Guest ritariässä Posted February 19, 2006 Share Posted February 19, 2006 onks näitä kukaan laitellu koneisiinsa??? näitä kait vuonna yks ja kaks vaasasta sai. valmistuskin kait lopetettu jo vuosia vuosia sitten eli nää on ne jotka mahtuis kuplan lohkon vakioreikiin. kokemuksia/huhuja tänne tai privana/mailitse. joo ja jos erehdyn moisia kokeilemaan, en laita vanhoihin väljiin nostinpesiin ja öljynkulku/paineet laitellaan muutenkin kohdilleen vai toimiko noi silloinkaan. kertokaa ja saa jopa tarjota settiä ko nostimiä mulle uusina tai käytettyinä! Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted February 27, 2006 Share Posted February 27, 2006 eiks löydy kokemuksia/nostimia??? pitänee kait sitten yks lohko uhrata ja kairauttaa/holkituttaa wasserin nostimilla ja kattoo mitä tulee. Quote Link to comment
Guest Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 maailmalla sanovat että ei kestä yli 6000rpm kierroksia ja voitelu ei millään ilveellä riitä kuplan lohkossa ilman isoja muutoksia. Ei siis riitä wasserin nostajille sen enempää kuin muillekaan. Kanavia isonnettava ja laitettava isompi pumppu jne. Ja isomman pumpun mukanaan tuomat murheet estettävä Syy miksi ei tahdo enää löytyä "bolt on" settiä kaupasta on about selvä.. ne eivät toimineet. Jan Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 eipä tässä yli 6000 kiekkoja tavoitellakaan, vaan käyntiääniltään silkinpehmeetä ilmajäähyboxeriä. isojen poikein jutut riittämättömistä öljykanavista nostimille on huomioitu ja niille tehtänee jotain, mutta sitä ennen laitetaan koneen öljynpaineet hiukan vakiota korkeammalle tasolle ja kuitenkin sillä tavalla että kovapaineinenkin öljy kulkee jäähdyttimen kautta. jos vwn mexicon pojat sai 90-luvulla kuplan vakiokoneen toimimaan hydrauleilla, tuskin hirveitä muutoksia tarttee aiemmin mainittujen lisäksi tehdä, hyvä jos edes noita kaikkia. niin ja pumpuksi tulee sama mikä ed mainituissa hydr mex koneissa. toisaalta eipä tossa wasserinkaan koneessa oo yhtään isompi pummpu kuin kuplassa eli ei ainakaan vakiopumpun tuotosta oo kiinni. Quote Link to comment
sebulba Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 terve! kokemuksia löytyy vw:n tehtaan omasta uudesta koneesta 1600cc t-1 koneesta hytikkanostajilla. 2200 kilsaa hyrräsi kuin kissa ja sitte yhtäkkiä yxi nostaja napsahti jumiin. onneksi tilalle sopivat 4typen kovat nostajat. toimiessaan oli tosi hiljainen. viikon seistyä kilisi hetken. joskus joku nostaja piti ääntä lyhyemmänkin seisokin jälkeen (taisi olla öljyreikä silloin epäed.kulmassa?) mulla meni luotto ainakin e-amerikan vw:n hytikkakoneisiin. käyntiääni oli kyllä todella upea. tiedä vaikka noi cb:n tekemät parempia? -en tiä. t.seb. Quote Link to comment
Guest Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 eipä tässä yli 6000 kiekkoja tavoitellakaan, vaan käyntiääniltään silkinpehmeetä ilmajäähyboxeriä. isojen poikein jutut riittämättömistä öljykanavista nostimille on huomioitu ja niille tehtänee jotain, mutta sitä ennen laitetaan koneen öljynpaineet hiukan vakiota korkeammalle tasolle ja kuitenkin sillä tavalla että kovapaineinenkin öljy kulkee jäähdyttimen kautta. jos vwn mexicon pojat sai 90-luvulla kuplan vakiokoneen toimimaan hydrauleilla, tuskin hirveitä muutoksia tarttee aiemmin mainittujen lisäksi tehdä, hyvä jos edes noita kaikkia. niin ja pumpuksi tulee