Guest ropes Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Onko tuolle jotain tietoja miten tota säädetään yms... Tyhjäkäyntiä pitäs saada matalammalle. Ja toinen on se, ku kylmänä lähtee ajaan niin saattaa risteykseen sammua. Vaihteen vaihdossa kans kylmänä on kenguru bensaa. Tämmöisille jutuillekko saisi säätöä niin hyvä olis.. - Jani Quote Link to comment
Guest Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 Onko tuolle jotain tietoja miten tota säädetään yms... Tyhjäkäyntiä pitäs saada matalammalle. Ja toinen on se, ku kylmänä lähtee ajaan niin saattaa risteykseen sammua. Vaihteen vaihdossa kans kylmänä on kenguru bensaa. Tämmöisille jutuillekko saisi säätöä niin hyvä olis.. - Jani 1. Saada karkivali 2. Saada sytytyksen ajoitus kohdalleen 3. Saada venttiilivalykset (kylma kone) 4. Aja moottori lampimaksi 5. saada kaasuvivun stopperiruuvista tyhjakaynti jonnekin 900-1000rpm tienoille, eli sopivaan nopeuteen jossa kone kay hyvin, ja tasaisesti 6. Saada kaasarin vasemman sivun seosruuvia hitaasti kiinni niin paljon etta kierrokset alkaa putoamaan (saattaa pudota heti kun alat kiertamaan) 7. saada samaa seosruuvia auki hitaasti, kierrosten pitaisi nousta.. lopeta kiertaminen siihen pisteeseen, missa kierrokset eivat enaa nouse vaikka kiertaisit ruuvia enemman auki. Joudut kaantamaan ruuvia eestaas muutaman kerran etta tuo kohta loytyy, joissain tapauksissa se on hyvin selva raja, joissain hailyvampi. 8. Kun mielestasi olet tuon pisteen loytanyt, kierra ruuvia kiinnipain viela 1/4 kierrosta. 9. Saada kaasuvivun stoppariruuvista tyhjakayntikierrokset mieleiseksesi. Liian hidas kayntinopeus ei jaksa kunnialla nostaa oljynpaineita kuluneessa koneessa. Kaikenmaailman ohjeet neuvoo750-850rpm, mutta joskus on syyta oljynkierron turvaamiseksi laittaa 950rpm nurkille, jopa 1000rpm. Jos kone kay kylmana huonosti ja sammuu ekoihin risteyksiin, ja vastalammettyaan alkaa kaymaan kunnolla, on syyta saataa automaattiryyppya kovemmalle. Se on se pyorea mokkula kaasarin ylaosassa, sojottaen oikealle. Loysaa pidikerinkulan 3 pienta ruuvia hiukan, niin etta voit sormin kaantaa ryyppysylinteria eestaas. Pienehko liike riittaa suuntaan tai toiseen, ryypyn saatamiseksi. Jos otat ilmanputsarin irti, niin naet kumpaan suuntaan se saatyy, katsomalla ryyppylappaa kaasarin kurkussa. Mita kiinnemmas se menee, sita kovemmalla, ja kauemmin ryyppy on paalla. Ryyppy menee pois paalta sahkovastuksen lammetessa, se ei mitenkaan tunnista moottorin todellista kayntilampotilaa. Siksi se onkin parasta saataa kesaa ja talvea varten erikseen. Jos viitsii. Jan Quote Link to comment
Guest ropes Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 Paljonkohan kärkiväli ja ajotus on tuommoisessa 1300 voimanpesässä?? =) Quote Link to comment
Guest ropes Posted June 24, 2006 Share Posted June 24, 2006 onko tietoo edelliseen kyssäriin? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 24, 2006 Share Posted June 24, 2006 Kärkiväli on 0.4mm. Ajoitus tyhjäkäynnillä strobolla hihnapyörän merkin mukaan, yleensä 7 astetta ennakkoa. Maksimiennakot 28-30 asteen kieppeille jakajasta riippuen (onko alipaine, keskipako vai molemmat). Puavo @ dwl Quote Link to comment
nalleolut Posted June 24, 2006 Share Posted June 24, 2006 0.4mm vm-71 asti 5astetta jykk tai 7,5astetta eykk vm-71 lokakuu eteenpäin 0astetta tai 7,5astetta eykk jos väärin korjatkaa.... Quote Link to comment
Guest Posted June 24, 2006 Share Posted June 24, 2006 0.4mmvm-71 asti 5astetta jykk tai 7,5astetta eykk vm-71 lokakuu eteenpäin 0astetta tai 7,5astetta eykk jos väärin korjatkaa.... Riippuu jakajan mallista, kuka tietaa mika jakaja siella tana paivana on. Suomessa yleensa ollut enimmakseen jakajia joille kelpaa tuo 7.5 astetta perusennakoksi, 60 ja 70 lukulaisille Jan Quote Link to comment
