noonakki Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 (edited) Hei! Olen tutkinut haulla jonkin verran foorumia ja ajattelin nyt suorilta aloittaa uuden topikin. Elikkä asenneltiin tänään kuplaan (1300 ja -72) keskikaasari dellorto drla 40 ja nyt voisin tarvita vinkkejä minkäkokoisista suuttimista lähdetään säätämään. Kaasari ollut ennemmin 1600 kirpussa jossa oli 2-reikäkannet, joku catin nokka ja käärmeenpesä. Käärmeenpesä tulee tähänkin autoon jahka se kotiutuu. Ensimmäinen kuplani ja pitäisi saada hiukan menohaluja ja vanha alkuperäinen kaasari oli läpän akselilta väljä ja vuoti sieltä täältä. Kärjet ja sytkä säädetty, venttiileihin en ole vielä koskenut. Ja tämäkin on varustettu kaksreikäkansilla sikälimikäli sillä on jotain merkitystä. Tässä vielä kuvatus.. Edited May 10, 2016 by noonakki Quote Link to comment
noonakki Posted May 12, 2016 Author Share Posted May 12, 2016 Eikö kukaan osaa sanua mitää.. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 12, 2016 Share Posted May 12, 2016 Sanotaan nyt näin että noi keskikaasari viritykset on todella haastavia saada toimimaan. Ja varmaankaan tästä johtuen hyviä neuvoja ei ole kun niin harva on niitä toimimaan saanut edes siedettävästi. Itse en ole onneksi sekaantunyt kyseisiin virityksiin mutta 1300 koneessa lähtisin varmaankin liikkeellä ostamalla pienimmät mahdolliset kurkut. Tuolta nyt jotain höpötystä kyseisistä kaasareista http://www.aircoolednut.com/erkson/ttt/engine/carbs/dellorto.html Quote Link to comment
noonakki Posted May 12, 2016 Author Share Posted May 12, 2016 No löysinkin tuosta kaveripiiristä yhden tyypin jolla on vaakaimu dellortot ollu aikoinaan kilpa autoissa. Säätäkööt hän kun hänellä on suuttimiakin kuulemma jemmassa.. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 12, 2016 Share Posted May 12, 2016 Lorttokirjan ääreen pääsin, sieltä poimittua: - Mahdollisimman pienet sisäkurkut. 26 jos löytyy tai sitten 28, siitä isommat on hankalammat jo isompitilavuuksiseenkin koneeseen - 60 tyhjäkäyntisuutin, tää on nurkkatuplissa yleensä 50-55 mutta keskikaasarissa tarttee enemmän - Pääsuutin sisäkurkun koon mukaan, esim. 28 sisäkurkku -> 150 pääsuutin, 30mm sisäkurkku -> 160-170 pääsuutin. Tämä on rajusti isompi kun nurkkatuplien kanssa. - Kiihdytyspumpun suutin 50-60 väliin. Tämäkin selvästi reilumpi kun nurkkatuplilla tarvitaan. Muita havaintoja: - Alipainejakajan alipainelähtö on väärässä kohtaa kaasaria, ja tuossa kaasarissa ei oikeaa kohtaa olekaan vaan se on tulpattu. Tuosta kohti tulee osapuilleen jatkuva alipaine joka voi tehdä väärässä kohtaa liikaa ennakkoa. Voi olla parempi tulpata. Oikea alipainelähtö olisi oikean kurkun progressiotulpan (isot messinkiset tulpat kaasarin alaosassa) vieressä oikealla puolen jossa näyttäisi olevan tulppa. Nuo kohdat mistä alipaineet nyt lähtee, ovat kaasareiden synkronointiin tarkoitetut lähdöt. Ne kannattaa pyörittää kiinni ja tarkastaa onko niiden O-renkaat ehjät. - Imusarja jäätyy keskitupla-asennuksessa helposti ja muutenkin kylmyys haittaa imusarjassa. Vakio-imarin tyylinen esilämmitys olisi paikallaan - Jos tyhjäkäyntiä joutuu säätämään niin kovalle akselin päästä ruuvista että läppä alkaa mennä progressioreikien päälle, voi tyhjäkäyntiä lisätä myös air-bypass -ruuveista ja vastaavasti kääntää läppää kiinnipäin. Bypassit on seosneulojen vieressä pienet ruuvit. Joskus ne on tulpattu. - Seosneulojen pitäisi olla n. 3,5 kierrosta pohjasta. Jos kone ei juurikaan reagoi niiden säätöön, on tyhjäkäyntisuutin väärän kokoinen. Quote Link to comment
noonakki Posted May 16, 2016 Author Share Posted May 16, 2016 Sopiiko drla ja dhla sisäkurkut keskenään? Quote Link to comment
oldis Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Käsittääkseni ei sovi, voit vertailla osia vaikka Eurocarbin sivuilta. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.