Jump to content

Kupla -70 takapään kolahdus


Recommended Posts

Ongelmana takapään kolahdus joustossa, muuten mitään ylimääräistä ei kuulu. Paikannettu tulevaksi todennäköisesti vaihteiston päästä. Tuo tasauspyörästön rakenne vähän tuntematon itselle, joten en tiedä mistä tuo ääni voi johtua. Purin vetoakselin suojaputken pois ja tuossa sokan alla on aika reipas välys. Kuuluuko tuossa olla välystä ja jos kuuluu niin millainen? Muita vinkkejä mistä voisi johtua. Ei tule jousituksesta esim. vääntösauvojen päästä, vetoakseli kiristetty oikein jne.

Screenshot_2024-06-06-10-07-15-12_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg

Link to comment
Posted (edited)

Suojaputki säädetään tiivisteiden kanssa sellaiseksi että suojaputki vetoakseli sisällään omalla painollaan juuri ja juuri tulee alas.

 

Vetoakseli kiristyy renkaan päässä laakerin ympärille ja laakeri taasen kiristyy laakerikannen ja vetoakselin suojaputken väliin. Jos laakeri pääsee liikkumaan vetoakselin suojaputken ja laakerikannen välissä se voi aiheuttaa kolinaa. Tämän pystyy shimmaamaan koneen päittäisvälyksen säätöprikoilla.

 

Vaihdelaatikon päässä ei pitäisi kauheasti kolisevaa olla kunhan vetoakselin pyrstö ei kovasti pääse liikkumaan leveimpään suuntaan, ja tosiaan se suojaputki shimmattu oikein. Joku muu saa tarkentaa, kait sieltäkin voi jotain meteliä kuulua.

Edited by Tanhis
Link to comment

Viime kesänä omassa autossa kuului myös outoa kolinaa takapäästä joustossa. Pelkäsin vähän samaa että tulee laatikon/vetarin päästä, mutta en mitään erityistä löytänyt. Lopulta kävin vielä kaikki ripustuksen pultit läpi, niin toinen iskarin yläpään pultti oli vähän löysällä. Pultin kiristys, niin johan loppu kolinat.

Link to comment

Ettei vaan olisi jousituksen kumit lopussa. Aiheuttavat kolahduksen epätasaisella ajettaessa.

 

Tämä vika ei valitettavasti paljastu kuin jousituksen kannet ja jousilatat irroittamalla.

 

Reino

Link to comment

Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Tuo vaihteisto on tosiaan käynyt autosta irti pientä huoltoa varten. Laitettu uutta poskien tiivisteet, suojakumit, vaihteiston kannattimet ja kaikki renkaan puoleiset osat laakereineen molemmille puolille jne. Samat osat samalla tavalla molemmin puolin. Ääni kuuluu siis vain kuskin puolelta. Ääni tuntuu kuuluvan nimenomaan tuolta vaihteistosta, joten onko tuolla voinut joku mennä pieleen, vaikka tasauspyörästöä ei ole purettukaan? Voiko suojaputki olla esimerkiksi liian kireällä, ei nimittäin tule omalla painollaan alas?  Täytyy vielä tuo jousilatta irroittaa varmuuden vuoksi, vaikka ääni ei kyllä vaikuta sieltä tulevan.

Link to comment
  • 1 month later...
On 6/6/2024 at 10:36 AM, Tuomas said:

Ongelmana takapään kolahdus joustossa, muuten mitään ylimääräistä ei kuulu. Paikannettu tulevaksi todennäköisesti vaihteiston päästä. Tuo tasauspyörästön rakenne vähän tuntematon itselle, joten en tiedä mistä tuo ääni voi johtua. Purin vetoakselin suojaputken pois ja tuossa sokan alla on aika reipas välys. Kuuluuko tuossa olla välystä ja jos kuuluu niin millainen? Muita vinkkejä mistä voisi johtua. Ei tule jousituksesta esim. vääntösauvojen päästä, vetoakseli kiristetty oikein jne.

Screenshot_2024-06-06-10-07-15-12_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg

Ongelmana oli suojaputken liika kireys. Säädetty oikeaan kireyteen ja kolina hävisi.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...