Guest Ozmopolite Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 Tuoreeks terveeks, Kahden vuoden teloilta otin juuri merenvihreän kukkaiskuplani ja kuinkas ollakaan uutta ruostetta oli kertynyt eikä suorilta lähtenyt - yllättäen - kuusivolttinen käyntiin. Tämän seurauksena kaksi kysymystä: Pohja: molemmissa pohjalevyissä on etupuoli aika reikäinen ja mietinkin, että kannattaako paikata vaiko ostaa pohjalevyt. Kuinka paljon uusien pohjalevyjen, esimerkiksi vain etupuoliskojen, vaihtamisessa olisi? Entä jos poistan ruosteen pohjalevyistä, miten pinnan (muiden kuin reikäisten paikkojen) kanssa kannattaisi toimia? Ensin pohjamaalia ja sitten jotain äänieristettä? Mistä päin kannattaa alkaa miettimään käynnistyksen tsemppaamista. Joskus vaihdoin toisen niistä starttimoottorin puslista, toista en koskaan saanut irti, mutten usko, että niistä on kiinni. Akussa nestetaso oli tippunut ehkä viidenneksen, kannattaisiko lisätä akkunestettä - ja mitä ne ovat? Ohessa kuvia pohjalevyistä. Pientä reikää on eli ei kovin paksua taida enää vanha kunnon levy olla.. Kiitokset syvistä rintaäänistä ja muista kommenteista, O. Quote Link to comment
Paadre Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 Älä ainakaan lataa akkuja jos kennot ovat vajaat. Laitat sinne vettä. Esim Motonetti myy. Vettä pitää olla silleen, että kenno peittyy mut ei kuitenkaan ihan korkkiinkaan asti. Jos haluaa hipostella nii vaihda pohjalevyt, huolin noi kyllä itelle varastoon jos niissä ei muuta ruostetta ole. ;) En meinaan noiden vaurioiden takia vaihtais vai onko tossa jostain kohtaa läpi ruosteessa? Hyvä putsaus ja maalaat vaan uusiks. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Pöllytät pikapikaa rälläkällä ja teräsharjalaikalla peltipuhtaaks, sudit päälle ferrexin ja miranolin ja ajat maailman loppuun asti. Näin tein vastaavalle joskus -94 ja pohja edelleen loistava. Kauhee siivoominen toki on, eli kannattaa vetästä ohut suojamuovi ympäri autoo sisälle niin että vaan lattia näkyy. Ruostepöly vaaleessa vinyylissä o tuskaista siivota. Noilla sutimaaleilla peittyy jo huokoiset reiätkin Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Kiitokset! Läpiruosteessa on muutamastakin kohtaan, kuvista ei kovin hyvin näy. Eli ei kovin paksua enää ole, joten ehkäpäs hankin uudet levyt, ainakin eteen - jos hankin, voin Paadrelle laittaa vanhat. Onko uusien levyjen hitsaaminen iso homma? Ennen kaikkea, onko koko levyn hitsaaminen kuskin puolelle paljon työläämpi kuin vain etupuolen hitsaus (eli pitääkö lämmönjohtimet vai mitkä ne on ottaa pois)? Quote Link to comment
jarkki86 Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 (edited) Kori pois päältä ja pistehitsit auki, lämpökanavat jäävät koriin kiinni. Toisaalta miksei myös alakautta rälläköiden onnistuisi, mikään pieni homma siinä ei varsinaisesti ole kyseessä. Korinkin jos nostat niin luultavasti löytyy lämpökoteloistakin ja monesta muusta paikkaa uutta mukavata. Itse puhdistaisin jollain rälläkkäharjalla, hapolla tms., hitsaa sitten ne kohdat mitä tarvitsee ja paksu ruosteenestomaali päälle ja alle, miksei vielä massakin. kyllä sillä ainakin lisäaikaa voittaisi. Omani oli hieman vastaavassa kunnossa viimekeväänä ja kun rupesin niitä hieman tarkemmin ripostelemaan niin koko auto meni purkuun, uusiksi meni oikeastaan kaikki helmoista alaspäin. Edited May 10, 2017 by jarkki86 Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Vaihda koko pohjalevyn puolikkaat damalla vaivalla ku nysväät etupuolikkaiden kanssa Quote Link to comment
