote Link to comment
Paavuli Posted March 29, 2015 Author Share Posted March 29, 2015 Täytyy viritellä ekstra hauenleukajohto. Päivitän huomenna tilanteen! Quote Link to comment
Paavuli Posted March 30, 2015 Author Share Posted March 30, 2015 (edited) Okei... Lisämaa hyppylangalla rättinivelen liittimeen ja rääkkä toimii. Harmi kyllä nyt pillit soi kokoajan. Runko - rattiakselin putki näyttää pientä random johtavuutta. Nyt ei todellakaan huvittaisi rattiakselia alkaa repiä irti.. sieltä tuo kai jostain saa maata. Outoa että akseliputki räpläämättä on alkanut maadottumaan..... Edited March 30, 2015 by Paavuli Quote Link to comment
metake Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Mitenkäs sulla on se rättinivel liitettynä? Eihän rattiakseli pääse jotenkin maadoittumaan sen kautta? Quote Link to comment
Anpu Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Sulla voi olla pelkästään rattiakselin suojaputki liian ylhäällä jolloin maattaa jo ratin pohjasta. Quote Link to comment
Paavuli Posted March 31, 2015 Author Share Posted March 31, 2015 Rattiakselin suojaputki ylhäällä...? Eli jos irroitan rättinivelen ja työnnän rattiakselia kabiiniin, pitäisi tämä selvitä? Rättinivelestä kyseli Metake, se on viritelty näin: http://aijaa.com/nfBNLy Kyllä, tajusin samalla laittaneeni tuon maadoituspiuhan kuparilirpakkeen väärän pultin alle :) Kuitenkaan se ei nyt ratkaise jatkuvan soinnin ongelmaa... Quote Link to comment
metake Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Joo, johto on tosiaan väärän pultin alla, mutta se vaikuttaa vain siihen soiko torvi ollenkaan. Vaikka rattiputki osuisikin rattiin niin se ei haittaa, ne on joka tapauksessa yhdessä rattiakselin kautta. Nyt on käytännössä kaksi vaihtoehtoa, joko sulla on tööttipainike kokoajan "päällä", eli yhdistää koko ajan tai sitten rattiputki/rattiakseli paketti on maissa jostain. Epäilen tuota tööttipainiketta, koska jos rattiputki/akseli olisi maissa niin töötti soisi kokoajan ilman hyppylankaakin. Quote Link to comment
Paavuli Posted March 31, 2015 Author Share Posted March 31, 2015 Noniin.... Jaa miksikö töötti soi kokoajan hyppylangalla.... No siksi, että kuparilirpake juurikin on väärän ruuvin alla :) Eli tämä fiksattu ja katsastusmieskin saa ääntä ulos! Sitten uutta vannetta alle ja menoksi ;) Kiitos avusta! Quote Link to comment
jannuz Posted July 26, 2015 Share Posted July 26, 2015 Mitähän töötistäni mahtaa vielä puuttua? Ainakin ilmeisesti maapiuha jonka pitäisi tulla rattiputken läpi? Töötille kuuluva ruskea piuha on myös kokoajan maissa, vaikka ratti olisi irti. Tarkistettu että ehjä kuitenkin, ja menee rattiputken kupariseen holkkiin. Mitä kautta tuo töötin kontaktin tulisi edes kulkea? Ja vuosimalli on 70 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.