nalleolut Posted June 24, 2006 Share Posted June 24, 2006 kiitos lisä tiedoista.... Quote Link to comment
Guest ropes Posted June 24, 2006 Share Posted June 24, 2006 Kärkiväli on 0.4mm. Ajoitus tyhjäkäynnillä strobolla hihnapyörän merkin mukaan, yleensä 7 astetta ennakkoa. Maksimiennakot 28-30 asteen kieppeille jakajasta riippuen (onko alipaine, keskipako vai molemmat). Puavo @ dwl Kiitos hyvistä tiedoista! Ainoastaan alipaine on tuossa jakajassa... Pitääpä ruvaéta katsomaan säädöt kohdalleen.. Nyt muuetn tuli munki kuplaan se yleinen vika mikä kuplissa on.. Ei lähde käyntiin.. Eli solenoidi irti ja puhdistus.. Vai? Quote Link to comment
Guest Apex Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 Mulla riitti tulpan vaihto niin heti hörähti.. Quote Link to comment
Guest Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 Mulla ongelma on se, että kylmänä ei ota kierroksia yhtään, kun alkaa röpöttämään ja sammuu. Oikein varovasti niivittämällä saa koneeseen kierroksia ja itse asiassa selkeästi huonommin kaasupolkimella kuin käsin kaasarin kyljestä vipua kääntämällä. Muutin koneen 6V-->12V ja ryypyssähän on se jonkinlainen sähköhärdelli siinä sivussa. Voisiko tuo volttimäärän muutos olla vaikuttanut asiaan? Ja kun sitä kuitenkin joku kysyy, niin ei ole kokemuksia koneen käynnistä ennen muutosta, kun autosta oli bensa loppu ja se työnnettiin kärristä talliin. Auttaisikohan tuo ylempänä neuvottu automaattiryypyn säätö asiaan? Edit: korjattu näppihäröjä... Quote Link to comment
Guest Apex Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 Mulla on aika lailla samoja vikoja mutta ei ota kierroksia lämpimänäkään..Luulisin että voisi vaikuttaa ryypyn toimintaan tuo vaihto..En ole varma asiasta. Quote Link to comment
nalleolut Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 ryypyn johdon voi jättää kokonaan irti. ei haittaa kesäautoilussa. oliko se solenoidi kaasarin toisella kyljellä joka piti olla 12v et toimi. kannattaa tarkistaa ja putsata tai vaihtaa. eli omassani oli kans ongelmia ryypyn johto irti,teippiä päälle ja syrjään ,kone lämpimäksi ja ohjeiden mukaan säätö. hyvin toimi 2 kesää- Quote Link to comment
Guest Apex Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 Tarkoitatko sulkuventtiiliä??Ainakaan hotcarsilta ei saa kuin 12v.. Quote Link to comment
Guest T-Bag Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 Jos nappaat ryypyn johdon irti niin ryyppy makaa koko ajan päällä. Quote Link to comment
Pepe Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 ryypyn johdon voi jättää kokonaan irti Että ajaa jatkuvasti "ryyppy" päällä? :D Viikon vinkki! Omasta autosta teippasin ilmansuodattimen tukkoon kun sinne meni pölyä. Quote Link to comment
-MITO- Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 12V autoon 12V ryyppy, ehjiä 31pict kaasuttimia saa muutamallakympillä ja uusi kaasutin maksa reilun 120e joten turha väärillä osilla taikka romukaasuttimilla pilata ajonautintoa. Ryyppy ei ole turha Suomen kesässä. Tietenkin jos haluaa Essolla posmentaa mahtavasta kuplan kulutuksesta niin sitten vaan repimään ryypyn johtoja yms ja tohottaa säätämättömällä kaasuttimella lappu lattiassa. Setting the Solex Carburettor Engine warmed up, but switched off. The screw on the throttle arm, which faces to the rear of the car is called the Fast Idle Adjuster. This works with the choke to give a smooth idle on a cold engine. Unscrew the Fast Idle Adjuster (sits on the stepped cam), until it is clear of the stepped cam. Now screw it in until it JUST touches the very bottom of the stepped cam - NOT on any of the steps themselves. Now screw it in another 1/4 turn - no more. This sets the throttle butterfly open the required .004 inch, so you can use