Jump to content

Sulakkeet paukkuu... TULIPALOKIIRE


Guest Satelite

Recommended Posts

Nyt tuli aika kusipäiseen aikaan ongelma... bensa asemalta pakitellessa jarruvalot ja pyyhkijät toimi ihan hyvin mutta yhtäkkiä naps... 16A sulake paukahti ja silloin alkoi armoton vitutus ja lopulta alko kyllä menemään toivo... ajelin kotia avasin keulan ilmastointivehkeet jne edestä ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa kerran tuo 6 ampeerin sulakkeella toimi jarruvalot päällä ja pyyhkijät päällä yhtäaikaa... mutta heti kun lähtee hieman liikkeelle niin naps... taas sulake... kyse on siis pyyhkijöiden ja jarruvalojen sulakkeesta... eli jalkatilasta katsoen toinen vasemmalta... meinaa tässä kyllä poru päästä kun justiinsa huomenna olisi talviajoissa keskisuomessa lähtö ja pyyhkijät meni eli näkyvyys on täysi nolla :(... Neuvokaa kaikki MAHDOLLISET kohdat missä voisi olla vika mistä tuo valo menee esim. takavaloille jne... että jos sitä johtoa seurailisi.

 

Ei tarvitse kuin vaihtaa sulake ja vääntää avaimesta virrat päälle ja väläys... sulake meni :( ei helvetti tätä minun tuuria... kerrankin kun sain ajokortin ja ajot tulossa niin eikös uskollinen auto petä :(

 

-69 1300 kupla

Link to comment
taitaapi virta kiertää väärästä kohtaa läpi:) johdot/liitokset ottaa nyt jossain yhteen, johtojen kuoret jostian hankautuneet puhki ja naps.

 

Suositelkaa kohtia että mistä tuo voisi ottaa maihin?

Link to comment
Ei kannata arvuutella voi olla ihan mistä tahansa. Yleismittari käsiin ja sillä tutkimaan. Lamppujen kannat nyt kannattaa ensin katsoa.

 

Lamppujen kannat katson aamusta jos ovat kunnossa niin pitänee jättää ajot tuskaa tuottaen väliin.

Link to comment
Tuleeko sulakkkelle kaksi johtoa, jos tulee niin ota jompikumpi irti näät heti onko vika jarrujen valoissa vai pyyhkijöiden sähköpiirissä.

 

Whee... tossa on ideaa menen nyt nukkumaan kerkeää edes jonkun 6 tuntia nukkumaan... aamulla kokeilen tuota että onko se valoissa vai pyyhkijöissä... aamua odottelemaan... jos on valoissa niin toivottavasti se vika on kannoissa... toivottavasti :)

Link to comment

Vika paikallistettu niin että se on pyyhkijöissä... luultavasti moottori. Mitä te muut sanotte että missä siellä vika voisi olla... yleismittari näytti että pyyhkijät on oikosulussa ja sulake ei pamahtanut kun pelkkien jarruvalojen johto oli sulakkeessa kiinni ja ne toimi. Eli vika on pyyhkijöissä... itse epäilen moottoria mutta mitä te muut sanotte? Huomenna lähtee ainaskin heti ensimmäisena pyyhkijöitten moottori syyniin (on muuten ennenkin reistaillut... pysähtyy välillä ja palautus ei toimi eli liikkeellesaanti pysähtymisen jälkeen onnistui avittamalla hieman käsin pyyhkijöitä.)

Link to comment
Vika paikallistettu niin että se on pyyhkijöissä

 

eiku palikat levällee vaa

 

Vika on aika varmasti moottorissa... huokasin heti helpotuksesta kun mittari näytti että pyyhkijöissä kusee... olisi ollut todella kivaa rueta laittelemaan johtoja uusiksi takavaloille jos olisi jarruvalot olleet paskana.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 years later...
Guest Kaltsu

Lainataanpas aihetta, itesellä kanssa sulakeongelmia:

 

Eli kaikkein oikeanpuolimmaisin sulake saattaa sillon tällön "kärähtää" (sähkökaavio meinaa että se on radiolle),mutta kun se menee niin koko auto on pimeänä, kuin oisi päävirtakatkaisijasta laitettu virrat pois. Ja sulakkeesta ei lanka pala vaan se jotenkin "hapettuu" yläpäästään.

 

vika esiintyy sillointälllöin, ei päivittäin. Olisiko hyviä vinkkejä mistä lähteä tutkimaan? radioko sitä tekee?

