ergy Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 Jostain tuntuu pääsevän bensaa öljyn sekaan, bensapumppu vaihdettu uuteen sekä kaasuttimen korjaussarja asennettu. Tämän jälkeen uudet öljyt koneeseen ja n. 200km vaihtelevaa ajoa, tämän jälkeen öljytikku haisee selvästi bensalle, mutta määrä ei näytä ainakaan oleellisesti lisääntyneen. Mistähän ongelmaa lähteä etsimään? Kyseessä kupla 1200 solex 28 pict-1 kaasarilla. Kone toimii mielestäni hyvin mutta jotenkin semmoinen kutina ettei tuo bensa tuolla hyvää tee... Ideoita mitä tehdä seuraavaksi? Omat tiedot & taidot erittäin rajalliset joten rautalankaa peliin ;) Quote Link to comment
mick Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 Sama ongelma kaverilla. Toinen kaveri veikkaili kovasti kaasarivuotoa... Mutta sinun tapauksessa, jos korjaussarja asennettu... Jos se on silti viallinen? Quote Link to comment
Gerbiili Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 No kannattanee olla varma että siellä sitä bensaa on. Mielestäni pelkkä haju ei paljoa kerro, ainakaan jos määrä ei ole lisääntynyt. Tokihan sinne voi päästä bensaa vaikka männänrenkaiden ohi jos väljä. Joissain tapauksissa syyllinen on se automaattiryyppy joka on päällä lyhyessä ajossa melkeen kokoajan. Quote Link to comment
mick Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 Mites tuo automaattiryyppy muuten toimii? Onko vain läppä, joka kuristaa ilmaa aiheuttaen rikkaamman seoksen, vai onko siellä jokin muu systeemi, joka antaa enemmän polttoainetta? Quote Link to comment
ergy Posted June 16, 2006 Author Share Posted June 16, 2006 Korjaussarja tosiaan asennettu, joskin se venttiili mitä koho painaa on edelleen alkuperäinen... Tuo automaattiryyppy voisi tietenkin olla yksi potentiaalinen vaihtoehto, miten se säädetään oikein? Kuuluuko se ilmaläppä olla alkutilanteessa tiiviisti kiinni ja aueta lämmetessään vai miten? Sitten vielä tyhmä kysymys, miten selvittää onko kone väljä? Onko helppo todentaa itse vai onko syytä jättää ammattilaiselle kun kerran pitää edes kysyä tälläistä? ;) Quote Link to comment
Gerbiili Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Korjaussarja tosiaan asennettu, joskin se venttiili mitä koho painaa on edelleen alkuperäinen... Tuo automaattiryyppy voisi tietenkin olla yksi potentiaalinen vaihtoehto, miten se säädetään oikein? Kuuluuko se ilmaläppä olla alkutilanteessa tiiviisti kiinni ja aueta lämmetessään vai miten? Sitten vielä tyhmä kysymys, miten selvittää onko kone väljä? Onko helppo todentaa itse vai onko syytä jättää ammattilaiselle kun kerran pitää edes kysyä tälläistä? ;) Joo se ryyppy sulkee läpän joka aiheuttaa suuremman alipaineen sinne imusarjaan. Ovat joskus laitelleet niitä manuaaleiksi niin lakkaa ongelmat. No yks konstihan väljyyden tarkistuksen on puristuspainemittari. Mittaa ensin paineet kuivalla sylinterillä, sitten hieman moottoriöljyä sinne ja katsoa nouseeko paineet kovasti. Quote Link to comment
ergy Posted June 16, 2006 Author Share Posted June 16, 2006 No yks konstihan väljyyden tarkistuksen on puristuspainemittari. Mittaa ensin paineet kuivalla sylinterillä, sitten hieman moottoriöljyä sinne ja katsoa nouseeko paineet kovasti. Eli tulppa kerrallaan irti ja startataan hetki, vai miten? Missä haarukassa paineiden tulisi olla ja tehdäänkö mittaus kylmällä vai kuumalla koneella? Öljyn lisäämisen jälkeen ei paineet varmaankaan saisi paljoa nousta, mutta mikä on paljon? :) Kiitoksia avusta! Quote Link to comment
joksa Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 minkälaista ajoa? Kone pitäis ajaa kunnolla lämpimäksi ja vähän pidempää ajoa, niin kerkiää haihtumaan. Quote Link to comment
