Jump to content

Rundari särki vai tyhmä asentaja?


Guest Vihannes

Recommended Posts

MOI!

Yritin tuossa saada henkiin hankkimaani vuoden 66 Gossenin rundaria, 6 volttinen. Kyseessä Typ3-asennus.

 

Ohjeiden ja päättelyjen perusteella päätimme vetää signaalipiuhan rundarin oikeanpuoleiseen nastaan (takaapäin katsoen) ja puolassa vastaavasti sitten nastassa 1 kiinni. Rundarissa itsessään lukee takana notta "1 oder 15". VW -ohjeissa kehotetaan kiinnittämään nastaan 1.

gossen02-b.jpg

 

Ja virta sitten Gossenin vas.puoleiseen nastaan.

Maa ja lamppu sitten vielä. Noin.

Eiku käynnistämään....

Mitä shittua?

Eihän tää koko auto eli moottori käynnisty? Pyörittää pyörittää vaan ei.

Nypättiin signaalipiuha puolasta irti - heti läx. Takas piuha kiinni. Ei käynnisty. Rundarissa aavistuksen omainen ees-taas liike neulassa.

 

Noh, otettiin toinen rundari, mallia uustuotanto ja italialainen - piuhat kiinni, auto käyntiin ja rundari toimi iloisesti.

 

Eli - rundarini rikki? Jos on, niin osaako joku selittää maallikolle miten semmoinen voi hajota siten, että se estää auton käynnistymisen?

 

Toiseksi - mitä eroa puolan nastoilla 1 ja 15 - jos Gossenin persiissä lukee että jompikumpi, ole hyvä...

 

t. nimim. pikkuhiljaa sähköihin tutustuen

Link to comment
Napa 1 puolan minukseen

15 + virtalukolta "katkeava"

muoks. http://www.vintagebus.com/wiring/defs.html

Kiitos. Niinpä. Faktaa. Mutta ei apua. Noinhan ne on.

Vaan miten on rundarin sielunelämä? Yksinkertaisesti; eikös sen vaan pidä saada jostain virtaa (kun moottori käy) ja sitten tuosta puolan 1:stä signaali. So simple? Noinhan se ViriAntin rundarikin toimii...

Vaan kun löysin sellaisenkin Gossen -ohjeen jossa käsketään irroittamaan puolalta tuleva, nastasta 15 lähtevä piuha sulakerasiasta, ja jatkamaan se rundarille, ja sitten puolan 1 nastasta vetämään irroitetun paikalle sulakerasiaan. Nyt loppui ymmärrys.

Edelleenkin kummastuttaa miten rikkonainen rundari siltikään voi estää puolaa toimimasta kun sytytysvirta katosi? Vai onko se sittenkään rikki? En vaan osaa... mä oon yksinkertainen...

-J

Link to comment
Guest Forsbacka
Edelleenkin kummastuttaa miten rikkonainen rundari siltikään voi estää puolaa toimimasta kun sytytysvirta katosi? Vai onko se sittenkään rikki? En vaan osaa... mä oon yksinkertainen...

 

Jos se maadoittaa sen puolan/kärjet, niin silloinhan se kipuna katoaa.

 

Ja toi "1 oder 15" merkinä. Jos tarkoitus on että sillä välillä virta kulkee ja siitä se kierrosluku jotenkin mitataan, mutta mittarin toiminnan kannalta sillä ei ole merkitystä, että kumpaan suuntaan se virta kulkee, niin sittenhän merkintä on ihan riittävä.

 

Oliko se nyt kytkettynä tuon Lullen ohjeen mukaisesti vai jotenkin muuten?

Link to comment

Jotkut vanhat kiekkamittarit kytketään siten, että mittari asennetaan puolan PLUSSAN väliin. Eli virtalukolta plussa mittariin ja siitä jatketaan puolan plussaan, eli puolan sähkö tuodaan mittarin kautta. Etenkin englantilaiset harrasteneet tuollaista tapaa.

Link to comment
...

Jos se maadoittaa sen puolan/kärjet, niin silloinhan se kipuna katoaa.

Ja toi "1 oder 15" merkinä. Jos tarkoitus on että sillä välillä virta kulkee ja siitä se kierrosluku jotenkin mitataan, mutta mittarin toiminnan kannalta sillä ei ole merkitystä, että kumpaan suuntaan se virta kulkee, niin sittenhän merkintä on ihan riittävä.

Oliko se nyt kytkettynä tuon Lullen ohjeen mukaisesti vai jotenkin muuten?

Oli kytkettynä näin:

http://neil.us/type3/tach/tach_install_3.jpg

-J

Link to comment
Jotkut vanhat kiekkamittarit kytketään siten, että mittari asennetaan puolan PLUSSAN väliin. Eli virtalukolta plussa mittariin ja siitä jatketaan puolan plussaan, eli puolan sähkö tuodaan mittarin kautta. Etenkin englantilaiset harrasteneet tuollaista tapaa.

