Jump to content

Tinausohjeita


Guest Bugfuel

Recommended Posts

Posted

Laitan tämän tännekin kun tuli naputeltua tonne pickup-lankaan.

Täydellinen ohje tämä ei varmaan ole mutta pääkohdat vissiin tuli käsiteltyä.

 

Jan

 

 

 

 

 

- tarvikkeet saa melkein mistä vaan hyvin varustetusta autotarvikeliikeestä, Motonetissäkin on. Koritinatankoja ja pohjustusainetta tarvitaan, samoin muutamia lastoja. KOvasti käskevät puulastoja käyttämään mutta minä olen metallilastala saanut hyviä tuloksia kun olen kehittänyt tuota tekniikkaa hiukan.

 

- tinaus onnistuu vain kirkkaan puhtaille pinnoille. Hitsisauman pienet kraaterit on pahasta ja sauman vierestä mustunut metalli on kiillotettava ensin, vaikka porakoneeseen kiinnitettävällä pyörivällä teräsharjalla tai neekerintukalla. Tinaus onnistuu myös jotenkuten hiekkapuhalletulle pinnalle, siispä epätasaiset pinnat (huokoiset tai katkonaiset saumat) voi puhaltaa ja sitten ajaa kiiltäväksi harjalla tai lamellilaikalla.

 

- tinaus ei sovellu laakeille tasaisille pinnoille, tarvittavan kuumuden takia (vetelee)

 

- kun pinta on puhdistettu, siihen levitetään pohjustusainetta pensselillä sellainen kattava kerros. Ei ole tarkkaa kuinka paljon, kunhan ei pelti paista läpi.

 

- pohjustusaineen annetaan vaikuttaa hyvän aikaa, mitä kauemmin sen parempi. 10- 15min on riittävä ainakin. Suotavaa olisi tehdä koko homma about huoneenlämmössä tai ainakin plus-asteisessa tallissa.

 

- kun pohjustusaine on aikansa kuivunut ja vaikuttanut (se ei kuivu kosketuskuivaksi), sitä aletaan lämmittämään avoliekillä. Kuumailmapuhallita voi koittaa käyttää, se saattaa toimia mutta on hitaampi. En ole itse koittanut, se voisi olla ihan toimiva.

 

- pohjustusainetta kuumennetaan niin kauan kunnes se selkeästi vaihtaa väriä lyijynharmaasta vaalean kullan keltaiseksi, melkein kiiltäväksi. Kuona nousee tässä vaiheessa pintaan mustana ja savuaa. PYYHI kaikki sula aines kuona mukaanlukien pois, rätillä tai nukkaamattomalla paperilla. Jäljelle jää erittäin kiiltävä tinapinta. Se saa jäähtyä jos et ehdi seuraavaa vaihetta tekemään nopeasti, mutta se pitää sitten uudelleen lämmittää. Voit tämän vaiheen tehdä isolle alueelle kerrallaan ja lämmittää uudelleen myöhemmin pienissä pätkissä, kuonaa ei enää synny uudestaan eikä väri enää muutu.

 

- lämmitä tinatangon päätä ja pohjustettua aluetta, ja hiero tinatankoa siihen tinattavaan peltiin samalla kun jatkat lämmittämistä. Kohta tina alkaa pehmenemään ja tartumaan, se sulaa sen jälkeen tosi herkästi ja lirahtaa lattialle. Tähän auttaa vain kokemus. LÄmmön säätelyn kanssa on oltava tarkkana, ja lastalla pystyttävä heti levittämään tinaa kun se on mahdollista. Tina ei tartu lastaan jos lastaa pyyhkäisee kevyesti kasviöljyyn kastetulla rätillä. Se ei haittaa prosessissa.

 

- töhrää tinaa työkappaleeseen isoja määriä, se ei ole kuin pakkeli, eli et edes ole yrittämässä mitään "muotoja" sillä. sitä vedetään melko karkea kasa pintaan ja muoto haetaan myöhemmin hiomalla. Kokemuksen kautta opit vetämään sitten tarkempia ja lähemmäs lopullista olevia pintoja. Tärkeintä on että tina tarttuu kauttaaltaan peltiin ja peittää huokoset ja kolot kunnolla. Nopeasta jähmettymisestä johtuen et voi tehdä kuin pieniä alueita kerrallaan, 5-10cm.

