Guest Posted February 27, 2006 Posted February 27, 2006 Purkailin ton pelastamani Roadsterin tossa viime viikolla... oli mukava huomata et pohja on ruosteettomas kunnossa.. ja että joku on jaksanu laittaa lasikuituset leviät takalokarit ja ilm leveät etuloksukki... Mutta asiani on nyt tämä... Hokasin siinä että takapääs on 5-pulttinen rumpu ja etupäässä 4-pulttinen... ilm 5 pulttinen vissiin kuuluis -71 1300:een?? Minkähän takia se etupää on vaihdettu... onko 4-pulttises etupääs etuja.. vai onko pelkkä rumpuvaihdettu? Mitenkäs kun kuulin että 1500s etulevyt sopis tohon... minkä suuruinen homma olis laittaa/ mitä semmoset maksaa/ mistä semmoset löytää...?? Ai piru ku tuli samaan paljon kysyttävää... no alottelija kun olen... olen pelkkänä ?-merkkinä ja utelen teiltä... että jos jaksatte kiinnostua ja ihmetellä asiaa kanssani?? PS: kaippa tästäkin täällä on joku joskus puhunu.. poropeukalo kun olen noitten hakujen kanssa.. EDIT: EI kele... tuliko tääkin nyt sitten väärään katekorioaan... kuuluko tää tonne tekniikkaan... vaihtakaa johki jos on vääräs paikassa... Sorge Quote
-tipi- Posted February 27, 2006 Posted February 27, 2006 Kuplan jaot: 1200 ja 1300 mallit, 5x205 mm vuosimalliin '67 saakka, eli heinäkuun '67 loppuun saakka. Nelipulttinen 4x130mm tuon jälkeen. Kuplan 1500 vuosimalliin '67 esiteltiin tuo nelipulttijako jo elokuussa '66. Onko takana tuo 5x205 jako, vai porattu joku Jenkkijako? 1500S on Typ3 malli, joten se kannattaa unohtaa. Kuplan 1500, 1300S ja 1600S, mallista käy sulle levyt eteen. Hyöty on suurinpiirtein se ettei levyjarruja tarvi säätää. Voit vaihtaa vaikka koko akselin levyjarrullisesta (ellei tule ongelmia % kanssa) tai sitte olka-akseleita myöten, raidetangot tais kanssa olla erilaiset. Pääsylkän joutuu yleensä vaihtamaan myös. Quote
Hebster52 Posted February 27, 2006 Posted February 27, 2006 Jos on -71:nen niin keulassa on orggis akseli ja rummut. Takana sitten mitkä lie jako... Jos on 5x205 jako niin siihen on vaihdettu vanhemmat rummut, jos on joku muu 5-p niin on ilmeisesti porattu joku Jenkkijako? Quote
Guest Posted February 27, 2006 Posted February 27, 2006 Jos on -71:nen niin keulassa on orggis akseli ja rummut. Takana sitten mitkä lie jako... Jos on 5x205 jako niin siihen on vaihdettu vanhemmat rummut, jos on joku muu 5-p niin on ilmeisesti porattu joku Jenkkijako? No just otin kiekot pois takaa... ja eipä siellä mitään porailujälkiä ollu... ihan tehtaantekemät vaikuttivat olevan... siin on 245/60/15 takanakit... et olisko joku halunnu vanteiden takia vaihtaa 5-pulttisen... mene ja tiedä... kun ei oo rakentajaa vie selevillä.. plussa oli että koneen kun irrotin niin vauhtipyörästä se ainaki pyöri ettei ollu ruostunu ;) Pakosarjan joku oli tehny päin v&%#ua kun siin oli kuskinpuolella lyhkäset putket ja hanttarin puolelta tuplasti pidemmät ja kokoojana vaimennin.. pisin putki hanttarin puolella ainakin metrin ja lyhin kuskinpulel takimmainen 20cm... täytys löytää hyvä pakosarjakin.. Quote
Hebster52 Posted February 27, 2006 Posted February 27, 2006 Onko takarummut tämän näköiset? Nää on ns. "Kukkarummut" ollu alunperin 66-67 kuplissa. Tämmöiset on 68-79 takarummut. (kuvat lainattu HC:lta) Quote
Hebster52 Posted February 27, 2006 Posted February 27, 2006 Hmm.. Ehkä siihen on jopa vaihdettu vanhempi koko vaihdelaatikko ja vetaripakettikin...? Kun sitä kuvaa katselee niin noi vanteet jotka siinä on levittää aika rajusti ulospäin joten vois hyvinkin olla niin. Silleen saa lyhyemmät vetarit = Raideväliä pienemmäksi.. Tuon näkee helposti jos mittaat tuon mokkulan joka on jousilatan ja rummun välistä (vetoakselinpätkä). En muista sen pituutta nyt mutta on helppo tarkistaa. Quote
