Guest Posted May 6, 2007 Share Posted May 6, 2007 MOI! Yritin tuossa saada henkiin hankkimaani vuoden 66 Gossenin rundaria, 6 volttinen. Kyseessä Typ3-asennus. Ohjeiden ja päättelyjen perusteella päätimme vetää signaalipiuhan rundarin oikeanpuoleiseen nastaan (takaapäin katsoen) ja puolassa vastaavasti sitten nastassa 1 kiinni. Rundarissa itsessään lukee takana notta "1 oder 15". VW -ohjeissa kehotetaan kiinnittämään nastaan 1. Ja virta sitten Gossenin vas.puoleiseen nastaan. Maa ja lamppu sitten vielä. Noin. Eiku käynnistämään.... Mitä shittua? Eihän tää koko auto eli moottori käynnisty? Pyörittää pyörittää vaan ei. Nypättiin signaalipiuha puolasta irti - heti läx. Takas piuha kiinni. Ei käynnisty. Rundarissa aavistuksen omainen ees-taas liike neulassa. Noh, otettiin toinen rundari, mallia uustuotanto ja italialainen - piuhat kiinni, auto käyntiin ja rundari toimi iloisesti. Eli - rundarini rikki? Jos on, niin osaako joku selittää maallikolle miten semmoinen voi hajota siten, että se estää auton käynnistymisen? Toiseksi - mitä eroa puolan nastoilla 1 ja 15 - jos Gossenin persiissä lukee että jompikumpi, ole hyvä... t. nimim. pikkuhiljaa sähköihin tutustuen Quote Link to comment
Fileas Posted May 6, 2007 Share Posted May 6, 2007 Napa 1 puolan minukseen 15 + virtalukolta "katkeava" muoks. http://www.vintagebus.com/wiring/defs.html Quote Link to comment
Guest Posted May 6, 2007 Share Posted May 6, 2007 Napa 1 puolan minukseen15 + virtalukolta "katkeava" muoks. http://www.vintagebus.com/wiring/defs.html Kiitos. Niinpä. Faktaa. Mutta ei apua. Noinhan ne on. Vaan miten on rundarin sielunelämä? Yksinkertaisesti; eikös sen vaan pidä saada jostain virtaa (kun moottori käy) ja sitten tuosta puolan 1:stä signaali. So simple? Noinhan se ViriAntin rundarikin toimii... Vaan kun löysin sellaisenkin Gossen -ohjeen jossa käsketään irroittamaan puolalta tuleva, nastasta 15 lähtevä piuha sulakerasiasta, ja jatkamaan se rundarille, ja sitten puolan 1 nastasta vetämään irroitetun paikalle sulakerasiaan. Nyt loppui ymmärrys. Edelleenkin kummastuttaa miten rikkonainen rundari siltikään voi estää puolaa toimimasta kun sytytysvirta katosi? Vai onko se sittenkään rikki? En vaan osaa... mä oon yksinkertainen... -J Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted May 7, 2007 Share Posted May 7, 2007 Edelleenkin kummastuttaa miten rikkonainen rundari siltikään voi estää puolaa toimimasta kun sytytysvirta katosi? Vai onko se sittenkään rikki? En vaan osaa... mä oon yksinkertainen... Jos se maadoittaa sen puolan/kärjet, niin silloinhan se kipuna katoaa. Ja toi "1 oder 15" merkinä. Jos tarkoitus on että sillä välillä virta kulkee ja siitä se kierrosluku jotenkin mitataan, mutta mittarin toiminnan kannalta sillä ei ole merkitystä, että kumpaan suuntaan se virta kulkee, niin sittenhän merkintä on ihan riittävä. Oliko se nyt kytkettynä tuon Lullen ohjeen mukaisesti vai jotenkin muuten? Quote Link to comment
metake Posted May 7, 2007 Share Posted May 7, 2007 Jotkut vanhat kiekkamittarit kytketään siten, että mittari asennetaan puolan PLUSSAN väliin. Eli virtalukolta plussa mittariin ja siitä jatketaan puolan plussaan, eli puolan sähkö tuodaan mittarin kautta. Etenkin englantilaiset harrasteneet tuollaista tapaa. Quote Link to comment
