Guest jackpot Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 Mulla on Uaz merkkinen maastohenkilöauto, kun se on sen verran tuore tapaus, on siihen rakennettava lamda ohjattu ruisku + katti. Aino asia mikä liittyy volkkariin, on sen ruisku:' Kolmoskopasta purettu 1.6 bensakoneen 1-piste ruisku/kaasutin. Tämä olisi helppo viskata uazin imusarjan jatkoksi, mutta löytyykö tähän ruiskuun isompaa suutinta? Uazin kone on 2.4 litrainen, joten polttoaineen määrää pitäisi saada nostettua rajusti. Mites tyhjäkäynti suutin? Ohjaako tätä lämpötila anturi, vai miten tapahtuu kylmä rikastus? Onko se mahdollista ihan "porata" isommaksi? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 Vituiks meni. Kolmoskoppasessa on vettä jäähdytysjärjestelmässä. Quote Link to comment
metake Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 www.ffp-motorsport.com www.fvwa.fi Noista kokeile, siellä ymmärtävät noita vesivessojakin, täällä ei. Pakko silti hiukan ihmetellä rojektia, jos se niin tuore, että pitää saada vähäpäästöiseksi, niin tuolla systemillä joudut VTT:n päästömittaukseen ennenkuin kelpaa leimalla. Ja se ei ole halpaa... Quote Link to comment
Guest Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Ootkohan ihan tosissasi nyt. 1.6 koneen suuttimissa ei riitä tuotto mitenkään tohon ellei ton uazin viritysaste ole aivan mopo. Vähäpäästöiseen autoon ei myöskään mitään mahkuja tehdasboksilla jonka lähtökohdat on noin erilaiset. Tuskin helppoa sovittaa mitään tehdasboksia muutenkaan jos haluat oikeisiin säätöihin ja päästöarvoista läpi. Se lambdakorjaus mitä bokseissa yleensä on ei säädä koko boksia automaattisesti kohilleen vaan korjaa vähän seosta tarvittaessa. Tarttisit ohjelmoitavan ruiskuboksin jotta saisit säädettyä seokset kohilleen. Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 ellei ton uazin viritysaste ole aivan mopo Minä en oo ainakaan vielä tavannut Uazia, jota vois kutsua tehokkaaks..:) Quote Link to comment
Guest Raggare Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 no alunperinhän se lorottaa bensaa koneeseen ja puolet tulee putkesta ;D Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Suurin piirtein näin. Vai tulla puristuksien kanssa ongelmaa kun sylinterissä lillivä bensa ei tiivistä mäntää :P Quote Link to comment
Guest Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Eipä nuo mitään suunnittelun riemuvoittoja näyttäny aikonaan olevan. Kerran istunu kyydis, oli melkonen kokemus vaikka oli jo sitä ennen kaiken maailman romuilla tullutkin liikuttua. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Kyllä ne vaan maastossa toimii. Ja on muute pirun hauskaa! Quote Link to comment
Guest jackpot Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 ensinnäkin, siitä ei valu bensat läpi putkea myöten. Suurimmaksi osaksi moottori tuottaa bensasta tehtaan mukaan 70-90hv ja loput energiasta muuttuu lämmöksi. Tämän voi todeta yksinkertaisesti ihan pakoputken päästäkin, pakokaasu on erittäin kuumaa, rukkaset sulaa käsiin. Ehkä oli hätiköityä se ruiskun valinta, se oli ainoa valmiina nurkissa lojumassa. Mutta nyt on tiedossa mikä on "helpompi" saada käymään, nimittäin chevrolet astrossa on käytetty 1-piste ruiskua. Moottorin tilavuus muistaakseni on 4.3 litraa, tätä ruiskua on käytetty myös monessa muussa projekti autossa. Mutta vielä on tutkimatta, mistä ruisku ottaa ohjauksen polttoaineen suihkutukselle? Onko virranjakassa juurikin se asennon tunnistin, joka imutahdin aikaan antaa ohjauksen ruiskuun? Kyseistä tunnistinta ei ainakaan näissä uazeissa ole, joten virranjakajakin menee joiltain osin vaihtoon. Quote Link to comment