 

- työssä auttaa metallilasta, sekin pyhittynä kasviöljyllä. Voit painaa lastaa jähmettynyttä tinaa vastaan ja antaa hyvinkin kuumaa lämpöä sekä lastaan että tinaan. Puulasta syttyisi palamaan, metallinen johtaa lämmön läpi ja sulattaa tinaa lastan altakin. Kätevää pystysuorilla pinnoilla missä "lirahdusvaara" on suuri. Lattialle pudonnutta tinaa ei voi käyttää uudelleen epäpuhtauksien takia.

 

- kun olet levittänyt tarpeeksi tinaa, anna sen jäähtyä kunnolla ennen hiomista. karkeaan muokkaukseen on olemassa tinaviiloja, todella karkeita raspeja jossa on melkeinpä kuin pieniä höylänteriä, ja reiät läpi josta tinalastut pääsevät läpi. (ettei tina tuki viilan hampaita). Tavallisella viilalla ei tee mitään. Erittäin hyvä hiomaväline on lamellilaikka, 80-120 karkeus. Käytä suojalaseja, tinamurusia lentelee pirusti. Älä paina laikalla kovaa äläkä pidä yhdessä kohtaa kauaa, muuten tina alkaa sulamaan ja homma menee pipariksi. Kevyitä nopeita liikkeitä. Voit saada erittäin hyvää jälkeä näin, tina on todella kiitollinen laikka-hiottava. Raja peltiin jää lähes olemattomaksi ja pinnasta saa peilikirkkaan, kunhan vähän harjoittelee.

 

- hiomisen jälkeen pinta on syytä pestä jollain kunnon liuottimella, ennen pintakäsittelyä kitillä tai pohjamaalilla.

 

 

Onnea ja kärsivällisyyttä.

 

Edit: Todella ohuisiin kohteisiin voi vetää pelkän pohjustusaineen (lyijyä, tinaa, ja etsaavaa happoa) ja kuumentaa sen, ja pyyhkiä puhtaaksi. Sitten pesu liuottimella. Jäljelle jää hyvin ohut tina/lyijy pinnoite joka varmaan auttaa ruostumisen ehkäisyssä. :)

 

 

Jan

  • 1 month later...
  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest Hannu Mattila
Posted

No tässäpä hyvä ohjeet, pari juttua tuli mieleen..

 

Pohjustusainetta ei kannata jättää peltipinnalle pitkäksi aikaa, sen jälkeen kun sen on lämmittänyt ja pyyhkinyt kuonan pois, johtuen siitä, että se hapettuu/ruostuu nopeasti. Pohjamaali ainakin päälle tinauksen jälkeen...

 

Mielestäni ehdottomasti puulasta (omenapuu on tähän hommaan hyvä, ellei halua valmista lastaa ostaa). Metallilasta on varmasti kanssa sopiva, mutta veikkaan että vaatii enemmän harjoitusta..

Guest Mika Raussi
Posted

Vaikuttais, että pohjusteesta nousevat käryt aiheuttaa kans ruostumista, eli jos ympärillä on pellit paljaat, niin kannattaa niitäkin puhistaa sitten huolella.

Guest Mika Raussi
Posted

Mie tein lastat lehtikuusesta. Hyvin tuntuu toimivan kun liottaa vedessä, mutta toista tuli liekillä kärytettyä.

Guest Hannu Mattila
Posted

Ja muistetaan sitten, että ne pohjusteesta nousevat käryt sisältää ihan riittävästi raskasmetalleja, eli ei hirveesti hengitellä niitä..

Guest Hannu Mattila
Posted
Meillä käytettiin äitin keittiölastaa... :D

Ja palautettiin keittiön laatikkoon..? :D

Guest ves_ku
Posted

On muuten jännä homma toi tinauksen käry. Vähintäänkin tuntuu siltä, että siitä saa lyijymyrkytyksen. Ja siinä vaiheessa vasta oikeen pölähtää kun iskee hionta vaiheessa turhautuminen ja haetaan rälläkkä lamellilaikan kera esille.

Guest Mika Raussi
Posted

Lyijymyrkytys ei muuten oikeesti oo kivaa. Mie joskus hitsailin ferrexiä ja ilmeisesti hengitin ihan liikaa sitä käryä kun veti loppupäiväks ihan veltoksi.

