Jump to content

ilmankierto ja lämmitys


Guest kaipas

Recommended Posts

Guest kaipas

Miten ilmankierron tuulilasille ja jalkatilaan saa tarvittaessa katkaistua? Hyvähän se on että on ilmankiertoa mutta aiheuttaa kylmyyttä ja vetoa. Kojelaudassa kyllä on kiertonappulat ilmankierrolle, mutta niiden kääntelyllä ei vaikutusta. Lisäksi lämmitystä ei takatilaan tule vaikka kytkimet kääntää penkin vierestä ylös. Mikä näissä voisi olla vikana? Ja mikä olisi ratkaisu ilmankierto ja lämmitysongelmiin. Auto siis on typ1 eli kupla ja vuosimalli 1972.

Link to comment

En nyt juurikaan tunne että millainen systeemi tämän ikäisissä kuplissa on mutta kuullostaa siltä että ohjausläpistä on tiivisteet sököt ja näin ollen ei tiivistä ajoviimaa vaan puhaltaa läppien ohi.

Link to comment

Tuleeko lasille lämmintä? Jos ei ja eteen jaloille tulee niin epäilen vahvasti niiden pahviputkien olevan rutussa/poikki/puuttuvan jotka näkee todella huonosti nokkapellin alta, kulkevat a-pilarin lähellä.

Edited by Paadre
Link to comment

Kylmä ja veto voinee olla myös ajoviimaa joten kannattanee tutkia mahdollisia vuotopaikkoja nokkapellin suunnalta.

 

Paras ratkaisu on korjata alkuperäinen systeemi jolla lämmitys ja ilmankierto ongelmat kyllä häviävät...

 

Omissa paksutolpissa on välillä hiukan liiankin lämmin näin keväällä nyt kun hiljalleen on saanut joka paikan pelaamaan niin kuin kuuluu...

Link to comment

Onkohan se kallis juttu alkuperäisensysteemin korjaus? Ja miten näissä jutuissa tuo pakokaasujen vuoto kabiiniin?

Riippuu siittä mitä sulta puuttuu ja mitä on rikki.

 

Aika usein olen törmännyt ajattelumalliin autoa hitsatessa että lämpöputket hitsataan umpeen tai niistä ei välitetä lainkaan "kun kerran tällä ei enää ikinä ajeta talvella".

 

Esim jos sulla on ehjät lämmönvaihtajat auton alla ja lämpöputkia ei ole hitsattu umpeen niin se on parin kympin remppa käytetyillä osilla ja 60-100€ uusilla osilla.

 

Jos lämmönvaihtimet on poistettu käytöstä kabiiniin tulevan pakokaasun vuoksi niin hitsaustaitoiselle se on yllä mainittu + parin kympin korjaus palaset ja muutama kymppi uusiin pakotiivisteisiin.

 

Jos haluat vaihtimet kokonaan vaihtaa uusiin niin silloin se on 200-300€ paketti.

 

Ja lämmönvaihtimista ei tule käryjä sisälle jos ne ei vuoda eikä pakoputkisto vuoda. Mutta jos pakoputki vuotaa ja koneen ympärillä ei ole tiiviste eristämässä koneen alaosaa yläosasta niin jossain vaiheessa tulee varmasti käryjä sisälle.

 

Ja nuo hinnat on sitten ihan hatusta heitettyjä sinnepäin arvioita.

 

EDIT:

 

Unohdin J-putket eli jos lämmönvaihtimet on korvattu pelkillä j-putkilla niin silloin luonnollisesti täytyy ostaa lämmönvaihtimet uudet tai käytetyt.

Edited by Tanhis
Link to comment
Guest kaipas

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Täytyy ruveta tarkemmin selvittelee. Jotkut kuplaharrastajatkin ovat poistaneet putket moottoritilastakin tuon pakokaasujutun takia.

Link to comment

Lainaan aihetta; Miten takajalkatilassa olevat läpät tulisi olla, miten ne langat tulee läpille kiinni?

1420832.jpg

Vähän huono kuva löytyi googlaamalla mutta jotenkin noin.

 

Edit:

 

Vähän tarkempi kuva ghiasta samalla tavalla pitäisi muistaakseni kuplassakin olla.

8383.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...