janiman Posted March 21, 2007 Share Posted March 21, 2007 nythän on niin, että jos kaipaat syvällisempää keskustelua aiheesta niin Metake vastas jo parhaiten kysymykseesi ;D edit: ai niin, muistathan sitten sen virtuaalitunkin haahaa... Quote Link to comment
mikan Posted March 21, 2007 Share Posted March 21, 2007 Yleensä nuo ruiskut ei välitä tuon taivaallista imutahdeista vaan suihkuttavat bensaa "jatkuvasti". Sytkältä riittää kierroslukutieto. Tosin Astron ruutta on mulle tuntematon, joten varma ei voi olla. Overdrivella varmaan joku osaa vastata... t. Mika Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted March 21, 2007 Share Posted March 21, 2007 Suurimmaksi osaksi moottori tuottaa bensasta tehtaan mukaan 70-90hv ja loput energiasta muuttuu lämmöksi. Tätä vois nyt vähän valaista kun olen tietämätön.. Eikös se loppubensa, mitä siitä "suurimmasta osasta" jää, tule palamattomana ulos? Vai höyrystyykö se vasta pakosarjassa? Vai sitooko se palotilasta lämpöä ja kuljettaa pakoputkea pitkin pois? (Jos näin on, niin toihan olis hyvä vinkki kaikille joilla on autoissa ongelmia lämpöjen kanssa.) Aika hyvä toleranssi on tehtaalla tehoissa(70-90hv), on tainnu olla sedät Uljanovskissa optimistisella päällä. Quote Link to comment
joksa Posted March 21, 2007 Share Posted March 21, 2007 [Tätä vois nyt vähän valaista kun olen tietämätön.. Eikös se loppubensa, mitä siitä "suurimmasta osasta" jää, tule palamattomana ulos? Kyllä se suurimmaksi osaksi muutu lämmöksi bensiinin energia ja joku 20% muuttuu liike-energiaksi. Palotilan jäähdyttämiseen voi kyllä käyttää ylimääräistä bensaa, mutta kovinkaan päästö- tai kukkaroystävällistä se ei taida olla. Mitä tulee tähän projektiin,niin eiköhän se golfin ruiskurunko nyt tuon 70-90hv hengitä. Ohjaukseen vaikka megaruutta, Quote Link to comment
Mika Posted March 21, 2007 Share Posted March 21, 2007 Luulisi ruiskuttavan "jatkuvasti" kun kerran on yksipiste ruiskukin Yleensä nuo ruiskut ei välitä tuon taivaallista imutahdeista vaan suihkuttavat bensaa "jatkuvasti". Sytkältä riittää kierroslukutieto. Tosin Astron ruutta on mulle tuntematon, joten varma ei voi olla. Overdrivella varmaan joku osaa vastata... t. Mika Quote Link to comment
mikan Posted March 21, 2007 Share Posted March 21, 2007 Luulisi ruiskuttavan "jatkuvasti" kun kerran on yksipiste ruiskukin Yleensä nuo ruiskut ei välitä tuon taivaallista imutahdeista vaan suihkuttavat bensaa "jatkuvasti". Sytkältä riittää kierroslukutieto. Tosin Astron ruutta on mulle tuntematon, joten varma ei voi olla. Overdrivella varmaan joku osaa vastata... t. Mika Joo, varsinkin kun tuo "jatkuvasti" tarkoittanee täydellä teholla jotain 80-90% ajasta. Eihän Boschin 4-pisteruutatkaan (LE ja LH) välitä siitä onko imutahti vai ei. t. Mika Quote Link to comment
joksa Posted March 21, 2007 Share Posted March 21, 2007 Joo, varsinkin kun tuo "jatkuvasti" tarkoittanee täydellä teholla jotain 80-90% ajasta. Eihän Boschin 4-pisteruutatkaan (LE ja LH) välitä siitä onko imutahti vai ei. Eikä välttämättä ole noinkaan pitkä työtahti. Päästöjen vuoksi voi uudemmissa ruiskuissa olla vaiheittainen ohaus, mutta yleensä kaikki suuttimet ruuttaavat yhtäaikaa (kerran kierroksella). Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.