Jump to content

Pakoputkiston halkaisijan valitseminen virikoneeseen


Recommended Posts

Olen pähkäilemässä minkä kokoinen pakoputkisto sopis parhaiten tulevaan moottoriprojektiin.

Tarkoitus on saada pirtea ja vääntävä ajokone 181 thingille näillä palikoilla:

90,5 x 82

40 x 35,5 bugpack street pro kannet

C35 nokka

1,25 : 1 keinut

Idf40 tuplat

Seuraavana hankintalistalla olis pakoputkisto, mutta minkä kokoista? 38mm vai 42mm vai joku muu? Kuinka paljon se voi vaikuttaa tälläisellä kokoonpanolla?

Koska se tulee thingillä on valmiit vaihtoehdot vähissä ja ainut löytämäni vaihtoehto on erikoistilattava yläkautta kääntyvä sidevinder tyypistä systeemiä kun tavallista kuplan systeemi tulee aivan liian matalalla.

Link to comment
15 minutes ago, Husqy said:

Voiko joku sanoa kuinka paljon vaikuttaa eri kokoiset putkistot?

Voiko olla iso ero tällaisella koneella laitetaanko 38mm, 42mm tai jopa vielä isompi?

Jos on noiden välillä jotain eroa, niin se on ainoastaan tehokäyrän yläpäässä. Normaaliajossa voi olla että pienempi toimii jopa paremmin.

Link to comment

C35 +1.25 keinut loppuu hengitys (teho ei enää nouse) arviolta 5000-5500 1/min 2,1 litran alakerralla.

Vääntävään moottoriin riittää silloin 38mm primäärit, käyttökelpoiset kollektorin resonanssipituudet 545, 1090 ja 2170mm

60-63mm loppuputkiston/vaimentimien putkikoko, nämä pikaisesti Pipemaxilla laskettuna

 

 

Link to comment
1 hour ago, wp said:

C35 +1.25 keinut loppuu hengitys (teho ei enää nouse) arviolta 5000-5500 1/min 2,1 litran alakerralla.

Vääntävään moottoriin riittää silloin 38mm primäärit, käyttökelpoiset kollektorin resonanssipituudet 545, 1090 ja 2170mm

60-63mm loppuputkiston/vaimentimien putkikoko, nämä pikaisesti Pipemaxilla laskettuna

 

 

Näin itsekin oletin että 38mm riittäis mutta onko isompi sitten enemmän haittaa kuin hyötyä?

Link to comment
50 minutes ago, Husqy said:

Näin itsekin oletin että 38mm riittäis mutta onko isompi sitten enemmän haittaa kuin hyötyä?

 

Tarjoaa 42mm putkikokoa vasta 7000 1/min, hyvin todennäköiseti on juuri ajoalueelta väännöttömämpi

Jos primäärien pituus on sama ja vain halkaisija kasvaa niin viritetty pituus siirtyy ylemmäs, sama vaikutus kuin lyhyemmällä putkella.

Ala/ keskirekisteriin tulee vääntökäyrään kuoppa jota ei saa tasoitettua ennakkoja ja seoksia säätäen, vaikutus ollut 5-10hv haarukassa

verrattuna pienempihalkaisijaiseen ja oikean pituiseen primääriputkeen mitattuna inertiadynossa.

  • Like 5
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...