sama mikä ed mainituissa hydr mex koneissa. toisaalta eipä tossa wasserinkaan koneessa oo yhtään isompi pummpu kuin kuplassa eli ei ainakaan vakiopumpun tuotosta oo kiinni. Paineen nostaminen ei auta, pitää olla myös MÄÄRÄN kasvu oleellista. Pikku kanavasta ei mene isoa määrää vaikak kuinka puristaisi. Jos kanavaa kasvattaa määrän lisäämiseksi, niin paine laskee, ja määrä voi laskea sellaisessa osassa mitä ei ole koskettu. Neste menee sinne mihiin se helpoiten pääsee. Ei ole ihan yksinkertasinen juttu muutella noin monikohteista järjestelmää niin että kokonaisuus säilyy toimivana ja tasapainoisena. Nesteen paine kautta järjestelmän on kyllä sama, suljetussa piirissä. Cooleri ohitetaan osittain (siitä tulee avoin osa piiriä) kun paineen raja-arvo saavutetaan. Coolerille EI missään nimessä kannata antaa vakio maksimia enempää painetta! Inline cooleri turpoaa umpeen ja doghouse coolerin päädyt puhkeaa. (arvaa mistä tiedän) Jan Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 Seb. onko kyseinen kone ns. CT lohkolla? Mulla olis semmoinen tiedossa jossa on hytikat vakiona, johon löytyy vastapainotettu vakio iskukampi. Valmiiksi aarporattu hintaan 300e. Kannattaako sitä harkita? Käykö tosiaan noi Nelkun hytikat siihen? Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 joo, ei tartte pitää luentoa paineista ja pikkukanavista, juttu tiedetään. ja "ylipaineistetusta" öljynkierrosta öljynjäähdyttimen kautta on vuosien kokemus ja ei oo ollu ongelmia jäähdyttimien keston suhteen! eikä täs paineiden suhteen hullutella, halutaan varmistaa, et täyslämpimässä koneessa on rittävät baarit ja se riittää. näin tehdään kun koneeseen ei keinotekoisesti yritetä tehdä korkeampia paineita paksuilla öljyllä vaan halutaan virtaavaa öljyä pienistä rakosistakin! Quote Link to comment
Guest Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 CT lohkon öljynjäähdyttimen kiinnityspiste on eri paikassa kuin type1:ssä, mikään vakio puhallinkoppa tai doghouse adapteri ei sovi keskenään vaan muutoksia joutuu tekemään jonkin verran. CT:ssä cooleri tulee kiinni lähemmäs hihnapyörän päätä, muutoin samalla lailla lohkon päälle kuin T1:ssä. CT hytikat luulisi toimivan ok, eikös se käytä vakio T4 hytikkanostimiakin. Oman CT:ni olen jo hävittänyt, olisi pitänyt tutkia ja mittailla öljykanavia sun muita. Nostajien aukkojen yjmpärillä muistaakseni on kuitenkin aika paljon enemmän materiaalia kuin T1:ssä. Jan Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 sebu mainitsi koneensa olevan eteläamerikasta, joten silloin ei oo kyse saksalaisesta ct-koneesta. Quote Link to comment
Guest Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 sebu mainitsi koneensa olevan eteläamerikasta, joten silloin ei oo kyse saksalaisesta ct-koneesta. Niinpä tuosta voikin päätellä, hyvä huomio. Jälkiasennetuista juttua täällä: http://groups.google.fi/group/rec.autos ... b7cdd2a22f Lisää jutustelua täällä, mm. Bob Hooverin tekstiä : http://groups.google.fi/group/rec.autos ... 2624213cd7 Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 mielenkiintoista tekstiä. käsittääkseni noi bergmannin hytikkamuutokset tehtiin vaan avartamalla öljykanavia ja reijittämällä nostinpesät isommiksi ilman holkitusta kestävämmällä materiaalilla. ei ihme jos myöhemmin halutaan takas mekaaniset. veikaisin et silloin on nostinpesät väljistyneet ja muutenkin koneen öljynpaineet laskeneet yleisen kulumisen takia. näyttäs kuitenkin et cbn slip-in hytikat oli oikeesti huonot??? vai sittenkin vika lohkon öljykanavissa? pitääkin tutkiskella noit amerikan vehkeiden nostimia, jos vaikka jäis noiden kaa enemmän matskua lohkoon. Quote Link to comment