Paadre Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Olen ollu kertaalleen mukana projektissa jossa toinen pohjalevy vaihdettiin koria pois nostamatta, onnistuu kyllä mutta aika koppulointi parissa kohtaa mut ei mahdoton. Tämä tehtiin siis ilman nosturia, eikä nosturista varmaan hirveesti olis ollu apuakaan. Melkein ottasin kyllä korin pois jos molemmat puolet meinaat meinaat uusia ja kuten Toheltaja ohjeisti niin vaihda laadukkaat kokopalat, juurikaan enempää ei ole hommaa ja onpahan sit tehty. Quote Link to comment
Jorrma Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Hakua tai Kuuklea käyttämällä löytyy vanhoja vianetsintöjä ja ratkaisuja, esim. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/25482-kuplan-starttausongelma/ Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Mahtavaa! Katselin hieman (eli avasin lämpökoteloita ja kyllähän sieltä jo sellaista hiekkamaista ruostetta löytyi, ihan hyvä, otin pois), mutten taida alkaa siihen pohjalevynvaihtoruljanssiin, vaan paikkailen ja laitan sormet ristiin katsastuksessa. Lähti sentään aika tavalla hyvin käyntiin lähes vuoden jälkeen! Akku toimii, laitoin lisää akkunestettä, vaikka olin tosin jo ladannut sen 2/3 täysillä akkunesteillä - hyvin toimi lataus vähän tyhjilläkin. Laadukkaat kokopalat laitan ensi vuonna tai seuraavana, jos motivaatiota riittää. Hyvät naurut irtosi jarkki86:n tarinasta - hyvien neuvojen lisäksi. Kiitokset - kaikille muillekin. Elikkä eipä muuta kuin paikkailemaan. Mitenkäs kannattaisi sitten somistaa nuo puoleksi halkaistut lämpökanavat? Jotenkin verhoilla? Quote Link to comment
Jorrma Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Eli sulla on nyt helmat auki sisäpuolelta? Peltiä tilalle tai sit toivot ettei leimalla inssi lyö kuonavasaralla verhoilun läpi helmoja koputellessa. Saattaa muuten notkahtaa pohja ovien kohdalta jos helmaa puuttuu... Quote Link to comment
Anpu Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Kyllähän tuo on siinä kunnossa, että koppa pois lattiat ja helmat uusiksi ja suosittelen auton ronttaamista jollekin osaavalle ja menet sinne oppipojaksi. Quote Link to comment
jarkki86 Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 ...niin ja tuo minun autohan oli juuri leimattu joten jos ulkopuolelta ei näe läpireikiä (minulla oli kyllä valkeassa pohjalevyssä sellainenkin, n.3x5cm mutta oli jäänyt inssillä huomaamatta)niin leima luultavasti tulee, astinlaudat kätkevät hyvin ulkoapäin näkyvät reijät ja eipä ne verhoiluja irroittele, omani oli verhoilujen alta pelkkää reikää ja ruostetta. Quote Link to comment
