Viltsu Posted September 5, 2006 Share Posted September 5, 2006 Elikkäs jarrut puoltaa oikealle. Esimerkiksi kun hiekkatiellä jarruttaa niin vasen eturengas ei mene lukkoon ollenkaan ja taasen asfaltilla koko auto kaartaa oikealle jarruttaessa. Kaikkiin työsylintereihin olen vaihtanut tiivisteet ja puhdistanut ne hyvin. Viime viikolla säädin ja ilmasin jarruja kaiken kaikkiaan kolme päivää, mutta ei ne muuksi muuttuneet. Tai ehkä pikkuisen, mutta ei niiin että saisin pakun rekisteröityä. Kaikki kengät ovat omasta mielestäni hyvässä kunnossa, mutta eteen tilasin kumminkin uudet kengät (Kokkolan Auto-Fixistä). Rummuissakaan ei ole edes pykälää ja ne ovat muutenkin hyvässä kunnossa. Siis omasta mielestäni Vika ei tuntuisi olevan edes pääsylinterissä eikä letkuissa, koska ilmauksessa jokaisesta ilmausruuvista tuntuisi tulevan jarruneste samalla paineella (eli lentää yhtä kauas ). Jos jollain on jotain vinkkejä, niin otan niitä mieluusti vastaan. Toivottavasti se vika nyt on nuissa kengissä, ja toivotaan vielä että ne tulisivat huomenna, jotta kerkeän ennen viikonloppua katsastamaan pakun. Olisihan se mukava keretä tälle kesälle vielä ajeleen sillä . Niin ja semmoinen pikku juttu vielä että paku on ollut seisonnassa ainakin vuodesta -98. -ville Quote Link to comment
Guest wiima-62 Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 Joo , teeppä vielä yksihikinen päivä niissä jarruissa . itse epäilen että sulla on se osa jolla säädetään jarrut jäänyt hiukka irti ,tekee sen tempun että nytkähtää eteenpäin jarruttaissa mut taas peruuttaessa jarrupelaa aikas hyvin . samoin säätö ei tahdo onnistua jos kyseinen osa on pikkasenkin irti, nimitäin kokemusta on tuosta jutskasta. Sitten pitäs toisekseen saada sun jarruteltua niin paljon että ne lämpiäis kunnolla ja sehän ei onnistu kotikonstilla kuin että säätää jarrut tiukaksi ja ajaa pikkasen niin jopa lämpöä tule ja nopeaan ,,tän jälkeen säädät uudelleen lämpimanäollessa ,,Tässäpä yks vinkki tuhannesta muusta,, .Niin ja ne putket / letkut onko turvonnet kuin,,,,,,, Seppo Lehmosta Quote Link to comment
Viltsu Posted September 6, 2006 Author Share Posted September 6, 2006 Ennen kuin taas tulee aloitettua tuo värkkääminen, niin siis mikä säätö? Tarkoitatko sitä hammasratasta jolla säädetään meisseliä käyttäen jarrukenkien etäisyys rummusta? Miten se voi olla hiukan irti, ei ole pohjassa vai mitä? Letkut näyttävät ihan tavallisille. Meinasin laittaa sinne kuplan (käyttämättömät) letkut, mutta ne oli harmivaan muutaman sentin liian lyhyet. Lisäys: Kävin sitten pikkuisen lenkin ajamassa tiellä, hyi minua :D. Tuntui vaan jotenki kummasti jarrut toimivan, aivan kuin ratin asennolla olisi ollut vaikutusta että miten ne toimii. Esim. kun rattia käänsi pikkuisen vasemmalle tuntui paku pysähtyvän suoraan, mutta kun taas ratti oli suorassa, niin se lähti väkisellä oikealle. Vaihdoin ennen jarru remppaa oikeanpuoleisen pallonivelen suojakumin, eli käytin koko olan irti. Olisiko tässä voinut käydä minulla joku kämmi, kun juuri oikealle päin puoltaa? Enkä ole kyllä pahemmin mitään aurauskulmia säädellyt tämän jälkeen, että voiskohan se vika olla sitten siinä, jotenki vaan tuntuisi ettei se voi vaikuttaa nuin paljoa jarruihin. Quote Link to comment