Guest Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 pitääkin tutkiskella noit amerikan vehkeiden nostimia, jos vaikka jäis noiden kaa enemmän matskua lohkoon. Äkkiä ajateltuna pienemmät nostajat olisi myös kevyemmät, mikä olisi hyödyllistä jan Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 tässä tapauksessa ei oo paljookaan merkitystä painaako nostimet alle vai yli 100 grammaa. matalat kierrokset ja pienet venttiilit jne... enemmänkin tärkeetä et saa kairattuu vakiotyyppiseen type 1 lohkoon reijät isommille nostimille. Quote Link to comment
Guest Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 tässä tapauksessa ei oo paljookaan merkitystä painaako nostimet alle vai yli 100 grammaa. matalat kierrokset ja pienet venttiilit jne... enemmänkin tärkeetä et saa kairattuu vakiotyyppiseen type 1 lohkoon reijät isommille nostimille. Kevyemmillä nostimilla voi käyttää pienempiä jousipaineita, samoin pienillä venoilla, ja näistä seuraa että voi käyttää alumiini työntötankoja eli venakoneiston saa kevyeksi ja jousipaineet pieneksi, jolloin nokan ja nostajien kuluminen vähenee oleellisesti, kuten kaikkien muidenkin venttiilikoneiston osien. Jan Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 alumiinisia tönäreitä mä joka tapauksessa käytän eikä oo pelkoo et ne pettäis. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted March 8, 2006 Share Posted March 8, 2006 nyt laitettu tilaukseen nostinsetti ja mieto hydraulinokka. alle 300 taalan lähtee usasta suomeen päin. ens kesä näyttää tulevatko toimimaan vai tehdäänkö noist seinäkoristeita:) Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 hytikkanostimet ja webcamin #107e nokka plus muut hilut perillä.viikonloppuna nosmien tarkempi ihmettely ja projekti etenee hitaasti mut varmasti. vastaavasta muutoksesta kiinnostuneet voi ottaa yhteyttä privalla tai mailitse. Quote Link to comment
metake Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 Sori tää pilkkujen viilaus, mutta pakko hiukan oikoo ;) Jos kanavaa kasvattaa määrän lisäämiseksi, niin paine laskee. Ei, vaan justiin toisin päin, mitä suurempi kanava, sitä suurempi paine ja pienempi virtausnopeus. Nesteen paine kautta järjestelmän on kyllä sama, suljetussa piirissä. Periaatteessa kyllä, mutta vain kun ei ole virtausta. Auton moottorissa kun öljy virtaa, niin paine vaihtelee suuresti eri osien välillä ja tilavuusvirta on vakio. Perussääntö on, että mitä ahtaampi väli, sitä pienempi paine ja mitä suurempi väli, sitä suurempi paine. Ihan hydrauliikan perussääntöjä ja tiedän että tätä(kään) ei taas kaikki usko, mutta ottaa sitten oppikirjan käteen ja tarkastaa sieltä ;) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 mitä ahtaampi väli, sitä pienempi paine ja mitä suurempi väli, sitä suurempi paine. Paitti, että toistepäin. Virtausvastus synnyttää sen paineen. Quote Link to comment
