Guest Posted January 23, 2006 Posted January 23, 2006 Laitan tämän tännekin kun tuli naputeltua tonne pickup-lankaan. Täydellinen ohje tämä ei varmaan ole mutta pääkohdat vissiin tuli käsiteltyä. Jan - tarvikkeet saa melkein mistä vaan hyvin varustetusta autotarvikeliikeestä, Motonetissäkin on. Koritinatankoja ja pohjustusainetta tarvitaan, samoin muutamia lastoja. KOvasti käskevät puulastoja käyttämään mutta minä olen metallilastala saanut hyviä tuloksia kun olen kehittänyt tuota tekniikkaa hiukan. - tinaus onnistuu vain kirkkaan puhtaille pinnoille. Hitsisauman pienet kraaterit on pahasta ja sauman vierestä mustunut metalli on kiillotettava ensin, vaikka porakoneeseen kiinnitettävällä pyörivällä teräsharjalla tai neekerintukalla. Tinaus onnistuu myös jotenkuten hiekkapuhalletulle pinnalle, siispä epätasaiset pinnat (huokoiset tai katkonaiset saumat) voi puhaltaa ja sitten ajaa kiiltäväksi harjalla tai lamellilaikalla. - tinaus ei sovellu laakeille tasaisille pinnoille, tarvittavan kuumuden takia (vetelee) - kun pinta on puhdistettu, siihen levitetään pohjustusainetta pensselillä sellainen kattava kerros. Ei ole tarkkaa kuinka paljon, kunhan ei pelti paista läpi. - pohjustusaineen annetaan vaikuttaa hyvän aikaa, mitä kauemmin sen parempi. 10- 15min on riittävä ainakin. Suotavaa olisi tehdä koko homma about huoneenlämmössä tai ainakin plus-asteisessa tallissa. - kun pohjustusaine on aikansa kuivunut ja vaikuttanut (se ei kuivu kosketuskuivaksi), sitä aletaan lämmittämään avoliekillä. Kuumailmapuhallita voi koittaa käyttää, se saattaa toimia mutta on hitaampi. En ole itse koittanut, se voisi olla ihan toimiva. - pohjustusainetta kuumennetaan niin kauan kunnes se selkeästi vaihtaa väriä lyijynharmaasta vaalean kullan keltaiseksi, melkein kiiltäväksi. Kuona nousee tässä vaiheessa pintaan mustana ja savuaa. PYYHI kaikki sula aines kuona mukaanlukien pois, rätillä tai nukkaamattomalla paperilla. Jäljelle jää erittäin kiiltävä tinapinta. Se saa jäähtyä jos et ehdi seuraavaa vaihetta tekemään nopeasti, mutta se pitää sitten uudelleen lämmittää. Voit tämän vaiheen tehdä isolle alueelle kerrallaan ja lämmittää uudelleen myöhemmin pienissä pätkissä, kuonaa ei enää synny uudestaan eikä väri enää muutu. - lämmitä tinatangon päätä ja pohjustettua aluetta, ja hiero tinatankoa siihen tinattavaan peltiin samalla kun jatkat lämmittämistä. Kohta tina alkaa pehmenemään ja tartumaan, se sulaa sen jälkeen tosi herkästi ja lirahtaa lattialle. Tähän auttaa vain kokemus. LÄmmön säätelyn kanssa on oltava tarkkana, ja lastalla pystyttävä heti levittämään tinaa kun se on mahdollista. Tina ei tartu lastaan jos lastaa pyyhkäisee kevyesti kasviöljyyn kastetulla rätillä. Se ei haittaa prosessissa. - töhrää tinaa työkappaleeseen isoja määriä, se ei ole kuin pakkeli, eli et edes ole yrittämässä mitään "muotoja" sillä. sitä vedetään melko karkea kasa pintaan ja muoto haetaan myöhemmin hiomalla. Kokemuksen kautta opit vetämään sitten tarkempia ja lähemmäs lopullista olevia pintoja. Tärkeintä on että tina tarttuu kauttaaltaan peltiin ja peittää huokoset ja kolot kunnolla. Nopeasta jähmettymisestä johtuen et voi tehdä kuin pieniä alueita kerrallaan, 5-10cm. - työssä auttaa metallilasta, sekin pyhittynä kasviöljyllä. Voit painaa lastaa jähmettynyttä tinaa vastaan ja antaa hyvinkin kuumaa lämpöä sekä lastaan että tinaan. Puulasta syttyisi palamaan, metallinen johtaa lämmön läpi ja sulattaa tinaa lastan altakin. Kätevää pystysuorilla pinnoilla missä "lirahdusvaara" on suuri. Lattialle pudonnutta tinaa ei voi käyttää uudelleen epäpuhtauksien takia. - kun olet levittänyt tarpeeksi tinaa, anna sen jäähtyä kunnolla ennen hiomista. karkeaan muokkaukseen on olemassa tinaviiloja, todella karkeita raspeja jossa on melkeinpä kuin pieniä höylänteriä, ja reiät läpi josta tinalastut pääsevät läpi. (ettei tina tuki viilan hampaita). Tavallisella viilalla ei tee mitään. Erittäin hyvä hiomaväline on lamellilaikka, 80-120 karkeus. Käytä suojalaseja, tinamurusia lentelee pirusti. Älä paina laikalla kovaa äläkä pidä yhdessä kohtaa kauaa, muuten tina alkaa