No niin, eli tähänkö tapaan (siis mitä tekstissä selitetään)?

http://neil.us/type3/tach/gossen03-d.jpg

Eli puolalta nastasta 15 mittariin - ja mittarin toisesta nastasta sitten sulaketauluun, siihen mihin alunperin tuli puolalta 15....

Joten puolan 1 nastasta ei sitten vedetä mitään...

 

Miten voin tuon mittarini särkeä - siis sähköllä? Tuosas Gossenissa lienee ihan sama kummin päin Gossenin nastoja käyttää - kun ei niissä ole mitään merkintöjäkään, paitsi maassa--- eh?

-J

Link to comment
Guest Raggare

perinteisesti 15 taitaa olla +12 ja 1 maa, eli kyllä se nopeesti aateltuna pitäs toimii niin että puolan - mittarin 1 ja 15 sit jänöt kun virta päällä.

onko jotai toista mittaria millä vois testaa tuon kytkennän?

Link to comment
perinteisesti 15 taitaa olla +12 ja 1 maa, eli kyllä se nopeesti aateltuna pitäs toimii niin että puolan - mittarin 1 ja 15 sit jänöt kun virta päällä.

onko jotai toista mittaria millä vois testaa tuon kytkennän?

Tämä kytkentä http://neil.us/type3/tach/tach_install_3.jpg testattiin ViriAntin mittarilla - ja se toimi ok - autokin siis käynnistyi :)

Ihan muuten ei tuo sun sähkö-jargon nyt mennyt kyllä jakeluun :)

-J

Link to comment
Jotkut vanhat kiekkamittarit kytketään siten, että mittari asennetaan puolan PLUSSAN väliin. Eli virtalukolta plussa mittariin ja siitä jatketaan puolan plussaan, eli puolan sähkö tuodaan mittarin kautta. Etenkin englantilaiset harrasteneet tuollaista tapaa.

No niin, eli tähänkö tapaan (siis mitä tekstissä selitetään)?

http://neil.us/type3/tach/gossen03-d.jpg

Eli puolalta nastasta 15 mittariin - ja mittarin toisesta nastasta sitten sulaketauluun, siihen mihin alunperin tuli puolalta 15....

Joten puolan 1 nastasta ei sitten vedetä mitään...

 

Miten voin tuon mittarini särkeä - siis sähköllä? Tuosas Gossenissa lienee ihan sama kummin päin Gossenin nastoja käyttää - kun ei niissä ole mitään merkintöjäkään, paitsi maassa--- eh?

-J

 

Jeps, luin tuon ohjeen läpi ja mun mielestä tuo on juuri sellaine mittari, joka asennetaan puolan plussan väliin, tai ainakin noin sen itse asentaisin. Eli puolalle menevä plussa johto sopivasta kohtaa poikki ja päät yhdistät tuohon mittariin. Ja mittari pitää maadoittaa tuosta maadoitusnastasta, ei se muuten toimi...

Link to comment
  • 2 weeks later...

No niin, nyt toimii!

Eli Gossen-rundari kytketään seuravasti - ainakin yksi tapa:

* Puolalta 1 nastasta piuha rundariin - ihan sama kumpaan nastaan siinä

* Toisesta rundarin vapaasta nastasta sitten sulakkeelle, toinen oikealta

* maa kiinni, ja valolle virta

 

Puolalta aiemmin sulaketauluun tullut siis rundariin, josta johto sulaketauluun. Eli Gossen tulee "väliin".

-J

Link to comment
Näinpä taisin Mesikämmenelle mainita kun se tuossa kävi, viesti taisi tulla perille ;-)

Kyllä viestiä on saatu, kiitos. Ja kun tajusin lukea sen Gossenin ohjeen - siis oikein ajatuksen kanssa - niin sehän homman sitten vahvisti - meni vaan aikaa ennen kuin "jaksoi" kokeilla - mutta kannatti. On se vaan niin hieno :)

-J

Link to comment
No niin, nyt toimii!

Eli Gossen-rundari kytketään seuravasti - ainakin yksi tapa:

* Puolalta 1 nastasta piuha rundariin - ihan sama kumpaan nastaan siinä

* Toisesta rundarin vapaasta nastasta sitten sulakkeelle, toinen oikealta

* maa kiinni, ja valolle virta

 

Puolalta aiemmin sulaketauluun tullut siis rundariin, josta johto sulaketauluun. Eli Gossen tulee "väliin".

-J

 

 

Jeps, luin tuon ohjeen läpi ja mun mielestä tuo on juuri sellaine mittari, joka asennetaan puolan plussan väliin, tai ainakin noin sen itse asentaisin. Eli puolalle menevä plussa johto sopivasta kohtaa poikki ja päät yhdistät tuohon mittariin. Ja mittari pitää maadoittaa tuosta maadoitusnastasta, ei se muuten toimi...

 

Hyvä että toimii.. :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...