Sami Posted June 23, 2018 Posted June 23, 2018 Koitetaan täältä nyt etsiä apua. Eli auto on Vw Kupla 1300s vm. 1973. Kupla sai jonkunlaisen oikosulun jonka seurauksena kärähti Puola ja Puolalle tuleva + johto.Virtalukon pohjasta nousi myös pieni käry. Puola uusittu ja johto uusittu, mutta eipä lähde käymään. Bensaa saa kun haisee helvetisti. Tulpille ei tule kipinää. Nyt kaivattaisiin hyviä vinkkejä millä saisin kuplan käymään. Kiitos jo etukäteen vastauksista. Quote
peruskallio Posted June 23, 2018 Posted June 23, 2018 (edited) kannattanee alkuun mitata tuleeko puolalle jännitettä kun virta-avain on siinä asennossa missä auto yleensä käy. jos haluaa kokeilla käykö auto ylensäkään, vetäisin suoraan akulta (auton oma tai irtonainen) puolalle sähköt ja kokeilee starttaako. Edit. Kannattaa irroittaa johto kokeen jälkeen, ettei puola pala uudestaan... Edited June 23, 2018 by peruskallio Quote
Sami Posted June 23, 2018 Author Posted June 23, 2018 Ok. Kokeilen huomenna. Ilmoittelen tänne sit Quote
peruskallio Posted June 24, 2018 Posted June 24, 2018 (edited) Ota mitatessa miinus auton rungosta, vaikka koneen kyljestä. Puola maadoittuu kärkien kautta niin on tuurista kiinni onko yhteys runkoon läsnä vai ei. Sama homma jos irto akulla kokeilet, miinus auton runkoon ja vain plus puolaan. jos puolalle sähkö tulee tai erikseen vedetyillä johdoillakaan ei starttaa tulee mieleen myös virranjakajan kyljessä olevan kondensaattorin ja kannen alla olevien kärkien kunto. Ovatko voineet kypsyä samassa rytäkässä. Edited June 24, 2018 by peruskallio Typot Quote
Sami Posted June 24, 2018 Author Posted June 24, 2018 Voiko koittaa vetää uudet johdot Puolalle auton omalta akulta ihan siis kokeilu mielessä? Autoni ei ole kotona vaan hinasimme appiukon tykö. Joten auto tarvii saada sieltä kotiin. Quote
janskuk Posted June 24, 2018 Posted June 24, 2018 Jos oikein ymmärsin niin tähän oli kai äskettäin lisätty 12v-tupakinsytytytin pistorasia tms ja sähköinen pissapoika? Voisko näillä (kytkennät) olla osuutta asiaan? Quote
Sami Posted June 24, 2018 Author Posted June 24, 2018 Juu ehkä voi olla.. Mut uskallanko nyt vetää uudet johdot akulta Puolalle jos laittaa sulakkeen väliin? Quote
peruskallio Posted June 24, 2018 Posted June 24, 2018 (edited) Voit vetää jos laitat kytkimen väliin josta katkaiset sähköt kun auto ei käy. Palaa puola ennemmin tai myöhemmin jos puola saa sähköä kun auto ei ole käynnissä. Voi siis sähköt mennä sinne minuutteja käymättä, mutta jos unohtaa sytysvirrat autoon päälle (esim. Radiota kuunnellen) voi tehdä sanotaanko vaikka vartin sisään hallaa. eli siirrä auto johdolla joka tulee suoraan akulta ja ota toinen pää irti kun auto siirretty. Edited June 24, 2018 by peruskallio Quote
x-pj Posted June 24, 2018 Posted June 24, 2018 Sellainen huomio vielä, että alkulta suoraan puollalle tuleva virta pitää katkaista siinä vaiheessa kun haluaa sammutta moottorin. Ei sammu avaimesta. Quote
Sami Posted June 24, 2018 Author Posted June 24, 2018 Sanokaa vielä et millan johdot kannattais vetää et saa muu ja käynnistyy avaimesta? Quote
peruskallio Posted June 24, 2018 Posted June 24, 2018 (edited) Eiköhän sulla ole virtalukon pohja kärähtänyt, jos sieltä savua nousi ja johto vaihdettu. Edit. Jos muut sähköt toimii niin saattaa pohja hyvinkin olla ehjä, en tiedä montako kosketinta siellä on, viisaammat saa vastata. Alla linkki josta löytyy sähkökaavioita, lue se esipuhe, kannattaa katsoa vanhempia jos omaan vuosimalliin on sellainen ”tikapuu-malli”, pätee aika pitkälle samat kaaviot uudempiinkin. Selvitä mihin sähkö jää ja siitä eteenpäin uusiksi. https://www.fvwa.fi/tekniikka/typ-1-kupla/sahkokaaviot/ Edited June 24, 2018 by peruskallio Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.