Jump to content

Rattiakselin juuresta öljyä


Recommended Posts

Vm 66 Kupla alkaa olla valmis, mutta rattiakselin juuresta (ohjaussimpukka?) vuotaa öljyä. Voiko korjata päältä, irrottamatta akselia? Minkä nimisiä osia ja mistä niitä saisi? Ohjaussimpukan nimellä on Paruzzilla kokonaan uusi osa 159€, ei varaosia. NeoRetrolla näköjään sama osa 146€, Hotcarsilla 220€.

Edited by Timo Suosalmi
Link to comment

Vuotaako kannen välistä? jos vuotaa niin uusi tiiviste/ liimaa, ja jos vuotaa akselin varresta joutuupi purkaamaan atomeiksi jotta saapi stefat vaihdettua ja samalla uudet visvat!

 

Tiivisteet (stefat) saa tiivistekaupasta, esim etola, löytyy numeron perusteella, kannen tiivisteen voi tehdä vaikka itse paperista...

Edited by sleepercooler
  • Like 1
Link to comment

Juuresta vuotaa. Lainaus vlta 2006:

 

Manuaalista löytyy tämä viimeinen jälkisäädös ja voivotus:
Rasvaa, jos kannessa on kaksi tulppaa. Öljyä, jos kannessa on öljyntäyttöruuvi.
Loppuvuodesta 64 kansi vaihdettiin rasvantäyttötyyppiin. Kannet ovat keskenään vaihtokelpoisia
.      

 

Pitäisköhän minullakin olla rasvalla täytetty, kun on vm 66 ja 2 tulppaa. Saattaisiko pitää rasvat sisällänsä?  Aloin jo avata kantta, ei vielä irti, pyörii keskiruuvin ympärillä, täytyy funtsia...

Link to comment

Joo, niin mä ajattelin, kun näin hahlon ruuvin kannassa. Teen ensin pikakorjauksen, otan öljyt pois ja laitan vaseliinin sisään.. Ilmeisesti varsinaista korjausta ei kannata yrittää, vaan ostaa uusi. Jostain näin sopivaksi "nestemäinen vaseliini" SAE 140, Volvon ohjausvaihdevaseliini, "styrväxelolja" sanoo naapuri.

Kyllä Kuplassa on paljon omia kikkoja niin kuin tämä ohjaussimpukka, joista paljon vaivaa ensikertalaiselle. Ei näistä ole tarvinnut huolehti Datsun 100A:n ja Saab 96:n yhteydessä, yhteensä 7 autoa...

Edited by Timo Suosalmi
Link to comment

No jos uusi simpukka maksaa 150€ ja Stefat 5€ +vaseliini ja hieman puuhastelua,. Joudut joka tapauksessa ottaa simpukan irti,

Ei ole iso duuni vaihtaa tiivisteitä.....

 

Melko varmuudella vanhasta saa vielä hyvän, tiivareiden vaihdolla, mutta jokainen tekee itse miten parhaimmaksi näkee.....

Edited by sleepercooler
Link to comment

Vm 66 Kupla alkaa olla valmis, mutta rattiakselin juuresta (ohjaussimpukka?) vuotaa öljyä. Voiko korjata päältä, irrottamatta akselia? Minkä nimisiä osia ja mistä niitä saisi? Ohjaussimpukan nimellä on Paruzzilla kokonaan uusi osa 159€, ei varaosia. NeoRetrolla näköjään sama osa 146€, Hotcarsilla 220€.

AC poikien kaupassa on tarvikkeena  vähä yli satku ja TRW'n laadukas alle puolitoista.

Ei tarvetta millekkään vaihto-osalle. Boonuksena molempia heti toimitettavaksi suoraan Ylöjärven varastosta.

Mikä tässä on se ongelma? 

:)

Link to comment

Hommaa VW Official Service Manual (ainakin Parizzilla näkyis olevan ja Amazonilta saa). Siinä selvitetään kohtuullisen kunnolla miten korjaukset tehdään.

Ohjausvaihteen tiivisteiden vaihto vaatii koko kapineen purkamisen, mutta sehän on vaan mielenkiintoista ajankulua. Tarkin homma on se, että saa vaihteen säädöt kohdilleen kun kasaa paketin uudelleen. Purkaessa kun ei saa vanhoja asetuksia mitenkään säilytettyä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...