Jump to content

Kuplan käynnistysongelma


Recommended Posts

Posted

Koitetaan täältä nyt etsiä apua. 

Eli auto on Vw Kupla 1300s vm. 1973.

Kupla sai jonkunlaisen oikosulun jonka seurauksena kärähti Puola ja Puolalle tuleva + johto.Virtalukon pohjasta nousi myös pieni käry. Puola uusittu ja johto uusittu, mutta eipä lähde käymään. Bensaa saa kun haisee helvetisti. Tulpille ei tule kipinää. Nyt kaivattaisiin hyviä vinkkejä millä saisin kuplan käymään. Kiitos jo etukäteen vastauksista. 

Posted (edited)

kannattanee alkuun mitata tuleeko puolalle jännitettä kun virta-avain on siinä asennossa missä auto yleensä käy.

 

jos haluaa kokeilla käykö auto ylensäkään, vetäisin suoraan akulta (auton oma tai irtonainen) puolalle sähköt ja kokeilee starttaako. Edit. Kannattaa irroittaa johto kokeen jälkeen, ettei puola pala uudestaan...

Edited by peruskallio
Posted (edited)

Ota mitatessa miinus auton rungosta, vaikka koneen kyljestä. Puola maadoittuu kärkien kautta niin on tuurista kiinni onko yhteys runkoon läsnä vai ei.

 

Sama homma jos irto akulla kokeilet, miinus auton runkoon ja vain plus puolaan.

 

jos puolalle sähkö tulee tai erikseen vedetyillä johdoillakaan ei starttaa tulee mieleen myös virranjakajan kyljessä olevan kondensaattorin ja kannen alla olevien kärkien kunto. Ovatko voineet kypsyä samassa rytäkässä.

Edited by peruskallio
Typot
Posted

Voiko koittaa vetää uudet johdot Puolalle auton omalta akulta ihan siis kokeilu mielessä? Autoni ei ole kotona vaan hinasimme appiukon tykö. Joten auto tarvii saada sieltä kotiin. 

Posted

Jos oikein ymmärsin niin tähän oli kai äskettäin lisätty 12v-tupakinsytytytin pistorasia tms ja sähköinen pissapoika?

Voisko näillä (kytkennät) olla osuutta asiaan?

 

Posted

Juu ehkä voi olla.. Mut uskallanko nyt vetää uudet johdot akulta Puolalle jos laittaa sulakkeen väliin? 

Posted (edited)

Voit vetää jos laitat kytkimen väliin josta katkaiset sähköt kun auto ei käy. Palaa puola ennemmin tai myöhemmin jos puola saa sähköä kun auto ei ole käynnissä.

 

Voi siis sähköt mennä sinne minuutteja käymättä, mutta jos  unohtaa sytysvirrat autoon päälle (esim. Radiota kuunnellen) voi tehdä sanotaanko vaikka vartin sisään hallaa.

 

eli siirrä auto johdolla joka tulee suoraan akulta ja ota toinen pää irti kun auto siirretty.

Edited by peruskallio
Posted

Sellainen huomio vielä, että alkulta suoraan puollalle tuleva virta pitää katkaista siinä vaiheessa kun haluaa sammutta moottorin. Ei sammu avaimesta.

Posted (edited)

Eiköhän sulla ole virtalukon pohja kärähtänyt, jos sieltä savua nousi ja johto vaihdettu. 

 

Edit. Jos muut sähköt toimii niin saattaa  pohja hyvinkin olla ehjä, en tiedä montako kosketinta siellä on, viisaammat saa vastata.

 

Alla linkki josta löytyy sähkökaavioita, lue se esipuhe, kannattaa katsoa vanhempia jos omaan vuosimalliin on sellainen ”tikapuu-malli”, pätee aika pitkälle samat kaaviot uudempiinkin. Selvitä mihin sähkö jää ja siitä eteenpäin uusiksi.

 

https://www.fvwa.fi/tekniikka/typ-1-kupla/sahkokaaviot/

Edited by peruskallio

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...