Jump to content

Tinausohjeita


Guest Bugfuel

Recommended Posts

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sanoi että sitä on ennen tehnyt esim. jenkkiautoihin,mutta pinnat pitää olla erityisen puhtaat jne. Itse lupasinkin tinata,joten hänen työskentelyyn/"urakkavauhtiin" ei olisi haitannut,sanoi jotta ei mielellään tinata,joten täytyy uskoa tuo auto ei kuitenkaan ole volkkari. Muutaman kuplan olen nähnyt hänen maalaamana ja ei voi moittia siinä missä "urakkamaalari" tekee pohjat ja hioo rälläkällä ja epäkeskolla ruosteet pois tuo on ainakin hiekkapuhaltanut pinnat ja maalannut lokasuojat irrallaan korista,toisin kun jotkut vetää ne autoihin päin jolloin väleihin ei tule maalia juurikaan ja mätäneminen alkaa. No saa nähnä mitä tulee...Hyvin vähän tuota tinaamista kyllä enää käytetään kitit on sen verran hyvälaatuisia tänä päivänä.

Link to comment

>Sanoi että sitä on ennen tehnyt esim. jenkkiautoihin,mutta pinnat pitää

>olla erityisen puhtaat jne.

 

Niin.. se olisi vaatinut oikeasti laadukasta tyonjalkea. Puhdas ruosteeton peltipinta tayteaineen alla, Kuka olisi osannut kuvitella moista!! Hullua!

Sinnehan kuuluu jattaa ruostetta muhimaan ja vetaa helppo muovikuitti paalle, joka kestaa ainakin takuuajan loppuun.

 

 

>Hyvin vähän tuota tinaamista kyllä enää käytetään kitit on sen verran

>hyvälaatuisia tänä päivänä.

 

Olen eri mielta. Tina on tyolaampi, seka peltitoiden etta hiomisen suhteen. Kitin etu on helppous ja nopeus, ja se etta kitin alle voi piilottaa mita tahansa paskaa. Tina on anteeksiantamaton, se vaatii puhtaan kiiltavan peltipinnan alleen, jotta se edes tarttuisi. SE taas tarkoittaa oikeita peltitoita. Saman ajan voi kayttaa tehokkaammin kayttamalla muovikittia, auto valmiiksi ja ulos, ja seuraava sisaan. Vahemman tyota, enemman RAHAA sisaan kun ehtii tekemaan enemman autoja. Jos mina tekisin tyokseni muille tuota paivasta toiseen, en minakaan jaksaisi hieroa taydellisia pohjia vaan varmaan vetaisin kitin pintaan ja toivoisin ettei asiakas jaksa valittaa kun se 1-2v kuluttua ruostuu uudelleen.

 

jan

Link to comment

OK,sovitaan niin. Mä en väitäkkään tietäväni näistä hommista kaikkea kuuntelen vain muutamaa ammattimiestä mitä ne sanovat. Kuitenkin tinan käyttö loppuu pian,ja kuten sanottu metallikitti tulee sen tilalle. Hyvä maalari ei kehtaa huonosti tehdä,sellainen saa huonon maineen hyvin nopeasti.

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Maalareitakin on näköjään erilaisia.

 

Ainakin ne automaalarit joita meillä käytetään, sanovat että mieluummin tinaa..

 

Yksi tinanvastustaja on tullut kyllä eteen, sanoi että se on kuulemma vanhanaikaista, eikä sitä kukaan enää käytä. Tosin tämä "maalari" oli käynyt kurssikeskuksessa 6kk:n maalarikurssin, jonka jälkeen piti itseään täysin pätevänä automaalarina...

 

Mutta toi metallikitti on kanssa kuulemma hyvää, ite en ole vielä kokeillu, joten en osaa ottaa kantaa, siihen asti pitäydyn tutussa tinassa.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kävin tossa maanantaina metsästämässä tätä paljon puhuttua metallikittiä. Autotarvikekeupoista kun ei löytyny, niin menin sitten paikalliseen maalikauppaan kysymään. Kauppiaan kanssa oltiin molemmat samaa mieltä, että ei se paljoo muita kittejä kummallisempaa voi olla, koska se on kuitenkin polyesteripohjasta niinkun muutkin. Ehkä eniten kestävää mielikuvaa antaa sitten harmaa väri.