metake Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 mitä ahtaampi väli, sitä pienempi paine ja mitä suurempi väli, sitä suurempi paine. Paitti, että toistepäin. Virtausvastus synnyttää sen paineen. Joo, mutta se 10 mm öljykanava ei ole se mikä synnyttää sen virtausvastuksen, kyllä sieltä edempää löytyy ahtaammat paikat mistä se vastus aiheutuu. Tarkoitin sitä, että jos poraat pumpulta lähtevän kanavan isommaksi, niin paine kasvaa. Ihmeellistä mutta totta :D Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 Niin olettaen, että pumppu tuottaa enemmin kun mitä sen kanavasta mahtuu virtaamaan. Ja kai se tuottaakin. Quote Link to comment
metake Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 Ei sen tarvii tuottaa enempää kuin maks virtaus kanavassa. Siellä loppupäässä on aina (yleensä) se jokin joka aiheuttaa paineen. Hydrauliikan tuottama teho lasketaan kaavalla paine x virtausnopeus Tilavuusvirta on vakio (tai siis muuttuu kyllä kierrosten mukaan, mutta yksinkertaistetaan hieman ja pidetään kierrokset vakiona), koska pumppu siirtää tietyn määrän öljyä/kierros. Jos vakiomäärä öljyä ahdetaan pienempään putkeen, pitää virtausnopeuden nousta, jotta kaikki öljy ehtii kulkemaan. Jos nopeus nousee, pitää paineen laskea, koska tehoa ei tule lisää eikä sitä myös häviä. Eli: pienempi putki = pienempi paine ja suurempi putki = suurempi paine Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 En menis allekirjottamaan tuota. Mikäli vakiomäärä öljyä pitäs saada menemään pienemmästä putkesta, pitää virtausnopeuden kasvaa, mutta miten ihmeessä muka virtausvopeus voi kasvaa jos nesteen viskositeetti on sama eikä paine-eroa putken päiden välillä ole yhtään enempää? Mikä sen öljyn saa muka liikkumaan nopeammin? Ja sit mitä tulee pumpun reikään: On todennäkösesti ihan sama onko pumpun reikä isompi vai ei, kun ne ahtaat kohdat kuitenkin ovat siellä kanavien loppupäissä. Tästä johtuen paine kanavissa on sama joka puolella, koska virtaus on loppupeleissä aika pien. Osa pumpun tuotosta menee paineensäätimestä läpi takasin öljypohjaan. Quote Link to comment
metake Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 En menis allekirjottamaan tuota. Mutta aika moni muu varmasti sen tekee ;) Mikäli vakiomäärä öljyä pitäs saada menemään pienemmästä putkesta, pitää virtausnopeuden kasvaa, mutta miten ihmeessä muka virtausvopeus voi kasvaa jos nesteen viskositeetti on sama eikä paine-eroa putken päiden välillä ole yhtään enempää? Mikä sen öljyn saa muka liikkumaan nopeammin? Jos sun pitää saada litra öljyä 10mm putkesta samassa ajassa kuin 20mm putkesta, niin eikö ole aika selvää, että hiukan nopeammin pitää öljyn liikkua siinä pienessä putkessa? Ja sit mitä tulee pumpun reikään: On todennäkösesti ihan sama onko pumpun reikä isompi vai ei, kun ne ahtaat kohdat kuitenkin ovat siellä kanavien loppupäissä. Tästä johtuen paine kanavissa on sama joka puolella, koska virtaus on loppupeleissä aika pien. Osa pumpun tuotosta menee paineensäätimestä läpi takasin öljypohjaan. Ei ole sama, joskus saattaa joku ajatella, että suuremmat öljykanavat = enemmän öljyä, mutta se ei todellakaan mene näin. Kyllä se loppupelissä on siitä pumpusta kiinni, että paljonko öljyä kanavissa kulkee. Tietenkään asia ei ihan näin yksiselitteinen ole tosielämässä ja toimivassa moottorissa, todella ahdas kanava saattaa jossain kohtaa rajoittaa öljyn virtausta, öljy lämpenee, vaahtoutuu, yms. Mutta kyllä nuo perusteoriat vaan kuitenkin paikkansa pitävät, jopa volkkarin koneissakin. Quote Link to comment
