Jump to content

Pallokeulan kaasuvaijerin kuori


Recommended Posts

Vaihdoin T2b 1600 -77 pallikseen kaasuvaijerin ja vaihdelaatikon kohdalla olevan kuoren. Nyt en kuitenkaan saa vaijeria toimimaan enkä ymmärrä miten Fritz ja Hans ovat asian miettineet.

Kun polkee kaasua niin puhallinkopan sisällä oleva metalliputki työntyy kohti kaasutinta eikä läppä aukea. Tuntuisi että metalliputki ja/tai vaijerin kuori pitäisi topata johonkin tai olla kiinni jossain... Mutta ei ne näytä olevan enkä keksi mikä tässä on ideana?

Link to comment

Se vaijerin kuori pitäis topata siihen puhallinkopan reunaan. Nyt jos sulla on kovasti kuoressa mutkaa ja etäisyyttä koppaan, niin kaasua painettaessa mutka oikenee ja painaa putkea edellään eikä vedä kaasua. Kerran oli sama ongelma niin lukitsin putken kopan takapuolelta letkuklemmarilla.

Link to comment

Kuori on kyllä mutkalla mutta ei se taida tulla lähellekään kopan reunaa vielä. Siis silloin kun läpivientiputki on tasassa kaasarin puolelta... Pitäneekö sen olla, en tiedä.

 

Onkohan noita puhallinkopan läpivientiputkiakin erilaisia, nyt on paikallaan sellainen missä on joku noin ehkä 30 asteen taitos. Muistelen suoriakin nähneeni..?

Jos putki olisi lyhempi niin sekin saattaisi "auttaa". Vielä parempi jos systeemiin olisi suunniteltu joku kunnollinen kohta mihin kuori päättyy... Silleen niin kuin ihan kaikissa muissa vehkeissä mitä ikinä on rakennettu.

Link to comment

Ei tullu selvyyttä mihinkään ja kopan taakse ei mahtunut kuin sormenpäät. Tein sitten puhallinkoppaan kaasarin puolelle sen osan mikä sakemanneilta jäi laittamatta. Nyt siis ideana on että kuori ei liiku viittä senttiä kummastakaan päästä. Alla kuva. Paikalleen asentaminen onnistui akkukoneella ja piitkällä ruuvikärjellä (itseporautuvat ruuvit):

 

post-77-0-99533800-1456151089_thumb.jpg

 

post-77-0-13848400-1456151111_thumb.jpg

 

Laitoin kuplan vaijerikuoren kun muuta ei ollut saatavissa, en tiedä vaikuttiko se tähän asennusongelmaan.

Pikkusen ehkä turhan takia tuli tehtyä koko homma kun entinenkin kuori oli vielä ihan hyvä. Ihan pieneltä matkalta oli 90-luvun tulipalossa tosin muovia hävinnyt. Se vanha kuori on tuo alempi tässä kuvassa:

 

post-77-0-09937000-1456151298_thumb.jpg

 

Link to comment

Näistä pallokeuloista en mitään tiedä mut onx sul nyt se putki siin puhallinkopas ja sit se vaijerinkuori siellä takana? Tuli mieleen kun itse johonkin laittanut pelkän kuoren läpi puhallinkotelon ja toinen pää jää kiinni sinne rungosta tulevaan vaijerin putkeen.

Joo putki on justiinsa kiinni tuolla itsetehdyllä kiinnitysosalla. Jos sitä ei ole niin putki tulee ulos kaasariin päin ja tuntui että kuoren pääkin mahtui toisella puolella puhallinkopan reiästä sisään (kuori tavallaan siis seuraa sitä ulos tulevaa putkea).

Pelkkä kuori ei taida yltää kopan läpi tällä kokoonpanolla.

Ei tosiaan selvinnyt miten tuo on voinut toimia aiemmin. No nyt se tuntuu toimivan.

 

Samalla hokasin että "uuden" 31-4 pict kaasarin kiihdytyspumpun vivut ottaa laturiin kiinni. Piti vingulla ottaa pala pois laturista.

Pari kertaa on kaasu hirttänyt, saattoi olla tuo jumi syynä. Tehoakin tuli lisää kun kaasu menee nyt pohjaan asti =)

Link to comment

Sen puhallinkopan läpi menevän putken pitää mennä läpi myös moottorin etupellistä,läpivientikumit reijissä pitävät putken paikallaan,taipuisan suojaputken levitetty pää tulee vähän matkaa putken päälle,etupellissä oleva läpivientikumi estää taipuisaa putkea menemästä liian pitkälle ja samalla työntämästa puhallinkopan läpimenevää putkea taaksepäin.Niin ja sen puhallinkopan läpi menevän putken pitää olla suora.

Link to comment

Sen puhallinkopan läpi menevän putken pitää mennä läpi myös moottorin etupellistä,läpivientikumit reijissä pitävät putken paikallaan,taipuisan suojaputken levitetty pää tulee vähän matkaa putken päälle,etupellissä oleva läpivientikumi estää taipuisaa putkea menemästä liian pitkälle ja samalla työntämästa puhallinkopan läpimenevää putkea taaksepäin.Niin ja sen puhallinkopan läpi menevän putken pitää olla suora.

No nyt tämä selvis, mullahan ei ole orig. etupeltiä ollenkaan. Se on varmaan niin että vaijerin kuori ei mahdu etupellistä läpi. Ei se putkikaan sitten liiku jos kuori ei työnnä.

Kyllä tämä taivutettu putkikin on jostain vw-koneesta. On niin vähän alkuperäisiä osia ettei oikein tiedä mitkä kaikki sopii toisiinsa.

 

Varhaispallossa ilmeisesti erilainen tuo kohta kun niissä ei ole kytkinkopan kannaketta.

Link to comment
  • 2 years later...
On 22.2.2016 at 10:49 PM, vwagen said:

Sen puhallinkopan läpi menevän putken pitää mennä läpi myös moottorin etupellistä,läpivientikumit reijissä pitävät putken paikallaan,taipuisan suojaputken levitetty pää tulee vähän matkaa putken päälle,etupellissä oleva läpivientikumi estää taipuisaa putkea menemästä liian pitkälle ja samalla työntämästa puhallinkopan läpimenevää putkea taaksepäin.Niin ja sen puhallinkopan läpi menevän putken pitää olla suora.

 

Tuntuu kohta nololta olla aina esittämässä kysymyksiä, mutta taas tuli tenkkapoo kun yritin laittaa (jo toisen, eri paikasta ostetun) kaasuvaijerin kuoren paikoilleen. Uusi kuori ei mene kumminkaan päin kumpaakaan päähän, eli sen runkotunnelista tulevan putken, tai puhallinkopan läpi tulevan putken päälle/sisälle/mihinkään. Kaikki kohtaavat osat ovat noin 8 millisiä. Mitä mä teen nyt väärin kun en osaa tilata tai löytää oikeaa osaa? Pituuksissa on eroja vuosimallin mukaan, mutta missään ei lue noitten yhdistävien päiden mitoista mitään

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...