Guest Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Nyt tuli aika kusipäiseen aikaan ongelma... bensa asemalta pakitellessa jarruvalot ja pyyhkijät toimi ihan hyvin mutta yhtäkkiä naps... 16A sulake paukahti ja silloin alkoi armoton vitutus ja lopulta alko kyllä menemään toivo... ajelin kotia avasin keulan ilmastointivehkeet jne edestä ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa kerran tuo 6 ampeerin sulakkeella toimi jarruvalot päällä ja pyyhkijät päällä yhtäaikaa... mutta heti kun lähtee hieman liikkeelle niin naps... taas sulake... kyse on siis pyyhkijöiden ja jarruvalojen sulakkeesta... eli jalkatilasta katsoen toinen vasemmalta... meinaa tässä kyllä poru päästä kun justiinsa huomenna olisi talviajoissa keskisuomessa lähtö ja pyyhkijät meni eli näkyvyys on täysi nolla :(... Neuvokaa kaikki MAHDOLLISET kohdat missä voisi olla vika mistä tuo valo menee esim. takavaloille jne... että jos sitä johtoa seurailisi. Ei tarvitse kuin vaihtaa sulake ja vääntää avaimesta virrat päälle ja väläys... sulake meni :( ei helvetti tätä minun tuuria... kerrankin kun sain ajokortin ja ajot tulossa niin eikös uskollinen auto petä :( -69 1300 kupla Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 taitaapi virta kiertää väärästä kohtaa läpi:) johdot/liitokset ottaa nyt jossain yhteen, johtojen kuoret jostian hankautuneet puhki ja naps. Quote Link to comment
Guest Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 taitaapi virta kiertää väärästä kohtaa läpi:) johdot/liitokset ottaa nyt jossain yhteen, johtojen kuoret jostian hankautuneet puhki ja naps. Suositelkaa kohtia että mistä tuo voisi ottaa maihin? Quote Link to comment
Marko Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Ei kannata arvuutella voi olla ihan mistä tahansa. Yleismittari käsiin ja sillä tutkimaan. Lamppujen kannat nyt kannattaa ensin katsoa. Quote Link to comment
mikan Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Sähkökaavio ja siitä tutkimaan että mitä tuon sulakkeen perässä on ja johto kerrallaan testaa mikä ottaa maihin. t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Ei kannata arvuutella voi olla ihan mistä tahansa. Yleismittari käsiin ja sillä tutkimaan. Lamppujen kannat nyt kannattaa ensin katsoa. Lamppujen kannat katson aamusta jos ovat kunnossa niin pitänee jättää ajot tuskaa tuottaen väliin. Quote Link to comment
Marko Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Tuleeko sulakkkelle kaksi johtoa, jos tulee niin ota jompikumpi irti näät heti onko vika jarrujen valoissa vai pyyhkijöiden sähköpiirissä. Quote Link to comment
mikan Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 http://www.vintagebus.com/wiring/bug-69+71.jpg http://www.vintagebus.com/wiring/bug-68+69.jpg t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Tuleeko sulakkkelle kaksi johtoa, jos tulee niin ota jompikumpi irti näät heti onko vika jarrujen valoissa vai pyyhkijöiden sähköpiirissä. Whee... tossa on ideaa menen nyt nukkumaan kerkeää edes jonkun 6 tuntia nukkumaan... aamulla kokeilen tuota että onko se valoissa vai pyyhkijöissä... aamua odottelemaan... jos on valoissa niin toivottavasti se vika on kannoissa... toivottavasti :) Quote Link to comment
Fileas Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 onko johdot OEMi kunnossa, vai ootko vedelly uudet johdot? Quote Link to comment
Guest Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 onko johdot OEMi kunnossa, vai ootko vedelly uudet johdot? Jotain aika pientä viritelmää keulassa on muuten aika oem. kunnossa. Quote Link to comment
Guest Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Vika paikallistettu niin että se on pyyhkijöissä... luultavasti moottori. Mitä te muut sanotte että missä siellä vika voisi olla... yleismittari näytti että pyyhkijät on oikosulussa ja sulake ei pamahtanut kun pelkkien jarruvalojen johto oli sulakkeessa kiinni ja ne toimi. Eli vika on pyyhkijöissä... itse epäilen moottoria mutta mitä te muut sanotte? Huomenna lähtee ainaskin heti ensimmäisena pyyhkijöitten moottori syyniin (on muuten ennenkin reistaillut... pysähtyy välillä ja palautus ei toimi eli liikkeellesaanti pysähtymisen jälkeen onnistui avittamalla hieman käsin pyyhkijöitä.) Quote Link to comment
Guest Raggare Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Vika paikallistettu niin että se on pyyhkijöissä eiku palikat levällee vaa Quote Link to comment
Guest Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Vika paikallistettu niin että se on pyyhkijöissä eiku palikat levällee vaa Vika on aika varmasti moottorissa... huokasin heti helpotuksesta kun mittari näytti että pyyhkijöissä kusee... olisi ollut todella kivaa rueta laittelemaan johtoja uusiksi takavaloille jos olisi jarruvalot olleet paskana. Quote Link to comment
Guest Posted February 22, 2007 Share Posted February 22, 2007 Homma näillä näkymin selvä... uus moottori pelaa ja sutii hyvin ikkunan :) pitää vaan nyt jännätä et mikä menee seuraavaks :D Quote Link to comment
