Kahviäijä Posted August 4, 2020 Share Posted August 4, 2020 (edited) Noniin, kun olin tilaamassa paikallisesta koneistamosta sytytystulppia niin oli pientä erimielisyyttä minkä pituinen tulppa sinne kuuluu ja sitten kun käytiin tutkimassa niin kumpikaan ei enää oltu varmoja kun koneessa oli NGK B6HS, eli lyhytkierteinen 12,7mm jossa kierteitä siis n. 9 riippuen miten laskee. Ja rautalangalla tutkittuna sylinterikannessa tuntuis kierteitä ainakin 13. Noh juuri äsken sain vähän tarkempaa perustelua sille miksi kannattaisi epäillä vaikka esim.19mm pituista tulppaa kun otin sytytystulpan pois, asetin peilin ja lampun konehuoneeseen niin että näin reijän ja ainakin yläkierteet. Tein rautalangasta 2 tulkkia, joista toisen asetin sytytystulpan reijästä alas ja vedin kevyesti kierteiden alareunaa vasten, ja toisen tulkin asetin kierteiden yläpäähän aivan reijän viereen jossa näkyy tulpan prikan jälki. Sitten sormilla tiukasti molemmista kiinni kunnes saa kuvaa ja mittaa. Alla tulokset. Mitäpä muut harrastajat nyt neuvois? Millä kannattaa vielä varmistaa? Osaako joku sanoa jääkö tonne kannen ja männän väliin kuinka todennäköisesti riittävästi tilaa tolle sytytystulpan elektrodille? Näkyykö kannen malli jossain koneen ollessa paikoillaan? Ja lopuksi jos päätän kokeilla pitempiä tulppia niin varmaan kun laittaa kiinni niin ennekuin käynnistää niin käsin kampee moottoria että tuntuuko ottavan kiinni.. Edited August 4, 2020 by Kahviäijä Quote Link to comment
non-hippy Posted August 5, 2020 Share Posted August 5, 2020 Jos noi lyhemmät tulpat on olleet koneessa jo pitkään, niin ylimääräiset kierteet on varmaan karstassa ja voi olla, ettei ilman kierretappikäsittelyä kannata pidempiä paikalle pakottaa. Voishan sen männän kiertää yläkuolokohtaan ja tulkata missä mennään tilan suhteen. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted August 5, 2020 Share Posted August 5, 2020 Kyllä siinä on riskinsä laittaa vähääkään ylipitkää tulppaa, koska jos sinne tulpan loppukierteisiin (palotilan puolelle) pääsee hiemankin palamaan karstaa, niin on hyvin todennäköistä että tulpanvaihdossa tulee ulos tulpan lisäksi myös tulpan kierteet. Tuossa näyttää olevan vielä tulppa jossa ei ole "itsepuhdistuvaa" ulkonevaa elektrodia , eli jos siihen laittaa ulkoneva elektrodi mallisen tulpan niin kipinäkin osuu paremmin jo palotilaan, ja tulppa pysyy paremmin puhtaana. 1 Quote Link to comment
Kahviäijä Posted August 5, 2020 Author Share Posted August 5, 2020 Noonnih, tänään tuli taiteiltua lisää töitten jälkeen. Ensin katsoin boroskoopilla että siellä varmasti on loppupäässä kierteet. On, hieman karstoittuneet. Sitten tulppien kierre on sekä lyhytkierteisillä että pitkäkierteisillä M14x1.25 ja kierretapin urat täyteen rasvaa jopa palaa moottorin käydessä pois ja kierteet auki, rasva siksi että kaikki roskat tarttuu siihen. Lopuksi olis voinu vielä laskea paineilmaa 8-9 baaria männän päälle. Mutta jäi kiireessä. Sitten mäntä yläkuolokohtaan ja koukulla ja sillä boroskoopilla kattomaan ja tunnustelemaan että kierteiden lopun ja männän välissä on ainakin puoli senttiä, eli pitäisi mahtua pitkäkierteinen tulppa. Sitten tuli ongelma. Tilatut iridium tulpat on väärät, ei purkaannu liittimen pallo pois kun Boschin johdot on mallia piikki. Laitettiin tulpiksi jotku halvat Densot joissa vastaava lämpöarvo ja oikea kierre. Lopuksi ajoitus sinnepäin lampulla ja kotia syömään. Huomenna tarkemmat säädöt. Kävin muuten pyörähtämässä isommalla tiellä ja Jumaleissön täähän kiihtyy ku Nato-ohjus! Sata lasissa ihan hetkessä. Eikös se ollut perusennakko 7,5 astetta ja kokonaisennakko (eli kierroksilla) n.20 astetta? Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted August 5, 2020 Share Posted August 5, 2020 Taitaa 20 astetta max.ennakko kierroksilla olla liian vähän...omissa ilmajäähy T1 1600 koneissa on max. ennakot makeimmillaan 28..32 astetta eykk. ja silloin hieman jakajasta riippuen perusennakko 10...12 astetta eykk. Quote Link to comment
Kahviäijä Posted August 6, 2020 Author Share Posted August 6, 2020 Uskallanko nyt olettaa että siellä ei ole kiinni alkuperäisiä kansia vaan uudempia jälkiasennus jotka todennäköisesti kestää ajella ilman lyijynkorviketta? Vai onko lähtenyt volkkarin tehtaalta kansia pitkillä kierteillä? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.