Jump to content

-62 kuplan astin laudat


Guest samipoika1969

Recommended Posts

Guest samipoika1969

Moro.

Sain kuvassa olevan1962 vuosimallisen kuplan lahjaksi joka oli ollut vuodesta 2003 autotalissa säilössä.

Tutkiskelin sitä hiukan ja huomasin että astinlaudat oli mielestäni jonkin verran pehmeät, eli olisko ne sitten ruostuneet.

Päällepäin ei näy mitään ruostetta missään, kevyttä pintaruostetta kromeissa mutta sekin varmaan lähtee jollain aineella tai kiillottamalla kangaslaikan kans metal polishilla tms.

Kupla on ollut museorekisteröitynä ja täysin entisöity sisältä ja ulkoa, on siistikuntoinen joten meinasin että jos fixais sen täysin viimesen päälle tip top kuntoon.

Kysymys kuuluu että:

Miten ne astinlaudat tulee irroittaa, ovatko hitsaamalla kiinni, pulteilla, niiteillä vai miten ne yleensä on laitettu ?

Pitäis irroittaa ne ja laittaa uudet, myydäänkö näitä astinlautoja jossain liikkeissä vielä tänä päivänä ?

Onko sillä merkitystä että onko tarvike rompetta vai alkuperäistä tuon museorekisteröinnin takia ja sopivuuden ?

Ajattein että koska auto on seissyt tallissa jo yli 12 vuotta niin sen varmaan joutuu uudestaan katsastamaan normi katsastuksen ja lisäksi vielä museorekisteriin erillinen katsastus ? Vai kuinka?

Ei oo kuplasta mitään kokemuksia/museointi hommista joten ajattelin että josko täältä sais joltain vähän vinkkejä tuohon kunnostamiseen.

 

T Sami- Oulu

Edited by samipoika1969
Link to comment

Astinlaudat ovat pultattu kiinni ja museoinnin kannalta ei ole tärkeää onko tarvike tai alkuperäiset tietty alkuperäiset ovat yleensä puolet paksumpia ja paremmin sopivia kuin kiinalainen tarvike.

 

Ja ihan ensiksi kannattaisi autoon kumminkin tehdä perushuolto jos on tuon verran seisonut eli öljyt ja sytkän tarkistus etuakseliston rasvaus jne.

 

Ja mitä kromien kiilloittamiseen tulee niin aika usein näihin on laitettu kiinalaisia puskureita jotka ruostuu kun aurinkoisella säällä mainitsee auton sisällä veden. Eli rosteripuskureita saa sopuhintaan uusina. Ja alumiini listat kyljissä eivät ole kromattuja vaan kiiltoeloksoituja tms eli jos tarpeeksi hinkkaat saat sen kyllä kiiltäväksi alumiiniksi mutta ensin täytyisi eloksointi saada pois ennen kuin kiilloituksesta on mitään hyötyä.

 

Itse kysäisisin laadukkaita astinlauta reproja täältä www.restorationpanels.com/ .

Sitten kaikkia muita osia suomesta saa esim.

 

Aircooled.fi

Paruzzi.fi

neoretro.fi

hotcars.net

kuplapaja (asiantuntemusta)

keiteleen kone

Edited by Tanhis
Link to comment
Guest samipoika1969

Moi.

Olen tehnyt jo listan kaikista mitä vaihdan kuplaan ja loppujen lopuksi siitä tuli aika pitkä lista vaikka alunperin piti ostella vain astinlaudat, jarrut ja öljyt ja akku,

tosin en tiedä olisiko kaikki listassani ihan välttämättä vaihdettava uuteen mutta ajattelin että kerralla ku laittaa niin toimiipa sitte moitteetta pitempään.

 

Kiitoksia Tahnikselle vinkeistä. täytyypä käydä vilkaiseassa niitä astinlautoja.

Link to comment

Ihan nyt näin pro vinkkinä että aika usein vähän kulunut alkuperäinen on huomattavasti parempi osa kuin uusi jälkituotanto ja missään nimessä ei kannata tietoisesti mennä ostamaan b-laatuista osaa koska ne ovat yleensä sitten sellaista kuraa että hyvä että paikalleen sopii.

  • Like 4
Link to comment

Jos autosi on ollut museorekisterissä, eikä sitä välillä ole rekisteröintikatsastettu tavanrekisteriin, et tarvitse tehdä muuta kuin määräaikaiskatsastuksen. Uutta museotarkastusta ei tarvita. SAHK vain suosittaa sen uusimista 15v välein, laki ei tätä kuitenkaan vaadi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...