Guest N-P.P Posted July 1, 2019 Share Posted July 1, 2019 Vakio 1600 kone, uusia kansia laskettu 5 milliä alkuperäisiin nähden. Minkä paksuisilla kansien/putkien korokerenkailla saan toimimaan? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 1, 2019 Share Posted July 1, 2019 Pahoin pelkään että ilman palotilan tilavuuden mittaamista, ei kannata edes arvuutella. Tämän kaltaiset tiedot auttaisivat: - Halutaanko nostaa puristuksia kun kansia on laskettu? Vakionokankin kanssa voi puristuksia nostaa muttei mahdottomasti - Mikäli palotilaa ei ole laajennettu / portattu, sopivan tiukalla männän ja sylinteriputken laen välisellä raolla ("dekkikorkeus, deck height") puristukset nousevat joka tapauksessa vakionokalle liian korkeaksi, kun kansia on laskettu niin paljon. - Jos palotilan tilavuuden mittaa, ja tiedetään haluttu puristussuhde, niin voidaan suoraan laskea tarvittavan korokerenkaan paksuus. Siitä voidaan sitten saivarrella että tuleeko vain toimiva, vai tuleeko hyvä. Lisäksi kun kansia on laskettu noin paljon (ja jos pyttyjä ei nosteta vähintään 3-4mm joka taas on ongelmallinen kun seoksen palaminen tapahtuu turhan paljon sylinterissä eikä palotilassa), ei venttiiligeometrian korjaamiseen riitä välttämättä pelkkä keinuvipuakselien korotus ja venttiilien säätöruuvi, vaan saatetaan joutua lyhentämään työntötankoja. Mutta jos ei muuta voi, sanon että 2mm korokerenkailla tulee toimiva muttei välttämättä hyvä. Tällöin todennäköisesti puristukset vain vähän vakiota korkeammat, dekkikorkeus ei ole ihanteellinen, keinuvipuakseleiden alle tarvitaan korotusta ja venttiiligeometriasta tulee vähän huono ellei työntötankoja lyhennetä. Puavo 1 Quote Link to comment
multanen Posted July 1, 2019 Share Posted July 1, 2019 Mulle tuli sitten ilmeisesti "uuteen" koneeseen varmaan aika hurjat puristukset. Venttiilien säätöruuvit on ihan minimissä, paria kannen pulttia piti lyhentää jne... Eli varmaankin kansista on höylätty pois ihan jonniin verran. Milläs tuota keinuvipuakselia voi korottaa? Auto on jo liikenteessä mutta tuon voisi tehdä jälkikorjauksena. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 1, 2019 Share Posted July 1, 2019 1 hour ago, multanen said: Milläs tuota keinuvipuakselia voi korottaa? Rikkaa sen ja kannen väliin + Samalla pidempää tikkua (tarvittaessa) Tarpeeksi kun nostat, niin sitten edessä kansiin vielä pidemmät pukkien pultit + siitä sitten venakopat vielä välitetyille vippasille tarkotetut Quote Link to comment
multanen Posted July 2, 2019 Share Posted July 2, 2019 Ulkomaan kielellä korotuspala on näköjään "rocker arm stand shim", ebayssa myytävät Empi-merkkiset näyttävät ainakin kuvissa oudon kuppaisilta: https://www.ebay.com/itm/BEETLE-Rocker-stand-shims-0-060-EMPI-Each-AC1092360E/362003019463 Ei nuo ainakaan koneistamalla tehdyltä näytä. Onko mitään riippuvuutta puristussuhteen ja puristuspaineen välillä? Aattelin että kun on vakionokka niin voisi jälki-haarukoida onko yli vai alle 10 puristussuhde. RE85 polttoaineella ajelen pintakaasulla, että saisi sitä ruttua ihan jonkin verran ollakin. Quote Link to comment
hpa Posted July 2, 2019 Share Posted July 2, 2019 Tuollakin voi laskeskella:http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php vakionokan ajoituksen joutuu vaikka fia databasesta tutkimaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.