avut_on Posted November 4 Posted November 4 -64 Junikseen olisi tarkoitus asentaa CSP:n jäähdytetty levyjarrusatsi eteen. Taakse jää toistaiseksi alukuperäiset rummut ja joskus myöhemmin IRS-konversion jälkeen varmaan kuplan rummut. Mikä pääjarrusylinteri kannattaisi valita tälle kombolle? CSP:n oma suositus sylinteriksi on 20,64mm männällä oleva: https://www.csp-shop.com/en/csp/master-cylinder-611-019-267-31913a.html Toinen vaihtoehto on ilmeisesti palliksen 23,81mm männällä oleva sylinteri tehostimella: https://osakauppa.com/product/3291/paajarrusylinteri-kaksipiiri-2381-mm-tehostimella-t-2-870-779 Jossain 10 vuotta vanhassa keskusteluketjussa oli puhetta myös Golfin sylintereistä. Minkälaisia kokemuksia / suosituksia olisi sylinterin valintaan? Onko jotain mitä pitää ehdottomasti välttää? Tarvitseeko tuo palliksen syliteri erillisen alipainejarrutehostimen toimiakseen oikein? Quote
nikke911 Posted November 4 Posted November 4 Palliksen sylintereitä löytyy sekä tehostettuja että tehostamattomia. Oliko se nyt niin että kannatti käyttää tehostetun sylinteri mutta tehostamattomana,muistaakseni. Kuplan rummut ovat todella tehottomat takajarruiksi raskaaseen junakeulaan. Yritä mielummin löytää varhaispalliksen jarruosat ja yhdistä ne kuplan laatikkoon Type 181 vetarin laipoilla ja palliksen vetareilla 1 Quote
mllks Posted November 7 Posted November 7 (edited) Itsellä on tuo jälkimmäisen linkin mallinen palliksen sylinteri (tosin ATEn valmistamana) + jälkiasennettu tehostin CSP:n etulevyjen kaverina (rummut takana). On kyllä erittäin hyvä ja toimiva yhdistelmä. EDIT: Tulipa mieleen nyt jälkeenpäin, että olisi varmaan hyvä mainita tässä myös, että mulla on junikseen asennettu myös pallokeulan jarrujen paineensäädin. Edited yesterday at 09:07 AM by mllks 1 Quote
Pineman Posted 15 hours ago Posted 15 hours ago Samaa täällä mietitään. Omassa on 944 jarrut edessä ja takana. Niissä pääsylinteri on ahtamattamissa on ollu 23/19mm männillä (on myös sylkkyjä 23/23 tai 19/19mm männällä). Tuo palliksen lienee aika vastaava. Paineensäädönhän vois toteuttaa vaikka manuaalisäätimellä auton alle. @mllks: onko sulla siellä siis sellainen akselin liikkeestä säätyvä? Quote
mllks Posted 15 hours ago Posted 15 hours ago Mulla on siellä tälläinen myöhäispalliksen säädin. Näistä löytyy keskustelua ja kuvia sisuksista täältä: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=9341423 1 Quote
avut_on Posted 8 hours ago Author Posted 8 hours ago On 11/7/2025 at 1:00 PM, mllks said: Itsellä on tuo jälkimmäisen linkin mallinen palliksen sylinteri (tosin ATEn valmistamana) + jälkiasennettu tehostin CSP:n etulevyjen kaverina (rummut takana). On kyllä erittäin hyvä ja toimiva yhdistelmä. EDIT: Tulipa mieleen nyt jälkeenpäin, että olisi varmaan hyvä mainita tässä myös, että mulla on junikseen asennettu myös pallokeulan jarrujen paineensäädin. Tämä vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. 👍 Mihin olet tuon tehostimen kiinnittänyt? Jos on saatavilla kuva toteutuksesta, niin se selventäisi tietysti parhaiten. Quote
mllks Posted 1 hour ago Posted 1 hour ago (edited) Tehostimen kiinnitin juniksen etuakseliin samalla tavoin kuin se on kiinni pallokeulankin akselissa eli pulttikiinnityksellä akseliin hitsattavassa kiinnikkeessä. Oikeanlaisia kiinnikkeitä saa ostettua valmiina, esim: https://serial-kombi.com/en/s/brake-servo-mounting-bracket-to-weld-on-front-axle-beam-8-1967-7-1979/ Kuvia mulla ei valitettavasti näistä ole, ja autokin on nyt maalarin pajalla, joten en voi uusiakaan ottaa. Tuo jarrujen paineensäädin on kiinni runkopalkkiin hitsaamissani korvakkeissa, suurinpiirtein samassa kohdassa kuin se on palliksessakin. Toimiakseen oikein sen pitää olla hieman vinossa, joten se kannattaa pitää mielessä jos tähän kokoonpanoon päätyy. Edited 1 hour ago by mllks Quote
mllks Posted 1 hour ago Posted 1 hour ago Tehostimena mulla on Vargan valmistama halkaisijaltaan palliksen vastaavaa pienempi versio. Kuvassa vasemmalla. Tuon kanssa ei tullut ongelmia raidetankojen kanssa madalletussa juniksessa, kuten tuon palliksen tehostimen kanssa tuli. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.