Jump to content

1300 ja drla 40 säätöapua?


Recommended Posts

Hei! Olen tutkinut haulla jonkin verran foorumia ja ajattelin nyt suorilta aloittaa uuden topikin.

Elikkä asenneltiin tänään kuplaan (1300 ja -72) keskikaasari dellorto drla 40 ja nyt voisin tarvita vinkkejä minkäkokoisista suuttimista lähdetään säätämään.

Kaasari ollut ennemmin 1600 kirpussa jossa oli 2-reikäkannet, joku catin nokka ja käärmeenpesä. Käärmeenpesä tulee tähänkin autoon jahka se kotiutuu.

Ensimmäinen kuplani ja pitäisi saada hiukan menohaluja ja vanha alkuperäinen kaasari oli läpän akselilta väljä ja vuoti sieltä täältä.

Kärjet ja sytkä säädetty, venttiileihin en ole vielä koskenut. Ja tämäkin on varustettu kaksreikäkansilla sikälimikäli sillä on jotain merkitystä.

Tässä vielä kuvatus..

IMG_20160510_194530_zpsldfya8vu.jpg

Edited by noonakki
Link to comment

Sanotaan nyt näin että noi keskikaasari viritykset on todella haastavia saada toimimaan. Ja varmaankaan tästä johtuen hyviä neuvoja ei ole kun niin harva on niitä toimimaan saanut edes siedettävästi.

 

Itse en ole onneksi sekaantunyt kyseisiin virityksiin mutta 1300 koneessa lähtisin varmaankin liikkeellä ostamalla pienimmät mahdolliset kurkut.

 

Tuolta nyt jotain höpötystä kyseisistä kaasareista http://www.aircoolednut.com/erkson/ttt/engine/carbs/dellorto.html

Link to comment

Lorttokirjan ääreen pääsin, sieltä poimittua:

 

- Mahdollisimman pienet sisäkurkut. 26 jos löytyy tai sitten 28, siitä isommat on hankalammat jo isompitilavuuksiseenkin koneeseen

- 60 tyhjäkäyntisuutin, tää on nurkkatuplissa yleensä 50-55 mutta keskikaasarissa tarttee enemmän

- Pääsuutin sisäkurkun koon mukaan, esim. 28 sisäkurkku -> 150 pääsuutin, 30mm sisäkurkku -> 160-170 pääsuutin. Tämä on rajusti isompi kun nurkkatuplien kanssa.

- Kiihdytyspumpun suutin 50-60 väliin. Tämäkin selvästi reilumpi kun nurkkatuplilla tarvitaan.

 

Muita havaintoja:

 

- Alipainejakajan alipainelähtö on väärässä kohtaa kaasaria, ja tuossa kaasarissa ei oikeaa kohtaa olekaan vaan se on tulpattu. Tuosta kohti tulee osapuilleen jatkuva alipaine joka voi tehdä väärässä kohtaa liikaa ennakkoa. Voi olla parempi tulpata. Oikea alipainelähtö olisi oikean kurkun progressiotulpan (isot messinkiset tulpat kaasarin alaosassa) vieressä oikealla puolen jossa näyttäisi olevan tulppa. Nuo kohdat mistä alipaineet nyt lähtee, ovat kaasareiden synkronointiin tarkoitetut lähdöt. Ne kannattaa pyörittää kiinni ja tarkastaa onko niiden O-renkaat ehjät.

- Imusarja jäätyy keskitupla-asennuksessa helposti ja muutenkin kylmyys haittaa imusarjassa. Vakio-imarin tyylinen esilämmitys olisi paikallaan

- Jos tyhjäkäyntiä joutuu säätämään niin kovalle akselin päästä ruuvista että läppä alkaa mennä progressioreikien päälle, voi tyhjäkäyntiä lisätä myös air-bypass -ruuveista ja vastaavasti kääntää läppää kiinnipäin. Bypassit on seosneulojen vieressä pienet ruuvit. Joskus ne on tulpattu.

- Seosneulojen pitäisi olla n. 3,5 kierrosta pohjasta. Jos kone ei juurikaan reagoi niiden säätöön, on tyhjäkäyntisuutin väärän kokoinen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...