Jump to content

B-pilarin yms korjaus projekti.


Guest Trompi

Recommended Posts

Guest Trompi

Morjen,

 

Löyty ihan muuten hyvä kupla 1200 -67, löytyy kaikki huoltokirjat ja manuaalit yms täydellinen, mutta piru kun tuo B-pilarin alaosa on jonnekin hävinnyt :(

Tarkistelin korin muuten läpi, ja on siellä joitain paikkoja jo laiteltu, mutta muuten oli ihan ok kunnossa. Etuakselikin näytti olevan tukevasti kiinni.

 

Mutta mutta. Mitäs peltejä pitäisi alkaa tilaamaan ja mitähän ne maksaa, kun tuollaisen b-pilarin, kynnyskotelot ja takakyljen korjaa? Onko peltejä myyvillä firmoilla eroja pelleissä, esim jos ostaa peltejä eri kaupoista, niin yhteen sopivuus ongelmaa?

 

Luulisin että ekana pitäisi kori nostaa pois ja katselmoida/korjata se pohjalevy ja siinä olevat pellit.

 

Olisi kiva jos jollakin olisi antaa ko. hommaan vinkkejä, on nääs ensimmäinen kuplaprojekti.....

 

DSCF1920.jpg

 

Kuvat kuplasta löytyy : http://ledcomp.fi/private/kupla/

Link to comment
Guest Trompi

Kiva homma että tuo vuosilukukin tarkentui :)

 

Itsekkin mietin tuota pilarin alaosaa, jos jostain löytyisi luovuttaja.

Autoa oli alettu entisöimään -90 vuonna, maalattu, lokarit vaihdettu, kytkin yms. Mutta homma oli jäänyt kesken ja auto seisomaan. Joka kevät ajettu vain omassa pihassa.

Link to comment

jos tuon korin meinaat pois nostaa pohjanpäältä,niin tue se kunnolla.eli hitsaa oviaukkoihin tuet ristiin rastiin jotta kori pysyy muodossaan.tuo näyttää sen verran happamalta et ei vaan käy näin vahingossa.

post-874-13888358409932_thumb.jpg

Link to comment

meilläpäin tuollainen rojekti tehtiin tälleesti:

 

- hytti täyteen putkia tarkasti harkittuihin kohteisiin tukemaan strategisia paikkoja

 

- itse vaihtotyö toteutettiin puoli kerrallaan.

 

- vaihdettiin takakylki suunnilleen listan kohdalta alaspäin + helmakotelo + etusisälokasuojasta puolet korkeudesta + jalkatilan etupeltiä samalta korkeudelta napoleoninhatun ympäriltä. eli tuollainen kokonainen pala pois ja toinen paikalleen.

 

- ensin karkeesti paikalleen ja lopuksi kaikki saumat millisellä laikalla auki ja tuplapellit pois ja sitten hitsaten varovasti sopivin välein kiinni ja vähitellen syntyi koko matkalle sauma.

 

- laikalla sauma matalaksi ja koko matkalle koritinaa ja sen hionta

 

- viimeistely skittipakkelilla.

 

tärkeetä on kuulemma vaihtaa tarpeeks isoja kokonaisuuksia kerralla. :D:D

Link to comment

kyljessä ei kannata ainakaan pokkauksen kohdalle laittaa saumaa -> äärimmäisen vittumainen siistiä.

 

listan alla on paras paikka, sen totesin itse. -> helpoin hiota saumaa.

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Juu, isoissa kokonaisuuksissa on se hyvä puoli, että ei tuu ns. tilkkutäkkiä.

 

Ja mitä kauempana sauma on kaikista pokkauksista, niin se on aina maalarin helpompi tehdä. Itse kun vaihdoin takakyljen alaosan niin sauma oli n. 30cm ylös tuosta astinlaudan kiinnityksestä..

