Timo Suosalmi Posted August 4, 2016 Share Posted August 4, 2016 (edited) Vm 66 Kupla alkaa olla valmis, mutta rattiakselin juuresta (ohjaussimpukka?) vuotaa öljyä. Voiko korjata päältä, irrottamatta akselia? Minkä nimisiä osia ja mistä niitä saisi? Ohjaussimpukan nimellä on Paruzzilla kokonaan uusi osa 159€, ei varaosia. NeoRetrolla näköjään sama osa 146€, Hotcarsilla 220€. Edited August 4, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
sleepercooler Posted August 4, 2016 Share Posted August 4, 2016 (edited) Vuotaako kannen välistä? jos vuotaa niin uusi tiiviste/ liimaa, ja jos vuotaa akselin varresta joutuupi purkaamaan atomeiksi jotta saapi stefat vaihdettua ja samalla uudet visvat! Tiivisteet (stefat) saa tiivistekaupasta, esim etola, löytyy numeron perusteella, kannen tiivisteen voi tehdä vaikka itse paperista... Edited August 4, 2016 by sleepercooler 1 Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted August 4, 2016 Author Share Posted August 4, 2016 Juuresta vuotaa. Lainaus vlta 2006: Manuaalista löytyy tämä viimeinen jälkisäädös ja voivotus:Rasvaa, jos kannessa on kaksi tulppaa. Öljyä, jos kannessa on öljyntäyttöruuvi.Loppuvuodesta 64 kansi vaihdettiin rasvantäyttötyyppiin. Kannet ovat keskenään vaihtokelpoisia. Pitäisköhän minullakin olla rasvalla täytetty, kun on vm 66 ja 2 tulppaa. Saattaisiko pitää rasvat sisällänsä? Aloin jo avata kantta, ei vielä irti, pyörii keskiruuvin ympärillä, täytyy funtsia... Quote Link to comment
sleepercooler Posted August 4, 2016 Share Posted August 4, 2016 Paremmin rasvat sisällä pysyy :) keski ruuvia pyöritetää avaussuuntaan jolloin kansi lähtee auki.... Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted August 4, 2016 Author Share Posted August 4, 2016 (edited) Joo, niin mä ajattelin, kun näin hahlon ruuvin kannassa. Teen ensin pikakorjauksen, otan öljyt pois ja laitan vaseliinin sisään.. Ilmeisesti varsinaista korjausta ei kannata yrittää, vaan ostaa uusi. Jostain näin sopivaksi "nestemäinen vaseliini" SAE 140, Volvon ohjausvaihdevaseliini, "styrväxelolja" sanoo naapuri. Kyllä Kuplassa on paljon omia kikkoja niin kuin tämä ohjaussimpukka, joista paljon vaivaa ensikertalaiselle. Ei näistä ole tarvinnut huolehti Datsun 100A:n ja Saab 96:n yhteydessä, yhteensä 7 autoa... Edited August 4, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
sleepercooler Posted August 4, 2016 Share Posted August 4, 2016 (edited) No jos uusi simpukka maksaa 150€ ja Stefat 5€ +vaseliini ja hieman puuhastelua,. Joudut joka tapauksessa ottaa simpukan irti, Ei ole iso duuni vaihtaa tiivisteitä..... Melko varmuudella vanhasta saa vielä hyvän, tiivareiden vaihdolla, mutta jokainen tekee itse miten parhaimmaksi näkee..... Edited August 4, 2016 by sleepercooler Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 4, 2016 Share Posted August 4, 2016 Vm 66 Kupla alkaa olla valmis, mutta rattiakselin juuresta (ohjaussimpukka?) vuotaa öljyä. Voiko korjata päältä, irrottamatta akselia? Minkä nimisiä osia ja mistä niitä saisi? Ohjaussimpukan nimellä on Paruzzilla kokonaan uusi osa 159€, ei varaosia. NeoRetrolla näköjään sama osa 146€, Hotcarsilla 220€. AC poikien kaupassa on tarvikkeena vähä yli satku ja TRW'n laadukas alle puolitoista. Ei tarvetta millekkään vaihto-osalle. Boonuksena molempia heti toimitettavaksi suoraan Ylöjärven varastosta. Mikä tässä on se ongelma? :) Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted August 5, 2016 Author Share Posted August 5, 2016 (edited) Ei muuta ongelmaa kuin se, että teen näitä kuplahommia ensimmäistä kertaa...Ohjekirja on vanha Haynes, jonka kuvat on niin monta kertaa kopioitu ja kopioitu, ettei monesta niistä näe mitään. Edited August 5, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Kysymällä täältä saa tietoa ja tekemällä oppii. Noiden ostopaikkojen suhteen kannattaa vaan olla tarkkana Quote Link to comment
vwagen Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Jos simpukka on öljyvuotoa lukuunottamatta kunnossa,ei missään tapauksessa kannata vaihtaa uutta tarvikesimpukkaa tilalle,saat hyvin todennäköisesti huonomman kuin alkuperäinen. Uudet tiivisteet ja säätö on oikea toimenpide. 1 Quote Link to comment
jokkep Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Hommaa VW Official Service Manual (ainakin Parizzilla näkyis olevan ja Amazonilta saa). Siinä selvitetään kohtuullisen kunnolla miten korjaukset tehdään. Ohjausvaihteen tiivisteiden vaihto vaatii koko kapineen purkamisen, mutta sehän on vaan mielenkiintoista ajankulua. Tarkin homma on se, että saa vaihteen säädöt kohdilleen kun kasaa paketin uudelleen. Purkaessa kun ei saa vanhoja asetuksia mitenkään säilytettyä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.