juhis70 Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Tervehdys Lähiaikoina on talliin tulossa -67 kupla. Näin aloittelevana harrastelijana on hieman kysyttävää kulkineesta. Korinsa puolesta auto on ehta vm 67, 1500. Alustanumero alkaa 1174...joten eikö se ole tuolta vuodelta? Edessä on levyjarrut, nelipulttiset vanteet, konepellissäkin lukee vw1500. Auto on siis appiukon joskus 70 luvun lopulla latoon hylkäämä, epäonnisen kytkinremontin jäljiltä.Koneremontti on myös joskus kuulemma tehty, ja siitä päästään asiaan: käyttöohjekirjan huoltovihkosessa on alustan ja koneen numerot. Moottorin numero on 0569959,kirjainta ei ole siihen laitettu,mutta on varmaan H. Moottoria tutkiessani löysin kuitenkin numeron F0067901. Jos olen oikein tietoa löytänyt, niin tuo on 1300cc kone? Liekö tuo moottoriremontti sitten ollut koko koneen vaihto. Mutta mulla on se käsitys että kytkin on erillainen 1300 ja 1500 malleissa, eli jos näin on niin miten tuo vaihto on mahdettu toteuttaa. Vai onkohan pelkkä lohko vaihdettu. Tarkemmin pääsen tutkimaan kunhan auto saadaan omaan talliin.. Quote Link to comment
metake Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Liekö tuo moottoriremontti sitten ollut koko koneen vaihto. Mutta mulla on se käsitys että kytkin on erillainen 1300 ja 1500 malleissa, eli jos näin on niin miten tuo vaihto on mahdettu toteuttaa. Vai onkohan pelkkä lohko vaihdettu. Mahdoton tietää moottoria avaamatta mitä siellä on sisällä. 1300 (F) ja 1500 (H) lohkot on samanlaisia ja vaihtokelpoisia, eli uusi moottori on voitu tehdä 1300:n lohkoon mutta laittaa vaikka 1600:n männät ja sylinteriputket, jolloin moottori olisikin luonnollisesti 1600 kuutioinen. Toki se voi olla vielä tuotakin suurempi. Quote Link to comment
juhis70 Posted October 23, 2016 Author Share Posted October 23, 2016 Juu, kone on tarkoitus avata. Mutta jos kuitenkin koko kone on vaihdettu, niin mitenkäs se kytkin? Quote Link to comment
metake Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 1300 koneessa on 180 mm kytkin ja 1500 koneessa on 200 mm kytkin, siis tehtaan jäljiltä. Jos moottori on korjattu niin vauhtipyörä ja sitä myötä kytkin on voitu vaihtaa, joten siellä voi olla kumpi vaan. Molemmat sopii vaihdelaatikkoon ilman muutoksia. Quote Link to comment
juhis70 Posted October 23, 2016 Author Share Posted October 23, 2016 Kiitoksia tästä! Quote Link to comment
hpa Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Hei.Kannattaa ajaa autolla ennen moottorin avaamista ja testata vaikka huippunopeus salaisessa paikassa.Jos kulkee riittävästi, ei kannata moottoria availla, ei se yleensä siitä parane. F0067901 viittaa tehtaan tekemään vaihtomoottoriin jos se on kahdella öljynpaineventtiilillä varustettu. 1 Quote Link to comment
juhis70 Posted October 24, 2016 Author Share Posted October 24, 2016 No joo...kone on käynyt viimeks 20v sitten. Sen verran että katsottiin toimiiko. Sitä ennen joskus 76-77. Eli saattaa vaatia jotain pientä.. Quote Link to comment
juhis70 Posted November 27, 2016 Author Share Posted November 27, 2016 Terve Lopulta kaiken muun purkamisen jälkeen on nyt konekkin irti. Tässähän siis pähkäilin mikä moottori lienee kyseessä, kun auto on -67 1500 ja moottorin numero -66 1300. Kytkin on 180mm, joten mottikin on sitten varmaan 1300? Vauhtipyörässä on 130 hammasta, auto kuitenkin 6 volttinen.. Kytkimessä oli aikoinaan kuulemma niin paljon luistoa, että sillä ei päässyt eteenpäin lainkaan, joten olin varma että öljyä löytyy. Oli kuitenkin sen puolesta puhdas, mutta paineasetelma, joka on sellainen "kolmehaarainen", niin yksi sitä keskirinkulaa pitävistä jousista oli poikki ja itse rinkula oli vain yhden jousen alla. Varmaan tästä johtuen kulumajäljet omitusesti sivussa, sekä kytkinakseli oli syönyt n. 5mm syvyydeltä rinkulaa soikeaksi. Mikähän nyt olisi oikea valinta tilalle, tämän näköiset osat ovat paikallaan nyt : http://www.aircooled.fi/tuote/3904/kytkinpaketti-180mm-t123-12470765 jos taas moottorin vuosimallia katsoo, niin pitäiskö olla tämä : http://www.aircooled.fi/tuote/4480/kytkinpaketti-180mm-t1-08650770-tarvike Quote Link to comment
metake Posted November 27, 2016 Share Posted November 27, 2016 Periaatteessa noi paketit on ihan samat, eli kumpi vaan käy. Quote Link to comment
juhis70 Posted May 24, 2017 Author Share Posted May 24, 2017 Tässä muun puuhailun ohessa aloin vaihtelun vuoksi purkaa tuota konetta, joka on siis aikoinaan rempattu, mutta tarkempia tietoja operaatiosta ei ole. Nyt sitten kävi ilmi, että männän halkaisija on 83mm ja iskunpituus n.69mm jos oikein osasin mitata. Ovatko nämä nyt kuitenkin 1500cc sylinterit ja männät? Lohkohan on numeron perusteella 1300. Kiinnostaa että miten näitä on aikoinaan korjailtu ja miksi olisi vaihdettu vain lohko? Tässä on nimittäin muut osat 1500 koneesta ilmanputsaria myöten. Paitsi tuo kytkin ja vauhtipyörä, jotka ovat 180mm... Auton siis ostanut uutena eräs miekkonen, ja tämän jälkeen 2 seuraavaa omistajaa ovat tuttuja. Quote Link to comment
metake Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 Varmaankin joskus muinoin peruskorjattu koko moottori ja hankittu aihioksi "joku sopiva lohko", tällä kertaa osunut alunperin 1300:een. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.