Guest komppa
Posted

Tinauskuva. Hiukan jo hiottu. Ei niin kaikkein helpoin kohta...

post-431-13888358200354_thumb.jpg

Guest Mika Raussi
Posted

Mahottoman hieno viideo! Vaikkei ei sillä tinaamaan opikkaan.

Guest Mika Raussi
Posted

Melkonen palapeli tosiaan. Siinä ois kyl saanu pellitkin vähän paremmat olla.

 

Tarkkaavainen ja oppimishaluinen huomaa, että tossa kun se öhrymröhrysi tangosta tinaa peltiin, niin se lämitti nimenomaan tankoa.

Guest ritariässä
Posted

toi näytti videolla liian helpolta:)

Guest komppa
Posted
Mistä muuten ostit korjauspalan tuohon "kaukaloon" johon kumimatto tulee päälle?

 

Tuli auton mukana. Jenkeistä... Itse sain opetuksen tinauksesta isäukolta ja

kun kolmatta tappia tinaa on lattialla, niin kyl se siitä alkaa sujua... Ei oo niin

mieltäylentävää, kun tinat lattialla ja saa kunnon naurut päälle... = )

Vähän ylimainostettua toi vaikeus...

Posted

On hienot vinkit tosiaan! Mulla on jo kotona 6 tai oliko 7 tankoa joten eiköhän sillä ehdi saamaan jotain pysymäänkin? ;)

Guest Mika Raussi
Posted

Justiinsa kävin tänään ostamassa tangon, kun luulin tinan olleen loppu. Perkele vaan 7.70€. Kyllä nyt kelpaa lattialle puottamaan. No löytykin sitten laatikosta parikin tankoa kun kaivelin, mutta nytpähän tohon yhteen pitäs ainakin piisata.

 

Mitenhän jos tekis lastan ruostumattomasta? Siihenhän kun ei tina näillä pohjusteilla tuntus tarttuvan.

Guest Hannu Mattila
Posted

Kai toi ruostumaton toimis..

Voi vaan vähän sormet lämmetä..?

Guest Mika Raussi
Posted

Niiteillä puukahva kiinni, niin on kun paistinlasta. Ideahan siis ois, että voi amatööri lämmitellä lastan läpitte, ettei oo tinat lattialla.

Guest Raggare
Posted

mä en edes muista millo olisin nähny viimeks z-carin

Guest Mika Raussi
Posted

Justiinsa tinasin toisen lokarin lavaa varten. Kyllä toi videokin autto jonkinverran, mutta ehkä eniten se toi fiilistä. Hyvä tuli, mutta pitää kokeilla sitä happosta lastaa, että toimisko se. Sais nimittäin siintä lastastakin sopivasti lämpöä jos siintä tekee vähän paksumman.

Guest Hannu Mattila
Posted

Ois vaan laittanu suoran linkin tänne... :D

  • 3 months later...
Guest Mika Raussi
Posted

Saakos muuten mistään tinaa halvempaan hintaan kun autotarvikkeen 7.70€ tanko? Meinaan näyttää nyt siltä, että monen sauman päälle ois hyvä vetää tinat tasotteeks, mutta metrejähän tossa kertyy ja sitä mukaan menee sitten tinaakin. Ja halvempaa tinaa raaskis vähän enemmin hioa poiskin, eli vois tehä paremmaks.

 

Lyijyä ois jonkinverran, mutta tuleeko pelkällä lyijyllä mitään? Tietty jos sais jostain saman kokosen murikan tinaa, niin vois panna padan tulille ja tehä omat koritinat.

Posted

Mulle sanoi maalari jotta ei tinata. Käyttää jotain metallikittiä sen tilalla on niin kovaa ainetta että kuulemma että melkein kierteen voi vetäistä siihen.

Posted
Mulle sanoi maalari jotta ei tinata. Käyttää jotain metallikittiä sen tilalla on niin kovaa ainetta että kuulemma että melkein kierteen voi vetäistä siihen.

 

mita kovempi kitti, sita hankalampi hioa ja helpommin halkeaa.. tina eihalkea eika ime vetta eika muutu mihinkaan.

 

jan

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...