sulamaan ja homma menee pipariksi. Kevyitä nopeita liikkeitä. Voit saada erittäin hyvää jälkeä näin, tina on todella kiitollinen laikka-hiottava. Raja peltiin jää lähes olemattomaksi ja pinnasta saa peilikirkkaan, kunhan vähän harjoittelee. - hiomisen jälkeen pinta on syytä pestä jollain kunnon liuottimella, ennen pintakäsittelyä kitillä tai pohjamaalilla. Onnea ja kärsivällisyyttä. Edit: Todella ohuisiin kohteisiin voi vetää pelkän pohjustusaineen (lyijyä, tinaa, ja etsaavaa happoa) ja kuumentaa sen, ja pyyhkiä puhtaaksi. Sitten pesu liuottimella. Jäljelle jää hyvin ohut tina/lyijy pinnoite joka varmaan auttaa ruostumisen ehkäisyssä. :) Jan Quote
Guest Hannu Mattila Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 No tässäpä hyvä ohjeet, pari juttua tuli mieleen.. Pohjustusainetta ei kannata jättää peltipinnalle pitkäksi aikaa, sen jälkeen kun sen on lämmittänyt ja pyyhkinyt kuonan pois, johtuen siitä, että se hapettuu/ruostuu nopeasti. Pohjamaali ainakin päälle tinauksen jälkeen... Mielestäni ehdottomasti puulasta (omenapuu on tähän hommaan hyvä, ellei halua valmista lastaa ostaa). Metallilasta on varmasti kanssa sopiva, mutta veikkaan että vaatii enemmän harjoitusta.. Quote
Guest Mika Raussi Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Vaikuttais, että pohjusteesta nousevat käryt aiheuttaa kans ruostumista, eli jos ympärillä on pellit paljaat, niin kannattaa niitäkin puhistaa sitten huolella. Quote
Guest Mika Raussi Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Mie tein lastat lehtikuusesta. Hyvin tuntuu toimivan kun liottaa vedessä, mutta toista tuli liekillä kärytettyä. Quote
Guest Hannu Mattila Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 Ja muistetaan sitten, että ne pohjusteesta nousevat käryt sisältää ihan riittävästi raskasmetalleja, eli ei hirveesti hengitellä niitä.. Quote
Guest v1lh0- Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 Meillä käytettiin äitin keittiölastaa... :D Quote
Guest Hannu Mattila Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 Meillä käytettiin äitin keittiölastaa... :D Ja palautettiin keittiön laatikkoon..? :D Quote
Guest ves_ku Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 On muuten jännä homma toi tinauksen käry. Vähintäänkin tuntuu siltä, että siitä saa lyijymyrkytyksen. Ja siinä vaiheessa vasta oikeen pölähtää kun iskee hionta vaiheessa turhautuminen ja haetaan rälläkkä lamellilaikan kera esille. Quote
Guest Mika Raussi Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 Lyijymyrkytys ei muuten oikeesti oo kivaa. Mie joskus hitsailin ferrexiä ja ilmeisesti hengitin ihan liikaa sitä käryä kun veti loppupäiväks ihan veltoksi. Quote
Guest ves_ku Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 Juu kannattaa olla varovainen ja juoda maitoa. Quote
Guest komppa Posted March 6, 2006 Posted March 6, 2006 Tinauskuva. Hiukan jo hiottu. Ei niin kaikkein helpoin kohta... Quote
Racing Posted March 6, 2006 Posted March 6, 2006 Mistä muuten ostit korjauspalan tuohon "kaukaloon" johon kumimatto tulee päälle? Quote
Guest Raggare Posted March 7, 2006 Posted March 7, 2006 plörtsis http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/ ... hugo14.wmv Quote
Guest Mika Raussi Posted March 7, 2006 Posted March 7, 2006 Mahottoman hieno viideo! Vaikkei ei sillä tinaamaan opikkaan. Quote
jocke biese Posted March 7, 2006 Posted March 7, 2006 Juu, vähän hätäseen kulki video mutta eiköhän siitä ideasta pääse kaikki jyvälle. Melkonen palapeli toi viimenen kohta minkä se tinas :) -J- Quote
Guest Mika Raussi Posted March 7, 2006 Posted March 7, 2006 Melkonen palapeli tosiaan. Siinä ois kyl saanu pellitkin vähän paremmat olla. Tarkkaavainen ja oppimishaluinen huomaa, että tossa kun se öhrymröhrysi tangosta tinaa peltiin, niin se lämitti nimenomaan tankoa. Quote
Guest ritariässä Posted March 7, 2006 Posted March 7, 2006 toi näytti videolla liian helpolta:) Quote