 

Otin kokeeksi purkin sitä, eikä 1½ kilon purkki maksanu kun joku luokkaa 16 euroa muistaakseni. Kokeilin sitten yhteen käsittelemättömään peliin suikaleeseen ja jätin kökön myös hiilikuitukaavarista leikattuun lastaan. Molemmista lähti repimällä ja taivuttelemalla irti, mutta molemmat pinnat olikin kyllä vaan liuottimella pyyhittyjä ja muuten käsittelemättömiä. Irronneet palat pysty melko halposti napsauttamaan sormissa palasiksi, mutta saattaa tuo silti olla vähän normia muovikittiä jämäkempää. Nyt on lavassa yks läntti just kuivumassa ja saa huomenna nähä kuinka kovaa se on hioa.

 

Eiköhän tuotakin tuu tonne joihinkin kohtiin leviteltyä, mutta ei se tinaa korvaa millään. Ei ainakaan hinnassa. Sama tilavuus tinaa maksaa varmaan 20 kertaa enemmin ja siks tuota tuleekin tonne vähän mätettyä, vaikka se tina onkin ihan pirun hyvää.

 

Ja alkaa muuten tinauskin sujua siihen malliin, että ei oo lattialla muuta kun pohjusteesta puonneita tippoja, vaikka pystypintoja veteleekin. Paljon auttaa kunnon lasta, joka maksokin suhteellisen vitusti. Kauppiaan hämmästykseksi kuitenkin ostin sen.

Link to comment
Guest Sami W

Mulla tulee tuon tinan hankinta kans jossain vaiheessa ajankohtaiseksi. Ja varmaan kuluukin kohtuu määrä.

Mistäs tuota tinaa ja pohjustusainetta kannattais muuten tilailla? Ja mitäköhän tuo maksaa?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Paikallinen Osaset-liike myy 6€/tanko. Pitää tänään mennä käymään ostamassa lisää ja kysellä samalla, että ei kai toi pohjustepurkki oikeesti maksanu 35€. Ostin nimittäin paljon muutakin samalla ja huomasin vasta kotona, että kuitissa lukee tosiaan 35€ pohjustepurkista.

Link to comment

Ostin Beran tinat ja pohjusteet paikallisesta autotarvikkeesta. Tina maksoi 8,5 e ja pohjuste 19,5 e.

Kokeilin tänään ensimmäistä kertaa edellä mainitun videon mallin mukaan ja oli todella helppoa.

Ei muuta kuin rohkeesti kokeilemaan, ei ole mitenkään maata mullistavan vaikeaa.

Link to comment
Guest Mika Raussi
Se pohjustusaine on TODELLA riittoisaa... :)

 

Jan

Niin on! Edellisen purkin kun ostin, niin sillon ei tainnu olla edes ajokorttia.

 

Edit: Hion tänään noi levitetyt metallikitit ja yhtä nopeesti se tasottu kun mikään muukaan pakkeli. Mut onpahan nyt kokeiltu!

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 1 year later...
  • 5 months later...

Ei ollut vaikeeta tämä homma,metallinen lasta on aivan ehdoton puulastalla ei tee mitään... Metallilastalla pystyi tosi nätisti levittämään eikä tina edes tarttunut lastaan, vaikka en öljyä käyttänyt ollenkaan.

Erittäin helppo lisäksi tuolla muotoilla. Lämmittimenä mulla on pieni sievert kaasutoho ja kosaani. Kuumailmapuhallin on aivan liian hidas tuli kokeiltua. Kertaakaan ei tippunut tinat valahtamalla lattialle vaikka eka kertaa tuli kokeiltua (tippuhan sitä sitten toki kun kaavi ylimääräisiä lönttöjä pois.)

Puhdas pitää pinta todellakin olla= täysin peltikirkas, ei muuten tartu. Itse en oikeastaan huomannut eroa antaako sen pohjustusaineen vaikuttaa kuinka kauan vai lämmittääkö hetikohta. Viimeistelin pinnan kulmahiomokoneella fiiberilaikalla ja loppuviimeistely epäkeskolla 80 ja 120 paperilla.

Joihinkin kohtiin jäi tinaan pieniä reikiä eli huokosia,mutta niistä tuskin haittaa kun altakin näkyy tina ja jokapaikasta ei hitsaussaumat peittynyt vaan tuli näkyviin kun hioi,mutta eipä niissä huokosia näy niin tuskin haittaa sekään.

 

Hankalinta tuntui olevan laittaa lisää tinaa kun oli hionut niin että pohjustusaine oli irronnut paikoitellen ja laittoi uutta+lämmitti sen niin sitä pyyhkiessä lähti vierestä jo laitettua tinaa rättiin ja sotki koko homman.

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Nyt on kuulemma niin, että tuo tina ei poistukaan markkinoilta..?