metake Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 mitä ahtaampi väli, sitä pienempi paine ja mitä suurempi väli, sitä suurempi paine. Paitti, että toistepäin. Virtausvastus synnyttää sen paineen. Pitipä tätä vielä uudestaa kommentoida :D Ahdas rako kyllä synnyttää sen paineen, mutta se paine syntyy siihen ENNEN ahdasta rakoa olevaan suurempaan tilaan, siinä ahtaassa raossa se paine laskee. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 No laskee viimeistään sen ahtaan raon jälkeen. Ja kyllä joo tosiaan ennen sitä ahdasta paikkaa se paine kasvaa. Eiku joo helvetti. Näitähän on sinällää ihan mielenkiintoista oivaltaa. Toki se paine on noin suurinpiirtein sama siinä tasapaksussa pienemmässä kanavassa kun on sen jälkeenkin. Sitä ennen on sitten suuremmassa kanavassa kovempi paine jos vaan tuottoa piisaa. Eli pienemmässä putkessa tosiaan on peienempi paine ja suuremmassa suurempi ja vaan suurempi on ennen pienempää. Huhhahhei ja kuppi kusta kiukaalle! Quote Link to comment
Per Jernström Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 Hydrauliikan tuottama teho lasketaan kaavalla paine x virtausnopeus Jos nopeus nousee, pitää paineen laskea, koska tehoa ei tule lisää eikä sitä myös häviä. Miten niin teho pysyy samana? Kuten todettu niin hammaspyöräpumppu antaa saman tuoton per kierros riippumatta vastapaineesta (jos nyt olisi täydellinen teoreettinen pumppu). kun paine-ero pumpun yli nousee nousee myös sen viemä teho. Kierroket pysyy mutta momentti muuttuu. Quote Link to comment
metake Posted April 7, 2006 Share Posted April 7, 2006 Siis virtaavan nesteen teho on vakio (teoriassa). Eli jos pumppu tuuppaa liikkeelle öljyä tietyllä tilavuusvirralla, niin tuon tilavuusvirran teho on vakio. Eli siis ikäänkuin liikkuvan nesteen sisältämä teho, se ei matkalla lisäänny eikä vähene. Toki jos pumpun tuottama teho muuttuu, niin silloinhan toki virtaavan nesteen sisältämä tehokin muuttuu. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted April 7, 2006 Share Posted April 7, 2006 hups, täälhän on käyty kirjallista väitöstilaisuutta paineista:) kaverin ka ku eilen juttelin näist kuplan hydr nostimista (hänellä kuplan kone hydrauleilla jne..) tuntui, et välillä on jo henkimaailman juttuja toimiiko se nostin vai ei,heh. nyt pitää vaan koittaa olla tarkkana ja huomioida kaikki tekijät mitkä vaikuttaa nostimien kunnolliseen toimintaan. ihan uteliaisuuttaan puran noi nostimet viikonloppuna, toivottavasti osat ei lentele pitkin lääniä sokkien irroittelujen jälkeen:) Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted April 7, 2006 Share Posted April 7, 2006 siinähän se edit, muokattu yleisön pyynnöstä Quote Link to comment
Guest Raggare Posted April 7, 2006 Share Posted April 7, 2006 karkee näköst tekoo, vaan mistäpä minä mitää tajuu :D Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted April 7, 2006 Share Posted April 7, 2006 salamalla ku ottaa, näkyy lähikuvissa pienet pölyhiukkasetkin eli toi karkeus tälleen kuvatessa hyppii korostetusti silmille. otappa joskus tuoreesta sylinteriputkesta kuva niin läheltä kun saat ja hups, monitorin näytöllä hoonaus näyttää karseelta vaik se on normaali. ehkä mä jotain "blueprinttausta" teen noille nostimille:) Quote Link to comment
Guest Posted April 7, 2006 Share Posted April 7, 2006 Pienempiki woto olis riittäny... Jan Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.