Guest Posted February 27, 2006 Posted February 27, 2006 Tommoset kun sun ylemmässä kuvassa... jos takaan katot täst kuvast suurentamalla : http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... pic_id=205 Niin näät ne takavanteet.. ja tommonen koroke siin keskelle.. ja toi "säätöaukko"!! Onko ajatusta miks se on vaihdettu...vai olisko joku vaihtanu laatikon ja hilut mukana... siin oli semmoset jännät pohjaan lyöntikumin tapaset värkit ... akseli joka kiinni rungos.. ja akseklin yläpääs pohjaanlyöntigummi... ja liikkuu semmosen lenkin läpitse joka kiinni takaakselissa... en muista ennen nähneeni.. joku vakain??? Kun normi paikalta löytyy pohjaanlyöntikumit kuitenki... akselit oli ihan vapaas heilunnas isommas reijäs.. Mä olen ?-merkkinä taas... EDIT: Ehdit ensin arvella lootanvaihtoa... onks lootan merkinnöissä jotain juttua ... välityksiä vuosilukua tms..?? Quote
-tipi- Posted February 27, 2006 Posted February 27, 2006 Ei vakaaja vaan Z-bar eli lisäjousi. Jäykistää takajousitusta isolla kuormalla. Quote
Hebster52 Posted February 27, 2006 Posted February 27, 2006 Ilmeisesti on vaihdettu ainakin vetarit lyhyempiin. Juuri yllä mainitusta syystä. Saadakseenk kapeamman raidevälin jotta ulospäin leventävät vanteet mahtuis lokareiden sisään. Quote
Guest Posted February 27, 2006 Posted February 27, 2006 Ilmeisesti on vaihdettu ainakin vetarit lyhyempiin. Juuri yllä mainitusta syystä. Saadakseenk kapeamman raidevälin jotta ulospäin leventävät vanteet mahtuis lokareiden sisään. Alkaa käydä järkeen joo.. hyvä titää kun jarru romuja alkaa tilata että ei puhele 71 mallista mitään.. joku on kyllä panostanu tohon leveyteen kun tosiaan lasikuituset takaloksutki... olis varaa vie levittääki rengasta ;) Quote
Guest Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 Ei vakaaja vaan Z-bar eli lisäjousi. Jäykistää takajousitusta isolla kuormalla. Z-BAR?? No kuuluisko tossa paketissa olla joku jousikin?? kun nyt se on vaan akseli jossa kummijuuressa... ja menee vetarissa olevan kupin läpi väljästä reijästä... että mites toi nyt jousena toimii... onko tommonen alunperinki... vai onko Pelottoman Pelle poikennu lisävarustamassa?? Quote
Guest Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 z-bar normaalikuormalla vain "roikkuu siellä" tekemättä mitään. Kun taka-akselille tulee lisää painoa, se painuu kasaan, ja molemmat puolet Z-barin alapäistä ottavat kumien kautta kiinni siihen akselissa olevaan korvakkeeseen. Kun vasen puoli vääntää päinvastaiseen suuntana kuin oikea puoli, niin z-barin pitkä vaakatanko toimii vääntösauvajousena, tuoden siis peliin mukaan ylimääräisen jousen, kuormaa kantamaan. Näin saa jousituksen ikänkuin progressiiviseksi, mutta se jäykistys tosiaan tulee peliin vasta kun takapää on aika alhaalla. Autoissa joissa ei tehtaalta ole ollut Z-baria, on jäykemmät vääntösauvat takapäässä. Jan Quote
Per Jernström Posted March 1, 2006 Posted March 1, 2006 Se on alkuperäinen värkki ja toimii kuten vääntövarsijousi. Jos katsot tarkkaan niin se on "kytketty" eri tavalla kuin vakaaja. Vakaaja liikkuu vapaasti mukana kun molemmat pyörät nousevat samaa tahtia. Tämä z-tanko on z-muotoinen, eli vipu menee eteen toisella puolella ja taakse toisella. Kun pyörät liikkuvat molemmat ylöspäin ikaansaa se väännön tangossa jolloin se panee vastaan ja toimii kuten jousi. Auton kallistuessa toi z-tanko ei tee mitään vaan liikkuu vapaasti. Idea koko tangossa on se että on saatu takapää toteutettua pehmeimmillä jousilla mutta silti se ei mene heti tonttiin kuormasta ton tangon takia. Niin kummalliselta kun se saattaa kuulostaakin niin pehmeillä jousilla saa paremman pidon (tiettyyn rajaan saakka) joten jäykkä keula yhistettynä pehmeään perään aikaansaa vähemmän yliohjaavan auton. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.