On vain joku EU-direktiivin tai minkälie vastainen aine muutettu toiseksi.

 

Näin ainakin meille tinaa myyvä taho vakuutti, tiedä sitten..

Link to comment

Pari ihmistä on ollut sitä mieltä että pohjustusaineen lämmittämisen jälkeen kun tinauspinta on kiiltävä ja itse tinaa vaille valmis niin pitäs pestä vedellä?? Ennen varsinaista tinausta. Pitääkö paikkansa? Vai riittääkö pelkkä lopputinauksen/hionnan jälkeen pesu?

 

Joku oli onnistunut kuulemma saamaan 2viikon päästä ruostumaan ruosteet tinojen alta kun happoa jäänyt väliin...? Vai onkohan vain johtunut muusta syystä.

Link to comment
Guest Saab.96
Ei ollut vaikeeta tämä homma,metallinen lasta on aivan ehdoton puulastalla ei tee mitään... Metallilastalla pystyi tosi nätisti levittämään eikä tina edes tarttunut lastaan, vaikka en öljyä käyttänyt ollenkaan.

Erittäin helppo lisäksi tuolla muotoilla. Lämmittimenä mulla on pieni sievert kaasutoho ja kosaani. Kuumailmapuhallin on aivan liian hidas tuli kokeiltua. Kertaakaan ei tippunut tinat valahtamalla lattialle vaikka eka kertaa tuli kokeiltua (tippuhan sitä sitten toki kun kaavi ylimääräisiä lönttöjä pois.)

Puhdas pitää pinta todellakin olla= täysin peltikirkas, ei muuten tartu. Itse en oikeastaan huomannut eroa antaako sen pohjustusaineen vaikuttaa kuinka kauan vai lämmittääkö hetikohta. Viimeistelin pinnan kulmahiomokoneella fiiberilaikalla ja loppuviimeistely epäkeskolla 80 ja 120 paperilla.

Joihinkin kohtiin jäi tinaan pieniä reikiä eli huokosia,mutta niistä tuskin haittaa kun altakin näkyy tina ja jokapaikasta ei hitsaussaumat peittynyt vaan tuli näkyviin kun hioi,mutta eipä niissä huokosia näy niin tuskin haittaa sekään.

 

Hankalinta tuntui olevan laittaa lisää tinaa kun oli hionut niin että pohjustusaine oli irronnut paikoitellen ja laittoi uutta+lämmitti sen niin sitä pyyhkiessä lähti vierestä jo laitettua tinaa rättiin ja sotki koko homman.

 

Mistä olet tuollaisen metalilasta hommannut? millainen se on? olisiko kuvaa tms?

Link to comment

Esim. kun 120:lla lamellilaikalla kun vetelee niin ei tule mitaan 'hiomapolya', ennemmin pienia kikkareita lentelee. Halpa suojain riittaa kummasti.

 

Viila ei ole kovin kaytannollinen. Laikka toimii todella hienosti, mutta pitaa olla hemmetin kevyt ote siihen, ei saa painaa eika saa laikkailla samaa kohta kauaa. Sillee kevyesti pyyhkasee ettei tina lahde kuumenemaan.

 

Jan

Link to comment
Ei ollut vaikeeta tämä homma,metallinen lasta on aivan ehdoton puulastalla ei tee mitään... Metallilastalla pystyi tosi nätisti levittämään eikä tina edes tarttunut lastaan, vaikka en öljyä käyttänyt ollenkaan.

Erittäin helppo lisäksi tuolla muotoilla. Lämmittimenä mulla on pieni sievert kaasutoho ja kosaani. Kuumailmapuhallin on aivan liian hidas tuli kokeiltua. Kertaakaan ei tippunut tinat valahtamalla lattialle vaikka eka kertaa tuli kokeiltua (tippuhan sitä sitten toki kun kaavi ylimääräisiä lönttöjä pois.)

Puhdas pitää pinta todellakin olla= täysin peltikirkas, ei muuten tartu. Itse en oikeastaan huomannut eroa antaako sen pohjustusaineen vaikuttaa kuinka kauan vai lämmittääkö hetikohta. Viimeistelin pinnan kulmahiomokoneella fiiberilaikalla ja loppuviimeistely epäkeskolla 80 ja 120 paperilla.

Joihinkin kohtiin jäi tinaan pieniä reikiä eli huokosia,mutta niistä tuskin haittaa kun altakin näkyy tina ja jokapaikasta ei hitsaussaumat peittynyt vaan tuli näkyviin kun hioi,mutta eipä niissä huokosia näy niin tuskin haittaa sekään.