Link to comment

Kannattaisiko tässä tapauksessa kuitenkin etsiä parempikuntoinen kori / koko auto ja tehdä kahdesta yksi. Kun kattoo noita kuvia tarkemmin niin tuossa korissa taitaa olla aika tolkuttomasti piilomätää/töitä. lisäksi kun kynnyksetkin on tuossa kunnossa. Noita -68 kyllä löytyy ehjiäkin,kohtuuhintaan,onhan täällä palstallakin kattovikainen stanu myyntipuolella eikä ole edes älyttömän hintainen.

En tiedä,tää oli vaan mun näkemys asiasta. Hommat voi tuntua helpoilta kun niitä suunnittelee päässä,mutta tosiasia on aivan muuta. läpeensä ja jokapaikasta paikatusta korista ei saa likimainkaan yhtä hyvää kun hitsaamattomasta/vain muutaman hitsauksen tehdystä.

Link to comment
Guest Trompi

Homma ei ole lyöty mitenkään lukkoon vielä. Se päätetään sitten kun tuo kori on nostettu pois, sitten sen näkee onko siitä enää mihinkään.

Link to comment
Guest Angelbunny

Huih..!

 

On tuossa joo tekemistä aikalailla, että saa korin kuntoon..

Olen tyytyväinen, että ei ittelläni ole noin paljon mätää, kirjaimellisesti MÄTÄÄ peltiä.

Näytti kuvien perusteella, että siellä tosiaan olisi enempikin "heikkoja" kohtia, mitkä puhkee kauniisti esiin.. =)

 

Toivotan onnea ja kestäviä hermoja projektin kanssa. =)

Link to comment

ainiin tämä oli näitä akvaarioita.....joo ilman muuta toista hyttiä tontille, kyllä näitä Suomessakin vielä riittää. minä en tuhlaisi hetkeäkään tuollaiseen rojektiin kyseisen ikäisestä ajopelistä kun on kyse.....no toki jokaisenhan se on vissiin kerran tehtävä, tein myös itse. :D

 

sittenkun mennään 50-luvulle ja sen alkupäähän niin voi hyvällä omalla tunnolla hyttiä ruostekorjatakin suurissa määrin...........kuulemma ja ilmeisesti..? ;)

Link to comment
Guest Trompi

Paljonkos tuollainen hytti painaa?

 

Itselläni on peräkärri 750kg kantava, lavan mitta on 1.5m x 3m. Luulisi sillä tuollaisen hytin tulevan.

 

Mites se hytin vaihto, onko siinä hytissä ns."runkonumeroita" , vai onko se pohjalevyssä? Pitääkö se vaihto ilmoittaa jonnekin vai ei?

 

Entäs jos tuohon selkään heittää -67 korin, luulisi menevän heittämällä.

Link to comment
Paljonkos tuollainen hytti painaa?

 

Itselläni on peräkärri 750kg kantava, lavan mitta on 1.5m x 3m. Luulisi sillä tuollaisen hytin tulevan.

 

Mites se hytin vaihto, onko siinä hytissä ns."runkonumeroita" , vai onko se pohjalevyssä? Pitääkö se vaihto ilmoittaa jonnekin vai ei?

 

Entäs jos tuohon selkään heittää -67 korin, luulisi menevän heittämällä.

 

Kyllä kulkee ja numero on pohjalevyssä, ei kopassa. Vaihto pitäisi ilmoittaa ja prosentteja menee jonkin verran vaikka pelkän hylsyn ilma luukkuja vaihtais. Muttamutta, jos tuossa ei ole kiinni tunnearvoa tai muita velvoitteita niin hukkaa pois ja osta valmiiks hyvä aihio, onhan tuo sen verran ikävä homma ja suuri riski on et nitkahtaa kori niin et lasit ja ovet ei enää sovi paikalleen.

