Ketsa Posted December 8, 2017 Posted December 8, 2017 Ostin avoprojektiani ja myöhemmin alkavaa peräkärryprojektia varten osiksi1303 kattomekanismin. Hankittu kattomekanismi osoittautui kuiten pelättyä selvästi paremmaksi ja aloin funtsimaan, että josko istuttaisikin kuitenkin sen avoon ja tekisi avon runsaasti sepitetystä mekanismista kärryn kuomun. Kuvagooglailun perusteella tulin siihen tulokseen, että ilmeisesti uudempi kattomekanismin kiinnitys tuli jo jossain vaiheessa 1302:een. Olenko oikeassa? Alla kuva mistä asian päättelin. Itse korissa olevasta kiinnityspisteestä löysin alla olevan kuvan. Karmannin tekemisien laadun huomioiden, kyseessä lienee vain koriin kiinni hitsattu levyn palanen. Eli periaatteessa jos pääsisi jostain möhköavosta mittaamaan kiinnitysreikien paikan, niin uudemman kiinnityksen/saranoinnin käyttämisestä tuskin tulisi ongelmaa. Varmuuden vuoksi vielä kuva vanhemmasta saranoinnista. Ehkäpä tuohon muutokseen on ollut jokin oikea syykin. Omien päätelmien ja pohjustuksen jälkeen varsinaiseen kysymykseen. Mitä muuta saranan paikan ja etupuun istuttamisen lisäksi tulisi ottaa huomioon tätä swappia pähkäillessä? Ja jos jollain on tuollainen uudemman mallinen kiinnityspaikka käsillä, niin mitat ja lähikuvat olisivat iloinen yllätys :)bbb Quote
metake Posted December 8, 2017 Posted December 8, 2017 Tuo uudemman mallinen (lyhyt, siis alas taitettuna ei ulkone korista taaksepäin yhtäpaljon kuin vanha) kattomekanismi tuli käsittääkseni -68. eli samaan aikaan kuin katon lukitus tuulilasin karmiin muuttui vanhoista pienistä kromatuista linkuista uudempaan malliin jossa on isot linkut kattomekanismin pitkittäispalkkien alla/sivulla. Quote
Ketsa Posted December 8, 2017 Author Posted December 8, 2017 (edited) Poikkeus vahvistaa säännön ja tämä on se poikkeus kun olet väärässä :) Tavis pbystäri avot on vanhan mallisella saranalla, mutta uudella lukituksella. Myyntikataloogien mukaan tälläinen katto on ollut vuosina 68 - 72. -72:een näkyy olevan jonkin verran one-year-only osia, joten silloin vissiin tullut muutos. https://chucksconvertibleparts.com/index.php/categories/bug-convertibles.html?cat=222 Edited December 8, 2017 by Ketsa Quote
metake Posted December 8, 2017 Posted December 8, 2017 Eli sarana olisi vaihtunut -73, siis silloin kun tuli kaareva tuulilasi? Muovinen saranansuojus vaihtuu kuitenkin -68 ja siitä eteenpäin on vain yhtä mallia saranan suojusta. -67 saranan suojus ei sovi -68 ja uudempiin, ja sama toisinpäin. Quote
Ketsa Posted December 8, 2017 Author Posted December 8, 2017 (edited) Oletin, että sarana olisi vaihtunut kaarevan tuulilasin myötä, mutta ilmeisesti se kuitenkin vaihtui kesken 1302 mallisarjaa vuonna 1972 (katso ylin kuva). Takalasin yläpuolinen puukaari näkyy olevan varaosissa erikseen 68 - 71 ja siitä eteenpäin. Eli siltä kohtaa pitää ainakin eroavaisuuksia etsiä. Edited December 8, 2017 by Ketsa Quote
Ketsa Posted December 10, 2017 Author Posted December 10, 2017 Onko kellään tallissa -72 tai uudempaa möhköavoa ja mahdollisuutta mitata minkä vahvuisesta levystä tehdas on tehnyt tuon kuvassa ympyröidyn kiinnityspisteen? Äkkiä varastossa suoritetun vertailun pohjalta geometria ei ole katossa miksikään muuttunut saranamuutoksen myötä. Takaikkunan päälle tulevan puun kiinitysraudat ovat hiukan erilaiset ja sillä puuosa on eri koodilla varaosaputiikeissa. Myös lukituskahvojen sijainti näyttäisi ehkä olevan sama möhkössä ja tavallisessa (viimeisessä kuvassa kattomeknismit täsmättätty kohtuu tarkasti päällekkäin). Pitää vielä mittailla tarkemmin, mutta tällä hetkellä näyttäisi vallan helpolta hommalta tuo möhkön kattomekanismin käyttäminen suoratuulilasiseen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.