 

Hankalinta tuntui olevan laittaa lisää tinaa kun oli hionut niin että pohjustusaine oli irronnut paikoitellen ja laittoi uutta+lämmitti sen niin sitä pyyhkiessä lähti vierestä jo laitettua tinaa rättiin ja sotki koko homman.

 

Mistä olet tuollaisen metalilasta hommannut? millainen se on? olisiko kuvaa tms?

 

Pakkelilasta muovivarrella,taitaa olla rosteria tms. Mutta hyvä sillä oli tehdä ja muotoilla,ei tartte öljytä,ei syty palamaan kuten puulasta ja voi lämmittää lastan läpitte liekillä. Kyllähän puulastallakin onnistuu mutta metallista käytän itse.

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Mulla kesti oman auton lokarinkaaret 8vuotta, ilman mitään vesipesuja tinauksen jälkeen..

 

Tohon on monia mielipiteitä, itse en pese vedellä missään välissä, sen sijaan heti tinatun kohdan hiomisen jälkeen pohjamaali päälle.

 

On käyny itselle niinkin, että auto joutui olemaan yön ulkona tinauksen jälkeen, ilman pohjamaalia, niin sai aamulla aloittaa ruosteen hinkkaamisella siitä kohdasta.

Link to comment
Guest Saab.96
Ei ollut vaikeeta tämä homma,metallinen lasta on aivan ehdoton puulastalla ei tee mitään... Metallilastalla pystyi tosi nätisti levittämään eikä tina edes tarttunut lastaan, vaikka en öljyä käyttänyt ollenkaan.

Erittäin helppo lisäksi tuolla muotoilla. Lämmittimenä mulla on pieni sievert kaasutoho ja kosaani. Kuumailmapuhallin on aivan liian hidas tuli kokeiltua. Kertaakaan ei tippunut tinat valahtamalla lattialle vaikka eka kertaa tuli kokeiltua (tippuhan sitä sitten toki kun kaavi ylimääräisiä lönttöjä pois.)

Puhdas pitää pinta todellakin olla= täysin peltikirkas, ei muuten tartu. Itse en oikeastaan huomannut eroa antaako sen pohjustusaineen vaikuttaa kuinka kauan vai lämmittääkö hetikohta. Viimeistelin pinnan kulmahiomokoneella fiiberilaikalla ja loppuviimeistely epäkeskolla 80 ja 120 paperilla.

Joihinkin kohtiin jäi tinaan pieniä reikiä eli huokosia,mutta niistä tuskin haittaa kun altakin näkyy tina ja jokapaikasta ei hitsaussaumat peittynyt vaan tuli näkyviin kun hioi,mutta eipä niissä huokosia näy niin tuskin haittaa sekään.

 

Hankalinta tuntui olevan laittaa lisää tinaa kun oli hionut niin että pohjustusaine oli irronnut paikoitellen ja laittoi uutta+lämmitti sen niin sitä pyyhkiessä lähti vierestä jo laitettua tinaa rättiin ja sotki koko homman.

 

Mistä olet tuollaisen metalilasta hommannut? millainen se on? olisiko kuvaa tms?

 

Pakkelilasta muovivarrella,taitaa olla rosteria tms. Mutta hyvä sillä oli tehdä ja muotoilla,ei tartte öljytä,ei syty palamaan kuten puulasta ja voi lämmittää lastan läpitte liekillä. Kyllähän puulastallakin onnistuu mutta metallista käytän itse.

 

Okei siis olette käyttäneet ihan "tavallista" kittilastaa! Tota mun täytyy kyllä kokeilla! Mulla on nimittäin kerran jos kaksikin syttynyt tuleen se puulasta =) ja se himan häiritsee ;)

Link to comment
Guest Saab.96

Itte oon vasta yhden tinauksen tehnyt mutta työn alla oleva projekti edellyttää aika paljon tinausta joten harjoitusta kertyy matkan varrella varmasti tarpeeksi.

Tossa on kuva mun ekasta yrityksestä siin on toi lokarin taka ylä kulma hitsattu ja tinattu.

8_8.jpg

 

Tää on kyl "vääränmerkkinen" peli tänne foorumille mutta täällä vaikuttaa olevan aktiivista ja taitavaa porukkaa jolta löytyy apuja. Kiitokset siitä...

Tossa linkki mun projektiin: http://www.kolumbus.fi/toni_koskinen/sa ... ektit.html

 

 

 

Tässä viel yksi nettisivu josta oon hakenut oppeja tinaamiseen:

http://www.torinoproject.com/tech/koritinaus.htm

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...