Link to comment
Lainataanpas aihetta, itesellä kanssa sulakeongelmia:

 

Eli kaikkein oikeanpuolimmaisin sulake saattaa sillon tällön "kärähtää" (sähkökaavio meinaa että se on radiolle),mutta kun se menee niin koko auto on pimeänä, kuin oisi päävirtakatkaisijasta laitettu virrat pois. Ja sulakkeesta ei lanka pala vaan se jotenkin "hapettuu" yläpäästään.

 

vika esiintyy sillointälllöin, ei päivittäin. Olisiko hyviä vinkkejä mistä lähteä tutkimaan? radioko sitä tekee?

 

Melkeen tekis mieli kysyä, että onko kyseinen auto Mosse? Vai mistä ajattelit että pitäis arvata tyyppi ja vuosimalli ;)

 

No, oletetaan että se on tuo sun profiilissa mainittu -69 kupla..

 

Mitä kaikkia johtoja siitä sulakkeen takaa lähtee? Lähteekö pelkkä radion johto, vai lähteekö muutakin? Jos sulakkeen 9 ottaa pois, niin pimeneekö sähköt? Äkkiä tulee mieleen, että sulakkeen 9 lähtö on ajan mittaan mennyt huonoksi ja joku on tökännyt lähtevät piuhat 10 sulakkeen taakse. 9:n ja 10:n tulo on sama, joten ko. muutos on helppo tehdä, ja 9:n takana on suurin osa sähköistä.

Link to comment
auto on tosiaankin tuo 69 kupla.

 

sulakkeen takaa lähtee ylä ja alapäästä johdot, pitää täsä selvittää että mihin ne menee. sulake on 16A.

 

Onko 9 sulakkeessakin johdot (2 punaista) normaalisti paikallaan? 16A sulake kuulostaa kovin suurelta, joten jotain ylimääräistä sähkön syöjää voisi kuvitella löytyvän jos sulake ei kestä. Toinen johto menee ilmeisesti sille radiolle, mutta selvitäppä se toinen johto niin jatketaan arvailua.

 

Edit: Puhuinkin hieman höpöjä tuossa aiemmin, eihän tuon 9 sulakeen takana ole kuin sisävalo ja hätävilkut, sähköt haarautuu jo aiemmin valokatkaisijalta. Tietysti on mahdollista että joku on tehnyt omia kytkentöjä ja kierrättänyt virtalukolle tulevan sähkön sulakerasian 10 sulakkeen kautta, tää on tietysti pelkkä arvaus, mutta se selittäisi osaltaan tuon "kaikkien" sähköjen pimenemisen. Alunperin virtalukolle kuuluu mennä sähkö suoraan valokatkaisijalta ilman sulakkeita.

Link to comment
Guest Kaltsu

10 sulakkeen yläpäästä menee virtajohto radiolle. Ja alapäästä menee paksumpi johto koetaululle, epäilisin että valokatkaisijalle. Mankan takana oli vielä erillinen 25A sulake. vaihdoin siihen 16A ja hiomapaperilla puhistin liittimiä sulaketaululta.

 

nyt ainakin on hyvin pelannut, radion kaiutinjohdotkin oli kytketty miten sattuu, joten ne tuli ainaki laitettua kondikseen.

 

olisiko mankassa sitte jotai häkrää kun se sulakekin happanee sieltä yläpäästä (radion johto lähtee siitä).

Link to comment

Mun arvaus siis osui todennäköisesti kohdalleen, eli joku on kierrättänyt akulta valokatkaisijalle tulevan johdon sulakerasian kautta, koska ko. piuha on muuten ilman sulakesuojausta. Ihan sinänsä toimiva muutos, mutta se 16 A sulake on siihen todennäköisesti liian pieni ja virtaa menee sen verran paljon siitä läpi, että ajankuluessa se turmelee sulakeen. Korjausehdotus: Vaihda 10 sulakkeen kooksi 20A ja siihen erilliseen radion sulakkeeseen 10A.

 

Edit: Siis meneekö se johto sinne valokatkaisijalle siitä 10 sulakeelta, vai tuleeko siihen sieltä johto? Siis onko se kytketty samalle puolelle sulaketta kuin se radion johto? 9 sulakkeeseen kuuluu tulla sähkö valokatkaisijalta, josta se sitten haarautuu 10:lle.

Link to comment
  • 8 months later...
Guest Kaltsu

Nostetaanpas aihetta kun VW kevään kunniaksi liikenteessä ja sulake paukkuu :D Sen verta tuli tutkittua että siitä 10sulakkeesta lähtee se paksumpi johto auton sisälle johtonivaskassa,eli menee varmaan akulle/lataussäätimelle. 9sulake tosiaan haarautuu 10 sulakkeelle. ELi ihan orkkis sähöt. Pitäiskö tässä ruveta valokatkaisijaa tutkistelemaan? vai mistä aloitetaan? :D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...