ARTO Posted May 11, 2017 Share Posted May 11, 2017 Ei sillä nyt väliä onko kuplassa helmat pikkasen vai paljon ruosteessa, ajoturvallisuuteen vaikutus nolla kun kuitenkin jos johonkin törmää. Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted May 11, 2017 Share Posted May 11, 2017 Ovatko ne helmat osa tukirakennetta? Onko käsitystä kuinka paljon on tukivaikutusta? Sellaisen tuuman niistä leikkasin pois ja nyt näkyy siis se lämpöilmaputki siellä. Olivat kyllä ruosteessa alhaalta, joten eivät välttämättä kovin paljon tukeneet. Mutta nyt tärkeänä kysymyksenä on, että vaaditaanko katsastuksessa helmat? Eli pitäisikö niiden suikaleiden tilalle nyt hitsata uutta rautaa, kuten Jorma ehdotti? Parimillistä peltiä? Haluaisin kyllä saada siitä pariksi kuukaudeksi auton, joten ehkäpä ronttaan sen jollekin osaavalle kesän jälkeen tai sitten otan paikan jostain tallista - onko Helsingissä vielä sellainen kuplapaja? Piru vie kun luntakin vielä tulee ihan olan takaa täällä pohjoisessa.. Quote Link to comment
jarkki86 Posted May 11, 2017 Share Posted May 11, 2017 Ovathan ne, en usko että vahinkoa noiden suikaleitten leikkuulla on tullut, hitsaat siihen vaan tilalle uutta peltiä mikäli onnistuu, monesti nuo helmat ovat sisältä käsin ruostuneet niin paperiksi että hitsaus on hankalaa., eli parimillistä ei kannata yrittää, 0,7-1.0mm on passelimpi. Samallakeinoin minäkin alkuun leikkasin suikaleet ja luulin selviäväni sillä. Lopulta molemmat lämpökotelot meni uusiksi. Helpointa on jos hitsaat suikaleet takaisin, käsittelet ja massailet tuon pohjan, käyt leiman ja ajelet rauhassa parivuotta. Siinä pystyy keräämään samalla henkistä motivaatiota ja rohkeutta ruveta tekemään tuo remontti niinkuin se kuuluukin. niin, kyllä helmat vaaditaan katsastuksessa. Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted May 11, 2017 Share Posted May 11, 2017 Ovathan ne, en usko että vahinkoa noiden suikaleitten leikkuulla on tullut, hitsaat siihen vaan tilalle uutta peltiä mikäli onnistuu, monesti nuo helmat ovat sisältä käsin ruostuneet niin paperiksi että hitsaus on hankalaa., eli parimillistä ei kannata yrittää, 0,7-1.0mm on passelimpi. Samallakeinoin minäkin alkuun leikkasin suikaleet ja luulin selviäväni sillä. Lopulta molemmat lämpökotelot meni uusiksi. Helpointa on jos hitsaat suikaleet takaisin, käsittelet ja massailet tuon pohjan, käyt leiman ja ajelet rauhassa parivuotta. Siinä pystyy keräämään samalla henkistä motivaatiota ja rohkeutta ruveta tekemään tuo remontti niinkuin se kuuluukin. niin, kyllä helmat vaaditaan katsastuksessa. Kiitti Jarkki! Hyvä, mutta taidan kuitenkin laittaa parimillistä tai ehkä puoltoista millistä. Se leikkausjäljestä näkyvä helma on nimittäin kyllä aika paksua ja hyvässä kunnossa. Sieltä alhaalta oli ruostunut. Lisäksi suikaleet eivät kovin nättejä ole, kun ensimmäisen rälläkkää käytin taas moneen monituiseen vuoteen. Entäpä muuten sieltä edestä - siellä edessä helmat olivat eniten ruostuneet ja tosiaan sieltä edestä näkee nyt läpi, kun sellainen 1 x 7 aukko sieltä talttapään voimin paljastui - mitä tehdä? Toinen seikka. Ovien verhoilu. Mitenkä sen saa pois? Vetämällä vain? Mutta sitten on se ikkunannostin, miten sen saa irti? Menenpä kokeilemaan... ovat nimittäin verhoilun tehneet aika mageesti, enkä sitä haluaisi tuhria saatika sittent polttaa. Saamelaista käsityötä, sanottiin. Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted May 11, 2017 Share Posted May 11, 2017 Kyllä sen millisen pellin laitan, enpä oikein niitä paksuuksia noin ymmärtänyt. Kiitokset Jarkki vielä. Eikä se helmojen pelti nyt niin paksua ole, se rälläkkäjälki vain teki sen, että sain vaikutelman paksummasta. Nyt siis menoks - onneksi aurinkokin tuli esiin! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.