Guest wiima-62 Posted September 7, 2006 Share Posted September 7, 2006 Juu tarkoitan sitä mutikkaa jossa on ne hammasratassäädöt ,, eli onko se säätöjen runkoosa .Kolmella pultilla on kiinni, tuli mieleen onko jarrukengän pinta miten lasittunut tai jarrunesteessä,,,,,.Ilma on kans joka vois olla vielä haittana ,,, Seppo Lehmosta Quote Link to comment
Viltsu Posted September 7, 2006 Author Share Posted September 7, 2006 Okei, pitää tarkistaa nuo säätöhommat vielä. Tänään saankin jo uudet jarrukengät. Pitää vain toivoa että vika korjaantuu nuilla, ja että pääsen huomenna katsastaan. Quote Link to comment
Art_Zi Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Mulla on sama ongelma, paitti kupla (2-piirijarrut) ja puoltaa vasemmalle. Toisin sanoen kuskin eturatas ottaa turhan herkästi ja muut ei paljoa. Taakse vaihdettu uudet kengät ja sylinterit, eteen vänkärin puolelle kengät. Kuskin rattaan kengät säädetty tosi löysälle ja muut normaalisti. Ilmattu on 3 kertaa, ei ole ilmaa. Säädetty tuhat kertaa :) missä vika???? muutaman päivän nyt leikkiny tuon kans, eikä ole mennyt yhtään parempaan suuntaan. EDIT: hmm nyt ku aloin miettiin ni tuol kuskin edes on käytetyt kengät koska olivat melkeen ku uudet..voisko johtua siitä että muut on pakasta vedetyt ja tuo mikä napöpaa herkästi ni käytetty(eli ei vaihettu ku oli nii hyväkuntonen) Quote Link to comment
-tipi- Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Pane eteen, molempii yks uus ja yks käytetty kenkä / puoli. Quote Link to comment
Art_Zi Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 juu..pitääpi eka kuiten kokeilla sorvatulla rummulla josko tuo vänkärin puolen rumpu olis soikea..onhan tässä vielä vappuun aikaa ;) Quote Link to comment
Guest Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 samalle akselille aina molempien puolten kengat samaan aikaan uusiksi. Ei niita ees saa ostettua yhta pyoraa varten?? Vaikka jarrukengissa olis pintaa vaikak kuinka, niin pinnan pito-ominaisuudet on eri valmistajilla erilaiset, ja kaytetty vs. uusi on taatusti viela erilaisempi. Ihan hullua jattaa samalle akselille eri kengat, ei ihme etta puoltaa. Ja ne saadot on syyta laittaa yhta tiukalle molemmin puolin, ala ny hyva ihminen leiki hengellas.... Rumpujarrujen ilmaus tehdaan niin etta ensin irroitetaan kasijarrun vaijerit kahvan paasta. Sitten kaikki jarrukengat saadetaan aivan kiinn rumpuun, niin etta rumpuia hadintuskin saa pyorimaan kasin. Sitten ilmataan, sitten saadetaan kenkien etaisyys sopivaksi (joka nurkka niin lahelle etta osan matkaa rumpua pyoritettaessa kenka selkeasti hinkkaa). Sitten koeajolle ja kovia jarrutuksia, ja uusi saatokierros, kun osat on asettuneet kohilleen. Sitten kasijarruvaijerit kiinni ja kasijarrun saato, 5-7 naksua niin pitais olla takarummut lukossa eika normaalivoimalla jaksa riuhtoa enempaa kahvasta. Jos kaikki on kunnossa niin tuo on varma resepti, sen paremmiksi ei kuplan rumpujarruja saa. Ei puolla mihinkaan. Quote Link to comment
Art_Zi Posted April 29, 2008 Share Posted April 29, 2008 sen verta korjaan vielä nyt ku muisti toimii taas paremmin(lue avasin rummut) eli molemmille puolille on laitettu uuet kengät. Vaihhoin rummun ni alko asettuun. Käytin konttorilla ja 27% oli ero edes, eli läpi meni, mutta takana sit oliki heitto 62%..käsijarru oli kyl ok..ja takajarrut on säädetty..konttorilla käynnin jälkeen kävin säätään uusiks ja olivat jo valmiiks aika tiukalla.. oliskohan rumpu kiero nyt sit takanaki..taakse on pantu kengät ja sylinterit uusiks talvella... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.