SePi Posted July 31, 2018 Share Posted July 31, 2018 Mua jäi kummastuttamaan ton KARTin katsastuksessa kulmien painoerot. Oik etu 150 kg, vasen etu 155 kg tuntuu mahdolliselta koska ohjaus ja jarrut sekä polkimet on sillä puolella. Mutta takana oikea 200 kg ja vasen 210 kg vaikka esim startti on vaihteiston oikealla puolella. Olisko tuo korjattavissa jousen säädöllä ja kertokaa saman tien minkä. Itte arvaisin, että oikean puoleista jousta pitäis kiertää tiukemmalle? Alusta on hyvin jäykkä sivusuunnassa vakaajien takia Quote Link to comment
carace Posted July 31, 2018 Share Posted July 31, 2018 (edited) Voihan sitä hiukan säätää. joko vasenta etunurkkaa alemmas tai oikeata ylemmäs niin saa etupään tasan. Nuo kulmat ei tiedä missä paino on eikä niillä voi säätää painoa lisää eteen tai sivulle sen voi tehdä vaan lisäpainoilla. Todellisuudessa katukäytössä ei mitään merkitystä 10 kilolla, nuo painot muuttuu kuitenkin kuorman mukaan enemmän. Edited July 31, 2018 by carace Quote Link to comment
mätisäkki Posted July 31, 2018 Share Posted July 31, 2018 Vasen puoli autosta painaa 15kg enemmän, ja sitä et pysty alustan säädöillä muuttamaan. Jousituskorkeutta säätämällä voi vaikuttaa miten tuo jakautuu etu- ja taka-akselin välille. Jos säädät eron takaa pienemmäksi, niin se kasvaa edessä vastaavan kilomäärän. Noin pienillä eroilla ei varmaan mitään käytännön merkitystä ole. Quote Link to comment
Ketsa Posted July 31, 2018 Share Posted July 31, 2018 Ja kuinka aseman vaaka oli kalibroitu? Heittivätkö vain puntarit lattialle vai oliko vaakittu, jotta oikeasti kertoo oikean kulmapainon, eikä vain akselipainoa (mikä riittää konttorin tarpeisiin). Quote Link to comment
multanen Posted August 1, 2018 Share Posted August 1, 2018 Nurkkapainot säädetään yleisesti niin että VE + OT ja VT + OE painot ovat samat. Henkilöstö kyytiin, esim. rata-autossa kuljettaja. Tyhjän auton nurkkapainoilla ei ole paljon väliä. Niuhottajat irrottavat vakaajat ja iskarit (soveltuvilta osin) säätöjen ajaksi. Oikeat renkaat ja rengaspaineet mitä aikoo käyttää. Esimerkki "oikein" säädetystä: OT 220, VT 200, OE 170, VE 150 OT 220 + VE 150 = 370 yhteensä VT 200 + OE 170 = myös 370 yhteensä Eli jos KAR-7:ssä oli kuski kyydissä säätöjen aikana niin on nurkkapainot melko tarkkaa kohdillaan. Tosiaan jos haluaa oikeata ja vasenta taikka etu- takapuolta tasoittaa niin tavaraa pitää siirtää. Jos painoja ei säädä tälleen "ristiin" niin autosta tulee toispuoleinen. Joskus haluttukin ominaisuus (esim. Nascarin "wedge"). Quote Link to comment
SePi Posted August 1, 2018 Author Share Posted August 1, 2018 2 minutes ago, multanen said: Nurkkapainot säädetään yleisesti niin että VE + OT ja VT + OE painot ovat samat. Henkilöstö kyytiin, esim. rata-autossa kuljettaja. Tyhjän auton nurkkapainoilla ei ole paljon väliä. Niuhottajat irrottavat vakaajat ja iskarit (soveltuvilta osin) säätöjen ajaksi. Oikeat renkaat ja rengaspaineet mitä aikoo käyttää. Esimerkki "oikein" säädetystä: OT 220, VT 200, OE 170, VE 150 OT 220 + VE 150 = 370 yhteensä VT 200 + OE 170 = myös 370 yhteensä Eli jos KAR-7:ssä oli kuski kyydissä säätöjen aikana niin on nurkkapainot melko tarkkaa kohdillaan. Tosiaan jos haluaa oikeata ja vasenta taikka etu- takapuolta tasoittaa niin tavaraa pitää siirtää. Jos painoja ei säädä tälleen "ristiin" niin autosta tulee toispuoleinen. Joskus haluttukin ominaisuus (esim. Nascarin "wedge"). Vaakalimput laitettiin nosturilla akseli kerrallaan eteen ja taakse. Kalibroinnista ei tietoa ja mittatarkkuus 5 kg:n välein. Tankissa ehkä 10 litraa tuolloin. Tuo vehje ei kallistele lainkaan ja jos takapyörän edestä nostaa (eli vääntösauvaputken alakulmasta) niin etutolppa alkaa venyä melkein samantien takakulman kanssa. Vakaajat ovat tosi jäykkää kamaa. Eli "ristiriipunta" kulmittain syntyy helposti ja tästä tuli mieleen tuo jousen säätö painon siirrossa. Taka-akselin kymmenen kilon heittoa en ymmärrä, koska perä on erittäin symmetrinen ja tosiaan starttikin on kevyemmällä puolella. Olis voinu vaihella vaakalimppuja, Quote Link to comment
Tuomok Posted August 1, 2018 Share Posted August 1, 2018 22 hours ago, SePi said: Mua jäi kummastuttamaan ton KARTin katsastuksessa kulmien painoerot. Oik etu 150 kg, vasen etu 155 kg tuntuu mahdolliselta koska ohjaus ja jarrut sekä polkimet on sillä puolella. Mutta takana oikea 200 kg ja vasen 210 kg vaikka esim startti on vaihteiston oikealla puolella. Olisko tuo korjattavissa jousen säädöllä ja kertokaa saman tien minkä. Itte arvaisin, että oikean puoleista jousta pitäis kiertää tiukemmalle? Alusta on hyvin jäykkä sivusuunnassa vakaajien takia Jos ne puntarit oli evocarin lätkäpuntarit 5 kilon näyttämällä on niiden toleranssi -+5 kg. Eli todelliset painot ovat jossain välillä keulassa oik 145-155 kg ja oik 150-160 kg. Aika hyvin on tasapainossa. Noin keveällä keulalla voisi kokeilla halutessa tarkemmin vaikka henkilövaakoilla, niissä on yleensä maksimi paino 180 kg ja kohtuu hyvä toleranssi. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.