Jump to content

Ultimaattinen kuplan tööttiongelma


Recommended Posts

"Kaikki alkoi siitä kun..." Pari talvea taannoin kuplan töötti oli oikein toimiva ja terhakka liittimien puhdistuksen jälkeen, tööttäimenä toimi jälkituotanto-osa, alkuperäisen vaiettua (taisiis toimii akkulaturilla, muttei autossa). Viimetalvena kupla sai uuden etuakselin, samalla osia hipisteltiin ja sipisteltiin. Kappas, tämän jälkeen töötti vaimeni.

 

Vaikka itse sähkötekniikan tutkinnonkin omaan, niin nyt "case" alkoi muodostumaan todella omituiseksi. Virrat päällä töötin johtimissa lepää noin akkujännite, töötti ei kuitenkaan soi, ei jatkuvasti eikä napista. Napista painaen ei muutosta jännitteessä töötillä.

 

Mitattu ohmisesti:

 

Rattiakselin putki ei "maissa". OK

Ohmisesti mitaten rättinivelen liitoksesta rattiakselin putken liittimeen johtaa kun painaa tööttiä, ei johda kun ei paina. Eli tämä OK.

Maajohdin rattiakselin putkesta töötille ei maassa (ruskea johdin). OK

Töötin Musta(keltainen) johdin ei maissa. OK Jännite tulee myös perille töötille.

 

Seuraa Fox Mulder - Dana Scully tason homma:

 

Kun nyt kytkee yleismittarin rattiakselin putkeen, ja sulakerasian töötin virtajohtoon, näyttää yleismittari jälleen noin akkujännitettä. Tällöin ruskea johdin irti rattiakselin putkesta. 

 

Riivaako kuplaani jokin ylimääräinen Wattien henki? Tuleeko kuplasta (punainen) Christie tappaja-auto?

 

Auttakee nyt jumaliste. Mielelläni en tursastaisi mitään erillistä tööttipainiketta, mutta nyt äly jättää. Käsky vain niin kerron havaintoja tai mittaan. 

Link to comment

Okei... Lisämaa hyppylangalla rättinivelen liittimeen ja rääkkä toimii. Harmi kyllä nyt pillit soi kokoajan. Runko - rattiakselin putki näyttää pientä random johtavuutta. Nyt ei todellakaan huvittaisi rattiakselia alkaa repiä irti.. sieltä tuo kai jostain saa maata. Outoa että akseliputki räpläämättä on alkanut maadottumaan.....

Edited by Paavuli
Link to comment

Rattiakselin suojaputki ylhäällä...? Eli jos irroitan rättinivelen ja työnnän rattiakselia kabiiniin, pitäisi tämä selvitä?

 

Rättinivelestä kyseli Metake, se on viritelty näin:

 

http://aijaa.com/nfBNLy

 

Kyllä, tajusin samalla laittaneeni tuon maadoituspiuhan kuparilirpakkeen väärän pultin alle :) Kuitenkaan se ei nyt ratkaise jatkuvan soinnin ongelmaa...

Link to comment

Joo, johto on tosiaan väärän pultin alla, mutta se vaikuttaa vain siihen soiko torvi ollenkaan. Vaikka rattiputki osuisikin rattiin niin se ei haittaa, ne on joka tapauksessa yhdessä rattiakselin kautta. Nyt on käytännössä kaksi vaihtoehtoa, joko sulla on tööttipainike kokoajan "päällä", eli yhdistää koko ajan tai sitten rattiputki/rattiakseli paketti on maissa jostain. Epäilen tuota tööttipainiketta, koska jos rattiputki/akseli olisi maissa niin töötti soisi kokoajan ilman hyppylankaakin.

Link to comment

Noniin.... Jaa miksikö töötti soi kokoajan hyppylangalla.... No siksi, että kuparilirpake juurikin on väärän ruuvin alla :) Eli tämä fiksattu ja katsastusmieskin saa ääntä ulos! Sitten uutta vannetta alle ja menoksi ;)

 

Kiitos avusta!

Link to comment
  • 3 months later...

Mitähän töötistäni mahtaa vielä puuttua? Ainakin ilmeisesti maapiuha jonka pitäisi tulla rattiputken läpi?

Töötille kuuluva ruskea piuha on myös kokoajan maissa, vaikka ratti olisi irti. Tarkistettu että ehjä kuitenkin, ja menee rattiputken kupariseen holkkiin. Mitä kautta tuo töötin kontaktin tulisi edes kulkea? Ja vuosimalli on 70

post-1668-0-93787900-1437940554_thumb.jpg

post-1668-0-67429400-1437940573_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...