Jump to content

Kaasuvaijeri pystykaasuttimeen.


Recommended Posts

Posted

Minkälainen kaasuvaijerin systeemi noilla pystytuplille (kokoa ja merkkiä en muista) pitäisi olla??

Imusarja on normaalin kaasuvaijeriaukon tiellä, ja tähän koneeseen vaijeri on tullut puhallinkopan yläosan läpi, ja kaasuvipua pitää vetää ylöspäin, takaa katsottuna vasemmalta puolella.

Kuvaa en saanut kännykällä lähetettyä tänne jostakin syystä...

Posted

Mie just tuollaiseen vastaavaan keskituplaan vaihdoin vaijerin, joka tosiaan oli varmaan jossain vaiheessa tullut kopan yläosan läpi mutta sittemmin ihan vaan kopan yli lenkillä ja nippusiteellä ripustettu konepellin saranaan. Pallokeulapakun vaijeri oli riittävän pitkä, mutta sitäkin piti muokata. Vaijerin kuori autossa oli jo valmiina.

 

Palliksen vaijerista piti polkimen puolen lenkkipää ja siinä reilun 10cm päässä oleva tökö leikata sen tökön juuresta poikki ja siitä tuli sitten kaasarin pää. Normaalista kaasarin puolelle tulevasta päästä (jossa on metalliholkki joka normaalisti kiinnittyy kaasarin vipuun) taittelin ruuvipenkissä pedaaliin tulevan "S-mutkan".

 

Ilmanputsarin pohjassa oli kyljessä valu ja holkki johon vaijerin kuori sitten tuli. Toisessa päässä vaijerin kuoressa oli isompi metalliputki joka tuli runkotunnelin vaijeriputkea vasten.

 

Puavo

Posted

Mie just tuollaiseen vastaavaan keskituplaan vaihdoin vaijerin, joka tosiaan oli varmaan jossain vaiheessa tullut kopan yläosan läpi mutta sittemmin ihan vaan kopan yli lenkillä ja nippusiteellä ripustettu konepellin saranaan. Pallokeulapakun vaijeri oli riittävän pitkä, mutta sitäkin piti muokata. Vaijerin kuori autossa oli jo valmiina.

 

Palliksen vaijerista piti polkimen puolen lenkkipää ja siinä reilun 10cm päässä oleva tökö leikata sen tökön juuresta poikki ja siitä tuli sitten kaasarin pää. Normaalista kaasarin puolelle tulevasta päästä (jossa on metalliholkki joka normaalisti kiinnittyy kaasarin vipuun) taittelin ruuvipenkissä pedaaliin tulevan "S-mutkan".

 

Ilmanputsarin pohjassa oli kyljessä valu ja holkki johon vaijerin kuori sitten tuli. Toisessa päässä vaijerin kuoressa oli isompi metalliputki joka tuli runkotunnelin vaijeriputkea vasten.

 

Puavo

Siis joo, keskellä olevasta kuplan pystäristä on kyse... Mutta siis koko kaasuvaijerin joutuu vaihtamaan, siihen ei ole olemassa erillistä vivustoa tms moottorin puoleiseen päähän??

Posted

Joo, kaasuvaijeri tulee suoraan kaasarin kaasuvipuun kiinni, siinä välissä ei oo mekaniikkaa. Periaatteessa ihan toimiva systeemi mutta käytännössä oli vähän nahkea vaikka samalla oli hyvä rasvata vaijerinkuoi ja runkotunneliinkin sumuttelin.

Posted

No miten tuo kaasuvaijeri jatkuu siitä keskitunnelista tulevasta putkesta?? Onko siinä joku holkki tms. johon kiinnitetään vaijerin kuori joka jatkaa matkaa kaasuttimelle??

Posted

No tavallaan - tässä tapauksessa oli semmoinen punainen vaijerinkuori jossa oli kiinteänä se holkki joka asettuu runkoputken päähän, semmoinen vajaa puolitoistametrinen. Vastaavasti toinen pää vaijerinkuoresta, ihan sellaisenaan ilman holkkia, asettui kaasariin ilmanputsarin pohjalevyyn valettuun kiinnikkeeseen. Onnistuu varmasti irtoholkeillakin sinne runkotunnelin päähän mutta en osaa suoraan sanoa onko sopivan kokoista saatavilla koska se runkoputken pää on huomattavasti suurempi halkaisijaltaan kuin vaijerin kuori. Hitsi kun en älynnyt ottaa kuvia, kehtuutti em. remontti muutenkin verrattain paljon.

Posted

No mutta kiitos vinkeistä, jos tuota kuorta ei löydy valmiina niin pitää laittaa sorvi käyntiin ja tehdä soviteholkki tuolle kuorelle...

Posted

No ilmankos siinä miun huoltamassa versiossa oli aivan apinainen vaijerin kiinnityssysteemi. Kuori oli just tuollainen punainen ja putsarin aluslevy myös, mutta vaijerin kiinnitys oli joskus muutettu sekä kaasarin että pedaalin päähän, no, lähestulkoon kelvottomaksi.

Posted (edited)

Miten tuon Tolvanan laittaman linkin takana oleva vaijeri pujotetaan keskitunnelin putken läpi kun siinä on lenkit molemmissa päissä?? Ja onko tuo koukku tarkoitettu kaasuvipuun suoraan??

Edited by Kaipaa
Posted (edited)

....ilmansuodattimena toimii vaahtomuovipatruuna joka on painettu noiden kaasuttimessa olevien kurkkupillien päälle, joten vaijerin kuorelle tarkoitettu aluslevy puuttuu.... Kaasutin on Dellorto DRLA40. Kaasutinvipu on vain lätkä, eli ei sellainen hahlo kuten vakiokaasarissa johon voi laittaa nipan, eli tuosta lätkästä varmaan puuttuu jotain johon vaijeri lukitaan tai sitten veto tehdään tuolla vaijerissa olevalla koukulla??

Edited by Kaipaa
Posted

Miten tuon Tolvanan laittaman linkin takana oleva vaijeri pujotetaan keskitunnelin putken läpi kun siinä on lenkit molemmissa päissä?? Ja onko tuo koukku tarkoitettu kaasuvipuun suoraan??

Mä ainakin katkasin sen pään pois mikä ei tullut käyttöön ja sit tökkäsin sen polkimen vierestä putkeen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...