the Bypass screw (read on) to set the idle speed correctly. Now leave the Fast Idle Adjuster screw alone. Turn the Volume Control Screw (smaller screw in the side of the carby) in until it bottoms. GENTLY please - you don't want to open up the hole. Now unscrew it 2.5 turns. This is the starting setting. Start the engine and use the Bypass Screw (larger screw in the side of the carby) to set the idle at 850rpm (fast idle if you don't have a tacho). For a semi-auto car, use 900rpm. 4. Go back to the Volume Screw and adjust it slowly for the fastest idle. It should not be much outside the range of 2-3 turns (½ turn in/out from the 2.5 basic setting). Then turn it very slowly IN until the revs drop by about 30rpm. If you don't have a tacho, listen until you can just hear the revs start to drop, maybe as little as 1/8th turn. Now use the Bypass screw again to reset the idle speed to 850 rpm (900 for the semi-autos). That's it - you're done. You should now have an engine which purrs like a kitten. Quote Link to comment
Guest Apex Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 Mistä saa tohon hintaan uusia kaasareita?? Quote Link to comment
-MITO- Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 Keiteleen Koneessa oli tuossa hintaluokassa. Quote Link to comment
oldis Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 Keiteleen koneesta ja sen koko on muistaakseni 30/31. Siinä on sovituslaippa mukana joten sillä voi korvata myös 34:sen. Quote Link to comment
-MITO- Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 Ja sopivuus 1200-1600 moottoriin. Kaasuttimen ja virranjakajan uusiminen auttaa monessa käyntihäiriössä ja moottorimurheessa, noi 40 vuotiaat osat alkaa olla usein loppuunkuluneita. Quote Link to comment
Guest Apex Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 mulla(kupla)ei ota täysiä kierroksia vaan pätskii ja polttaa putkessa niin oon alkanut epäillä että kaasarissa olisi vika..tänään kokeilen ekana puolan vaihtoa..onko tonne keiteleen koneelle netti osotetta?? Quote Link to comment
Guest T-Bag Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 Puhelimella soitat tai meet käymää. Ja anna soida pitkään, juha palvelee asiaskasta joka tiskillä ensin. Ja eikös puola ole aika on off eli joko se antaa sitä kipinää tai sitten ei anna. Korjatkaa jos olen väärässä. Quote Link to comment
Guest Apex Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 Mulle kerrotttiin että se voi olla aika "ovela".Esim:se voi toimia kylmänä mutta lämmetessään ei enää toimikkaan.. Quote Link to comment
Guest T-Bag Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 No tuo, mutta silloinkin kun puola kuumii niin se lopettaa sen kipinän antamisen kokonaan jossain vaiheessa kokonaan.Näin käynyt mm. itselle keskellä risteystä Quote Link to comment
nalleolut Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 ahaa eli mie ajelin 2kesää ryyppy päällä siis auton, kuskikin sai joskus ryyppyä. noh aina pelas ja kulutus oli reilusti alle 10l/100km. Quote Link to comment
Guest T-Bag Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 Jos sen ryypyn välttämättä haluaa pois ottaa niin kääntää sen koko murikan siten että läppä on auki. Eli ilmanputsari irti ja pyörittelee ryyppyä halutulla tavalla. Siellä ryypyn sisällä on bimetallijousi joka kääntää läpän auki, kun virta kytketään. Eli ryypyn poismenolla ei ole mitään tekemistä koneen todellisen lämmön kanssa. Jos ei saa virtaa, ei jousi käännä ryyppyä pois ja makaa siis päällä. Quote Link to comment
Guest ropes Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 ryypyn johdon voi jättää kokonaan irti Omasta autosta teippasin ilmansuodattimen tukkoon kun sinne meni pölyä. =D=D=D HAH!! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.