Guest Oikkeli Posted July 26, 2019 Share Posted July 26, 2019 72 vuosimallin nelipuolainen ratti ei oikein miellytä silmää ja tekis mieli vaihtaa vanhemman mallin (69) kuplan ratti tilalle. Ongelmana ainakin, että ottaa lasinpyyhkijän vipuun kiinni. Mitä kilkettä tämmöinen vaihto vaatisi vai onnistuuko ihan noin vain? Quote Link to comment
SamiO Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 Käsittääkseni vaatii koko rattiakselin vaihdon jonka mukana tulee sopiva vipu jne. Quote Link to comment
jrasi Posted August 1, 2019 Share Posted August 1, 2019 Ei tarvi vaihtaa rattiakselia, tein vastaavan muutoksen viime talvena: 1) Ratti irti 2) Pyyhkijän viiksi irti, johtoineen päivineen. Laitoin nippusiteen pitämään vilkkuviiksen liitintä rattiakselin alla paikallaan, kun ei oikein lukitu ilman pyyhkijän liitintä. 3) Orggisratista otin torven koskettimet irti ja siirsin tuohon vanhan mallin rattiin. Omassa tosin on nyt vilkun palautus väärässä kohtaa, eli katso missä kohtaa siinä vanhan mallin ratin torvirinkulassa on se vilkunpalautuslipare ja aseta se uusi samaan kohtaan, poraamalla uudet reiät siis. 4) Ratti paikalleen ja torven piuha kiinni, säädä niillä kolmella ruuvilla torvi toimimaan oikeassa kohtaa. Nyt on helpot hommat tehty. 5) Metsästä jostain vanhemman mallin pyyhkijäkatkaisin, joka tulee kojelautaan. 6) Laita se paikalleen. 7a) Vaihda myös vanhemman mallin pyyhkijänmoottori. -TAI- 7b) Marssit kauppaan ja ostat tavallisen releen ja teet tällaisen kytkennän: Itse tein tuolla vaihtoehdolla 7b Quote Link to comment
-tipi- Posted August 1, 2019 Share Posted August 1, 2019 (edited) Avaatko jrasi vähän enemmän mihin ratin vaihdossa tuota vaihtavaa relettä tarvitaan tai vanhan mallista pyyhkijän moottoria? Edited August 1, 2019 by -tipi- typo Quote Link to comment
jrasi Posted August 1, 2019 Share Posted August 1, 2019 3 hours ago, -tipi- said: Avaatko jrasi vähän enemmän mihin ratin vaihdossa tuota vaihtavaa relettä tarvitaan tai vanhan mallista pyyhkijän moottoria? Toki. Pyyhkijöiden automaattinen palautus toimii erilailla '71 ja vanhemmissa, kuin '72 ja uudemmissa. Vanhemmissa katkaisijan 0-asennossa kytketään parkkipiiriin maat, jolloin se ajaa pyyhkijät parkkiin, uudemmissa taas kytketään sinne virta. '71 ja vanhemmissa kaikki pyyhkijänmoottorin virta kulkee katkaisijan kautta, '72 ja uudemmissa taas moottorissa on yksi kuuma lanka jatkuvasti. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 1, 2019 Share Posted August 1, 2019 Rele vaikuttaa mielestäni silti turhalta. Parkkipiirihän pätkii joka tapauksessa virtaa, joten sen voi pitää kuumana vanhallekin moottorille, kun autossa on virrat ja moottori maadoitettu. Tarvitsee vain minkä tahansa kolmiasentoisen kytkimen (0-1-2) kahdelle nopeudelle. Niin olen itse tehnyt sen useampaan autoon. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.