Guest Kaltsu Posted August 14, 2009 Share Posted August 14, 2009 Lainataanpas aihetta, itesellä kanssa sulakeongelmia: Eli kaikkein oikeanpuolimmaisin sulake saattaa sillon tällön "kärähtää" (sähkökaavio meinaa että se on radiolle),mutta kun se menee niin koko auto on pimeänä, kuin oisi päävirtakatkaisijasta laitettu virrat pois. Ja sulakkeesta ei lanka pala vaan se jotenkin "hapettuu" yläpäästään. vika esiintyy sillointälllöin, ei päivittäin. Olisiko hyviä vinkkejä mistä lähteä tutkimaan? radioko sitä tekee? Quote Link to comment
metake Posted August 14, 2009 Share Posted August 14, 2009 Lainataanpas aihetta, itesellä kanssa sulakeongelmia: Eli kaikkein oikeanpuolimmaisin sulake saattaa sillon tällön "kärähtää" (sähkökaavio meinaa että se on radiolle),mutta kun se menee niin koko auto on pimeänä, kuin oisi päävirtakatkaisijasta laitettu virrat pois. Ja sulakkeesta ei lanka pala vaan se jotenkin "hapettuu" yläpäästään. vika esiintyy sillointälllöin, ei päivittäin. Olisiko hyviä vinkkejä mistä lähteä tutkimaan? radioko sitä tekee? Melkeen tekis mieli kysyä, että onko kyseinen auto Mosse? Vai mistä ajattelit että pitäis arvata tyyppi ja vuosimalli ;) No, oletetaan että se on tuo sun profiilissa mainittu -69 kupla.. Mitä kaikkia johtoja siitä sulakkeen takaa lähtee? Lähteekö pelkkä radion johto, vai lähteekö muutakin? Jos sulakkeen 9 ottaa pois, niin pimeneekö sähköt? Äkkiä tulee mieleen, että sulakkeen 9 lähtö on ajan mittaan mennyt huonoksi ja joku on tökännyt lähtevät piuhat 10 sulakkeen taakse. 9:n ja 10:n tulo on sama, joten ko. muutos on helppo tehdä, ja 9:n takana on suurin osa sähköistä. Quote Link to comment
Guest Kaltsu Posted August 14, 2009 Share Posted August 14, 2009 auto on tosiaankin tuo 69 kupla. sulakkeen takaa lähtee ylä ja alapäästä johdot, pitää täsä selvittää että mihin ne menee. sulake on 16A. Quote Link to comment
metake Posted August 15, 2009 Share Posted August 15, 2009 auto on tosiaankin tuo 69 kupla. sulakkeen takaa lähtee ylä ja alapäästä johdot, pitää täsä selvittää että mihin ne menee. sulake on 16A. Onko 9 sulakkeessakin johdot (2 punaista) normaalisti paikallaan? 16A sulake kuulostaa kovin suurelta, joten jotain ylimääräistä sähkön syöjää voisi kuvitella löytyvän jos sulake ei kestä. Toinen johto menee ilmeisesti sille radiolle, mutta selvitäppä se toinen johto niin jatketaan arvailua. Edit: Puhuinkin hieman höpöjä tuossa aiemmin, eihän tuon 9 sulakeen takana ole kuin sisävalo ja hätävilkut, sähköt haarautuu jo aiemmin valokatkaisijalta. Tietysti on mahdollista että joku on tehnyt omia kytkentöjä ja kierrättänyt virtalukolle tulevan sähkön sulakerasian 10 sulakkeen kautta, tää on tietysti pelkkä arvaus, mutta se selittäisi osaltaan tuon "kaikkien" sähköjen pimenemisen. Alunperin virtalukolle kuuluu mennä sähkö suoraan valokatkaisijalta ilman sulakkeita. Quote Link to comment
Guest Kaltsu Posted August 15, 2009 Share Posted August 15, 2009 10 sulakkeen yläpäästä menee virtajohto radiolle. Ja alapäästä menee paksumpi johto koetaululle, epäilisin että valokatkaisijalle. Mankan takana oli vielä erillinen 25A sulake. vaihdoin siihen 16A ja hiomapaperilla puhistin liittimiä sulaketaululta. nyt ainakin on hyvin pelannut, radion kaiutinjohdotkin oli kytketty miten sattuu, joten ne tuli ainaki laitettua kondikseen. olisiko mankassa sitte jotai häkrää kun se sulakekin happanee sieltä yläpäästä (radion johto lähtee siitä). Quote Link to comment
metake Posted August 16, 2009 Share Posted August 16, 2009 Mun arvaus siis osui todennäköisesti kohdalleen, eli joku on kierrättänyt akulta valokatkaisijalle tulevan johdon sulakerasian kautta, koska ko. piuha on muuten ilman sulakesuojausta. Ihan sinänsä toimiva muutos, mutta se 16 A sulake on siihen todennäköisesti liian pieni ja virtaa menee sen verran paljon siitä läpi, että ajankuluessa se turmelee sulakeen. Korjausehdotus: Vaihda 10 sulakkeen kooksi 20A ja siihen erilliseen radion sulakkeeseen 10A. Edit: Siis meneekö se johto sinne valokatkaisijalle siitä 10 sulakeelta, vai tuleeko siihen sieltä johto? Siis onko se kytketty samalle puolelle sulaketta kuin se radion johto? 9 sulakkeeseen kuuluu tulla sähkö valokatkaisijalta, josta se sitten haarautuu 10:lle. Quote Link to comment
Guest Kaltsu Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 Nostetaanpas aihetta kun VW kevään kunniaksi liikenteessä ja sulake paukkuu :D Sen verta tuli tutkittua että siitä 10sulakkeesta lähtee se paksumpi johto auton sisälle johtonivaskassa,eli menee varmaan akulle/lataussäätimelle. 9sulake tosiaan haarautuu 10 sulakkeelle. ELi ihan orkkis sähöt. Pitäiskö tässä ruveta valokatkaisijaa tutkistelemaan? vai mistä aloitetaan? :D Quote Link to comment
Fileas Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 http://www.vintagebus.com/wiring/index.html kytkiksestä aloittaisin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.