Link to comment
Guest veewee

Korin nostaa 2 ihmistä helposti. Runkonumerot on pohjalevyssä keskitunneliin stanssattuna takapenkin alapuolella, mutta varapyöräkotelossakin on jotain tunnistelätkiä jotka on korissa kiinni

Link to comment

Aika moneen on vain kori vaihdettu ilman sen kummempia ilmoituksia. ketä kiinnostaa jos se samanlainen on. Tyyppikilvetkin on varapyöräkotelosta ollut irti varmaan jo joka toisesta korista tämän ikäisistä autoista kun ovat kahdella popniitillä kiinni ja ne saa toki irrottaakin maalauksen ajaksi yms. Tehkää toki hommat niinkun kuuluukin,laillisuus ja rehellisyys ennenkaikkea...)

Link to comment
Guest Trompi

Tämä projekti unohdetaan samantien, auto ei kestä edes siirtoa.

tekniikka hyvää, pohjalevy ja kori monttuun....valitan.

 

Vitutukseen ostin heti "uuden" vw1300 -66 katsotaan mitä nyt siihen tehdään...

Link to comment
Guest Trompi
Kansa pyytää kuvia!

Ei voi vielä laittaa, käyn hakee auton 1vkon päästä, jolloin tehään paperit. Ajan sen kotiin suomen halki...

 

avataan kumminkin luukku nro 1.

kg.jpg

14" junan vanteet yms. ;) much better...

Link to comment
Guest Trompi

heh, poltteli tuo auto niin paljon että kävin sen eilen hakemassa ja yötä myöten ajelin kotia.

Marssi vauhti ei ollut kova 6.5h/330km , kun oli pientä kommellusta matkalla. Kaasari tippui Mäntsälässä ja pultteja piti etsiä moottoritieltä :D.

Kolmella pytyllä nilkutin loppumatkan, ja öljyä meni 6 litraa. Yksi pytty otti siipeen.

Kiva oli matka, pääsee ensi viikolla vaihtaa nuo uudet putket ja männät.

Link to comment
Guest Trompi

niinhän se näyttää kun kaukaa katsoo :D

 

Tänään aloin neekerintukkalaikalla hio pahimpia paikkoja auki. Joku viisas on sitten aikoinaan vetänyt jonkun ruiskukitin koko auton päälle. Maalin alla on 3-4mm kittia joka paikassa. Halkeemia on siellä täällä, ja aina kun halkeeman ottaa auki on siellä pientä pintaruostetta, joka kyllä lähtee kohtuu kivasti neekerilaikalla pois.

 

Tämä tietää sitä, että juhannuksen vissiin saa kännipäissään muutaman neekerintukan kuluttaa ja sitten pensselillä inerta primeri niskaan, jotta pääsee talveen asti.

 

Siitä tämä taas lähtee...v***u

Link to comment
Guest Sami W

3-4 milliä vielä mitään:) Itsellä oli varmaan pahimmissa paikossa jopa sentin luokkaa. On ollu kitti halpaa ilmeisesti aikoinaan. Kyllä tuli ärräpäitä päästettyä eräänkin kerran kun peltiä esille kaivelin.

Link to comment
Guest Trompi

Nyt on sitten sisältä verhoilut irti ja pitäis pari paikkaa tehä pohjaan. Onneksi ei ole pahoja, pitää vain kärsivällisesti tehdä pellistä paloja...

 

Kulmaan pikkupaikka.

14.jpg

 

Ja tietty se normipaikka kiskon vierestä ;) ...

 

131.jpg

Link to comment
Guest Trompi

Juu tietty. Homma on vaan niin että pitää 4vkon sisällä käyttää leimalla tuo, ja nuo kaksi paikkaa on ne näytettävät paikat.

 

Teen ne niin hyvin kuin väliaikaisesti pystyn, sillä syksyllä vasta kori irtoaa pojasta. Silloin pohja menee ensiksi tekoon ja talvella on sitten kopan vuoro.

 

teen kulmat kulmaraudoista ja pellit heppailen niihin, siten saan vahvan paikan, mutta helposti purettavan, kun talvella se tehdaan sitten hyvin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...