Jump to content

Laikka-avoon uusi rätti ja mekanismi


Recommended Posts

Ulkomailla olen nähnyt olevan tarjolla jotain. En vaan muista enää missä. Ne oli kumminkin venetarvike laatua...

 

Osta orggis mekanismi saksasta ja muokkaa itselle sopivaksi jos hyvän haluat. Sieltä saa niitä orggiksiakin suht edullisesti...

Link to comment

Pelkkä "ulkomailta" ja "saksasta" nyt ei niin paljoa kerro. Mulle riittäis ihan perus venemallin tuet kunhan olisivat muodossaan, yks parempi rättikin minulla olisi ja sen vois tuossa hyödyntää kanssa. Turhaapa tuohon mitään orggisjuttuja virittää enää koska.

 

1. Vaikeampaa koska tilalle laitettu jo ihan erilainen kiinnitys (nepparit sunmuut)

2. Kalliimpaa, veikkaisin.

3. Laikka avo... soon jo pilattu niin turhaa siihen laittaa enää mitään orggiskattoa.

4. Niin harvoin kuin sillä ajaakin kattopäällä, lähinnä seisonnan ajaksi tarkoitettu.

Link to comment

Olikin vaan minun mielipide. ;)

 

Minä ostin orggis mekanismin satkulla saksasta. Sitä sitten lyhennän ja sovitan omaan "laikka avoon". Painaa kyllä varmaan vähintään 10 kertaa enemmän kuin venemallin tuet... :)

 

Kyllä noi veneen kattaus liikkeet varmaankin osaa auttaa. Täällä Pietarsaaressa on ainakin yksi osaava liike.

 

Varmaan tuolla Kuopiossa päinkin löytyy vastaavia liikkeitä?

Link to comment

AConly:n linkki on firmaan, joka on tehnyt mun laikka-avon kuomun. Kauan sitten.

 

Parhaimman nakoinen tekele mita itelle on tullu vastaan, mutat muutama varoituksen sana:

 

-Ompele/ompeluta neppareiden takapuolelle vahvikepalat heti alkuunsa. Repeaa ajan mittaan.

 

-variaine EI kesta edes normaalia sadetta, se pitaa kasitella kyllastysaineella useampaan kertaan ennen kayttoonottoa.

Saumatkin paastaa tipan tai kaksi lapi ennen kyllastysta.

 

 

Muuten on kylla todella hyva katto ollu.

 

Jan

Link to comment
AConly:n linkki on firmaan, joka on tehnyt mun laikka-avon kuomun. Kauan sitten.

 

Parhaimman nakoinen tekele mita itelle on tullu vastaan, mutat muutama varoituksen sana:

 

-Ompele/ompeluta neppareiden takapuolelle vahvikepalat heti alkuunsa. Repeaa ajan mittaan.

 

-variaine EI kesta edes normaalia sadetta, se pitaa kasitella kyllastysaineella useampaan kertaan ennen kayttoonottoa.

Saumatkin paastaa tipan tai kaksi lapi ennen kyllastysta.

 

 

Muuten on kylla todella hyva katto ollu.

 

Jan

 

 

Mulla on veneessä noiden kuomu ja siinä ei ole ollut mitään noita Janin mainitsemia ongelmia. Mallimestari kävi meidän pihalla ottamassa mitat

ja piirsi kaavat niiden mukaan ja istuu todella hyvin. Venepressut on kyllä tukevampaa tavaraa. Saumat ei päästä läpi kun tekee niin että uuden pressun upottaa veteen ja sen jälkeen antaa kuivua. Tikki lanka on sellaista että se pitää saada kastumaan niin tikin reikä turpoaa umpeen. Kuomun mukana tulee hyvät ohjeet, on tainnut Janilta jäädä lukematta:D

Myöskään pariin ekaan vuoteen ei tarvi kyllästeitä.

Link to comment
AConly:n linkki on firmaan, joka on tehnyt mun laikka-avon kuomun. Kauan sitten.

 

Parhaimman nakoinen tekele mita itelle on tullu vastaan, mutat muutama varoituksen sana:

 

-Ompele/ompeluta neppareiden takapuolelle vahvikepalat heti alkuunsa. Repeaa ajan mittaan.

 

-variaine EI kesta edes normaalia sadetta, se pitaa kasitella kyllastysaineella useampaan kertaan ennen kayttoonottoa.

Saumatkin paastaa tipan tai kaksi lapi ennen kyllastysta.

 

 

Muuten on kylla todella hyva katto ollu.

 

Jan

 

Muistatko ollenkaan paljonko maksoi, ja millainen etukiinnitys sulla on tossa ?

Link to comment

Mun kuomu tuli autorojektin mukana. Se oli ihan uusi ja asentamaton, mutta jo mulle tullessaan mooonta vuotta vanha. Nyt lienee liki 10v ikaa katolla. Mukana ei tullut mitaan papereita, ja suurin osa kiinnikkeistakin oli jo kadonneet. Etureunaan kuulunee joku vahvikelapyska, siella on semmoinen tasku joka ulottuu reunasta reunaan, tuulilasin kohdalla. Mina leikkelin sinne alumiinilevysta soiron, ja kiinnitys tapahtuu tavallisilla, joskin telttakayttoon tarkoitetuilla neppareilla. Olisi kiva tietaa millainen se kiinnitys on alunperin ollut.

 

Eka kesasade vei mustasta varista helvetin suuren osan, mustaa varia oli parkkiruudussa ja auton kylkjissa. Onneksi oli musta auto :) Hienosta pikimustasta katosta tuli parin sateen jalkeen lyijynharmaa.

 

Jan

Link to comment

Tampereen Eurokangas myy veneiden kuomuihin tarkoitettua kangasta eriväreissä muistaakseni 22e metri...

 

Itelläni on toiminu nepparisydeemi... pitäis talven aikana vaan vaihtaa uus katto just tosta venekanmkaasta ku toi vanha alkaa vuotaan niinku puolijoukkuetelttakin jos kattoa hipasee sateella... eli parempaa materiaalia pitäis käyttää...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...