Jump to content

Liian lyhyet iskunvaimentajat?


Recommended Posts

Terve. Aiheena iskunvaimentimien vaihto, ja autona McPherson-keulalla varustettu 1302 vm. 1972 rumpujarruilla.

 

Ostin aikoja sitten tämän palstan kautta iskunvaimentimet, jotka on nyt menossa alle.

 

Iskaritolppaa purkaessa ja uutta iskaria asentaessa alkoi kuitenkin mietityttämään sellainen pikkuseikka, että myyjän mukaan tämä täysin vakioiskari on noin 5 senttiä lyhyempi alapäästään (edellisessä oli pyöreä, noin 5 sentin pituinen tappi pohjassa joka tuli siis iskaritolpan pohjaa vasten).

 

Iskari on kyllä kuplaan, ainakin mukana tulleiden ohjeiden mukaan, mutta se on huomattavasti lyhyempi KYBin tuote. Ohjeissakin puhutaan ässäkuplasta (Super Beetle) ja vuosimalleista 1973 eteenpäin, mutta ohjeet ovat muutenkin kovin kiinalaiset eli en kovin paljoa niille anna painoarvoa. Ei kai iskarin pituudessa ihan kauheita ole vuodessa voinut tapahtua? Onko levyjarrukeulassa jotenkin lyhyempi iskunvaimennin?

 

Yläpäässä oleva kierrepääkin on tässä uudessa paljon lyhyempi kuin edellinen tuotos. Kootessa pakettia tämä aiheutti ongelmia esim. yläpään kiinnityksissä, jouduimme jättämään välistä yhden prikan ja sellaisen yläpäässä lähellä kierteitä kiinni olleen pyöreän ohjurin jotta saimme paketin siihen kuntoon että yläpään mutteri otti edes kierteille, jousi puristettuna tottakai.

 

Eli kannattaako tätä systeemiä edes laittaa alle vai pitäisikö selvittää, mistä iskarin lyhyys johtuu? Vähän järkeilimme tallilla ettei tuosta lyhyydestä nyt ihan hirveää haittaa pitäisi olla, tuleehan se yläpäästään kuitenkin kiinni ja painovoima varmasti painaa sen iskaritolpan pohjalle kun paikallaan...meneekö täysin metsään?

Link to comment

Perhana. Alkaa pelottaa onko tullut sittenkin ostettua 1302:n sijasta 1303:n iskarit???!!!

 

Ainakin tämän perusteella niissä olis selvä pituusero? Toisaalta ei varmaan oo ihan mittakaavassa tämä piirros mutta periaate näyttäis lyhyemmältä...näinköhän mua on vedetty nenästä ostotapahtumassa? :D Tarvii ottaa numerot iskarista ylös ja kattoa netistä...

 

strut_71-79.gif

Link to comment

Jos siinä ohjeessa on mainittu vuosimalli 1973 ja siitä eteenpäin, niin todennäköisesti sulla on 1303:n uudempi iskari nyt käsissäsi. En tosin ole koskaan omissa käsisäni tuollaista uudempaa tolppaa pyöritellyt, joten en edes tiedä onko niihin irtopanoksia saatavana?

 

Oikeasti 1973:ssa on vielä tuo vanhemman mallin tolppa ja jossain kohtaa -74 se vaihtuu tuohon uudempaan.

Link to comment

Joo sama vika, en ole koskaan nähnyt sellasta uudempaa mallia.

 

Omaa kävin katsomassa nopeasti tallilla niin se on KYBin iskari johon oli stanssattu kylkeen numerot 663008 ja ZG6.

 

Löytäiskö ketään mistään mitään tietoa mihin nämä kuuluu? Yritin jo etsiä netistä mutta sieltä löytyy hanakasti uudet ja uudehkot mut ei näitä vanhoja malleja tietty. Öljyiskari sinisellä rungolla, epäilen sitä halvinta mallia mitä löytyy...:)

 

Lisäks iskaripaketissa oli mukana "Special instructions for KC2028" -lappu, jossa selvitetään kumpi mukana tulleista holkeista tulee käyttää vuosimallista riippuen. Tosin, vuosimallit on 73-75 ja 75-76, eli ässäkuplista kyse.

 

Taitaa olla väärät iskarit. Pian tulee myyntiin käyttämättömät ässän iskarit :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...