Gerbiili Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 No yks konstihan väljyyden tarkistuksen on puristuspainemittari. Mittaa ensin paineet kuivalla sylinterillä, sitten hieman moottoriöljyä sinne ja katsoa nouseeko paineet kovasti. Eli tulppa kerrallaan irti ja startataan hetki, vai miten? Missä haarukassa paineiden tulisi olla ja tehdäänkö mittaus kylmällä vai kuumalla koneella? Öljyn lisäämisen jälkeen ei paineet varmaankaan saisi paljoa nousta, mutta mikä on paljon? :) Kiitoksia avusta! Joo tulppa kerrallaan. En kyllä osaa sanoa mitä paineet pitäisi olla, sehän riippuu koneesta. Onko vakio ja jos on niin mikä? Jossainhan ne kertoi konekohtaisesti puristuspaineet. No varmaankin jos useampi bar eroa niin voi jo miettiä. Mutta tosiaan jos lyhyttä ajoa niin sitä voi siitäkin kertyä sen ryypynkin ansiosta. Kone vaan kuumaks. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Kovasti epäilyttäisi että väljät männänrenkaat olisi alkuperäisenä ongelmana jonka voisi todeta em. puristuspainemittauksella. Ennemmin lähtisin perinteisemmistä paikoista jotka on jo todettu aikaisemmin: a) haiseeko kunnolla kuumankin koneen öljytikku bensalta... öljy-bensaseos ei ole ihan parhaita paineenpitäjiä jolloin tyhjäkäynnillä painevalon pitäisi jo vilkahtaa. b) jos kone on todettu laakereiltaan timmiksi, ts. paineet pysyy, on vasta sitten syytä ruveta selvittämään öljykalvoja. Hyvä puoli se, että niin kauan kun öljykalvo pitää ts. painevalo ei pala, on vaikia saada aikaan kovaa vahinkoa. Paras suositus mitä voi olla, on ottaa henk.koht yhteys paikalliseen mukavaan vw-tyyppiin joka kuitenkin avittaa väljän moottorin telakalle... Puavo @ dwl Quote Link to comment
Guest Trompi Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Puristus paineet kun mitataan niin _kaikki_ tulpat irti. Näin Startti jakaa paljon paremmin pyörittää ja saadaan tarkemmat lukemat. Myös puristukset pitää laskea, kun mitataan, jolloin mittaukset eri sylintereiden välillä on vertailu kelpoisia. esim. kolmella puristuksella 7 Kg. Quote Link to comment
Guest Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Pyörittää kannattaa niin kauan ku paineet nousee, ei montaa sekuntia kestä. puolan 15 navan piuha kannattaa kans irrottaa ennen pyöritystä ni ei yritä turhaa kipunoida ja kuluta konkkaa/kärkiä. Quote Link to comment
Guest Trompi Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 ^ siis niin tietysti niin pitkään kun nousee, mutta laskee ne puristuksetkin monellako ne nousee maksimiin... Quote Link to comment
Guest kadeemi1 Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Voin olla väärässä mut olis sellanen tuntuma että kaasu pohjaan niin on läppä(läpät) auki eikä sieltäkään tulisi imu vastusta vaikka rautalanka patentilla auki niin ei kiihdytys pumppu lykkää joka kerta löpöö Mutuahan tuo... jos väärässä niin joku varmasti oikaisee. :) Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Kaikki tulpat pois, puolan virtajohto irti, kaasuläppä selälleen vaikka rautalangalla tai tiiliskivellä kaasun päälle, ja yksi pytty kerrallaan mitaten puristuspaineet. Ei sen vaikeempaa. Quote Link to comment
ergy Posted June 19, 2006 Author Share Posted June 19, 2006 Kiitoksia paljon neuvoista, pitääpä käydä ostamassa painemittari ja testata mitä näyttää. Työmatkaa tuolla lähinnä ajellut, n. 20km suuntaansa ja kyllä bensa voimakkaasti haisee heti ajon jälkeen öljytikusta. Painevalo ei vilkahtele tyhjäkäynnillä, starttauksen yhteydessä syttyy ja palaa hetken jonka jälkeen sammuu odottamaan seuraavaa starttausta. Ymmärtääkseni näin kuuluukin toimia? Mites muuten tämä venttiili jonka koho sulkee, vaihdoin sen alkuvaiheessa uuteen mutta tämän jälkeen ei käynnistynyt ollenkaan, joten kaasari taas auki ja venttiilin vaihto takaisin alkuperäiseen. Myöhemmin tutkailin tuota uutta venttiiliä niin siinä metallitiivisteessä näytti yksi sivu olevan hieman viistetty, eli onko tosiaan niin että menee vain yhdessä asennossa paikalleen? Tätä en kasausvaiheessa huomannut. Tuli vain mieleen että josko alkuperäinen venttiili vuotaisi, voisi melkein vielä kokeilla vaihtaa tuo venttiili uuteen ja laittaa tälläkertaa oikeassa asennossa... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.