Guest komppa Posted March 7, 2006 Posted March 7, 2006 Mistä muuten ostit korjauspalan tuohon "kaukaloon" johon kumimatto tulee päälle? Tuli auton mukana. Jenkeistä... Itse sain opetuksen tinauksesta isäukolta ja kun kolmatta tappia tinaa on lattialla, niin kyl se siitä alkaa sujua... Ei oo niin mieltäylentävää, kun tinat lattialla ja saa kunnon naurut päälle... = ) Vähän ylimainostettua toi vaikeus... Quote
Hebster52 Posted March 7, 2006 Posted March 7, 2006 On hienot vinkit tosiaan! Mulla on jo kotona 6 tai oliko 7 tankoa joten eiköhän sillä ehdi saamaan jotain pysymäänkin? ;) Quote
Guest Mika Raussi Posted March 7, 2006 Posted March 7, 2006 Justiinsa kävin tänään ostamassa tangon, kun luulin tinan olleen loppu. Perkele vaan 7.70€. Kyllä nyt kelpaa lattialle puottamaan. No löytykin sitten laatikosta parikin tankoa kun kaivelin, mutta nytpähän tohon yhteen pitäs ainakin piisata. Mitenhän jos tekis lastan ruostumattomasta? Siihenhän kun ei tina näillä pohjusteilla tuntus tarttuvan. Quote
Guest Hannu Mattila Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 Kai toi ruostumaton toimis.. Voi vaan vähän sormet lämmetä..? Quote
Guest Mika Raussi Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 Niiteillä puukahva kiinni, niin on kun paistinlasta. Ideahan siis ois, että voi amatööri lämmitellä lastan läpitte, ettei oo tinat lattialla. Quote
joksa Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 plörtsis http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/ ... hugo14.wmv Oli viihdyttävää katsottavaa nuo loputkin 1-13 :) Quote
Hebster52 Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 Jep, hillitöntä hommaa yhden "Nissanin" vuoksi... Quote
Guest Raggare Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 mä en edes muista millo olisin nähny viimeks z-carin Quote
Hebster52 Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 Toi oli kyllä aika pahasti syöpyny ja vielä pahemmin paikattu... :) Quote
Hebster52 Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 Mitähän mömmöä ne veti tuonne noiden palkkien sisään?! Quote
joksa Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 Mitähän mömmöä ne veti tuonne noiden palkkien sisään?! olisko ollu por-15 Quote
Guest Mika Raussi Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 Justiinsa tinasin toisen lokarin lavaa varten. Kyllä toi videokin autto jonkinverran, mutta ehkä eniten se toi fiilistä. Hyvä tuli, mutta pitää kokeilla sitä happosta lastaa, että toimisko se. Sais nimittäin siintä lastastakin sopivasti lämpöä jos siintä tekee vähän paksumman. Quote
Hebster52 Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 Mikä ihme massaa se POR-15 on kun sitä kaytetään joka paikassa? En oo nähny itse sitä missään... Quote
Guest Raggare Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 http://www.por15.com/ sitä valkkaa sopiva poris sopivaan paikkaan http://www.mobitive.com/ ja tää suomes jos muualta ei irtoo Quote
Fileas Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=60311 ;) Quote
Guest Hannu Mattila Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 Ois vaan laittanu suoran linkin tänne... :D Quote
Guest Mika Raussi Posted June 24, 2006 Posted June 24, 2006 Saakos muuten mistään tinaa halvempaan hintaan kun autotarvikkeen 7.70€ tanko? Meinaan näyttää nyt siltä, että monen sauman päälle ois hyvä vetää tinat tasotteeks, mutta metrejähän tossa kertyy ja sitä mukaan menee sitten tinaakin. Ja halvempaa tinaa raaskis vähän enemmin hioa poiskin, eli vois tehä paremmaks. Lyijyä ois jonkinverran, mutta tuleeko pelkällä lyijyllä mitään? Tietty jos sais jostain saman kokosen murikan tinaa, niin vois panna padan tulille ja tehä omat koritinat. Quote
Racing Posted June 24, 2006 Posted June 24, 2006 Mulle sanoi maalari jotta ei tinata. Käyttää jotain metallikittiä sen tilalla on niin kovaa ainetta että kuulemma että melkein kierteen voi vetäistä siihen. Quote
Guest Posted June 24, 2006 Posted June 24, 2006 Mulle sanoi maalari jotta ei tinata. Käyttää jotain metallikittiä sen tilalla on niin kovaa ainetta että kuulemma että melkein kierteen voi vetäistä siihen. mita kovempi kitti, sita hankalampi hioa ja helpommin halkeaa.. tina eihalkea eika ime vetta eika muutu mihinkaan. jan Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.