Guest Posted May 7, 2007 Share Posted May 7, 2007 ...Jos se maadoittaa sen puolan/kärjet, niin silloinhan se kipuna katoaa. Ja toi "1 oder 15" merkinä. Jos tarkoitus on että sillä välillä virta kulkee ja siitä se kierrosluku jotenkin mitataan, mutta mittarin toiminnan kannalta sillä ei ole merkitystä, että kumpaan suuntaan se virta kulkee, niin sittenhän merkintä on ihan riittävä. Oliko se nyt kytkettynä tuon Lullen ohjeen mukaisesti vai jotenkin muuten? Oli kytkettynä näin: http://neil.us/type3/tach/tach_install_3.jpg -J Quote Link to comment
Guest Posted May 7, 2007 Share Posted May 7, 2007 Jotkut vanhat kiekkamittarit kytketään siten, että mittari asennetaan puolan PLUSSAN väliin. Eli virtalukolta plussa mittariin ja siitä jatketaan puolan plussaan, eli puolan sähkö tuodaan mittarin kautta. Etenkin englantilaiset harrasteneet tuollaista tapaa. No niin, eli tähänkö tapaan (siis mitä tekstissä selitetään)? http://neil.us/type3/tach/gossen03-d.jpg Eli puolalta nastasta 15 mittariin - ja mittarin toisesta nastasta sitten sulaketauluun, siihen mihin alunperin tuli puolalta 15.... Joten puolan 1 nastasta ei sitten vedetä mitään... Miten voin tuon mittarini särkeä - siis sähköllä? Tuosas Gossenissa lienee ihan sama kummin päin Gossenin nastoja käyttää - kun ei niissä ole mitään merkintöjäkään, paitsi maassa--- eh? -J Quote Link to comment
Guest Raggare Posted May 7, 2007 Share Posted May 7, 2007 perinteisesti 15 taitaa olla +12 ja 1 maa, eli kyllä se nopeesti aateltuna pitäs toimii niin että puolan - mittarin 1 ja 15 sit jänöt kun virta päällä. onko jotai toista mittaria millä vois testaa tuon kytkennän? Quote Link to comment
Guest Posted May 7, 2007 Share Posted May 7, 2007 perinteisesti 15 taitaa olla +12 ja 1 maa, eli kyllä se nopeesti aateltuna pitäs toimii niin että puolan - mittarin 1 ja 15 sit jänöt kun virta päällä.onko jotai toista mittaria millä vois testaa tuon kytkennän? Tämä kytkentä http://neil.us/type3/tach/tach_install_3.jpg testattiin ViriAntin mittarilla - ja se toimi ok - autokin siis käynnistyi :) Ihan muuten ei tuo sun sähkö-jargon nyt mennyt kyllä jakeluun :) -J Quote Link to comment
-tipi- Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Entä jos et maadoita mittaria ollenkaan, mutta pidät 1 ja 15 johdot paikallaan, käykö kone? Quote Link to comment
metake Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Jotkut vanhat kiekkamittarit kytketään siten, että mittari asennetaan puolan PLUSSAN väliin. Eli virtalukolta plussa mittariin ja siitä jatketaan puolan plussaan, eli puolan sähkö tuodaan mittarin kautta. Etenkin englantilaiset harrasteneet tuollaista tapaa. No niin, eli tähänkö tapaan (siis mitä tekstissä selitetään)? http://neil.us/type3/tach/gossen03-d.jpg Eli puolalta nastasta 15 mittariin - ja mittarin toisesta nastasta sitten sulaketauluun, siihen mihin alunperin tuli puolalta 15.... Joten puolan 1 nastasta ei sitten vedetä mitään... Miten voin tuon mittarini särkeä - siis sähköllä? Tuosas Gossenissa lienee ihan sama kummin päin Gossenin nastoja käyttää - kun ei niissä ole mitään merkintöjäkään, paitsi maassa--- eh? -J Jeps, luin tuon ohjeen läpi ja mun mielestä tuo on juuri sellaine mittari, joka asennetaan puolan plussan väliin, tai ainakin noin sen itse asentaisin. Eli puolalle menevä plussa johto sopivasta kohtaa poikki ja päät yhdistät tuohon mittariin. Ja mittari pitää maadoittaa tuosta maadoitusnastasta, ei se muuten toimi... Quote Link to comment
Guest Posted May 17, 2007 Share Posted May 17, 2007 No niin, nyt toimii! Eli Gossen-rundari kytketään seuravasti - ainakin yksi tapa: * Puolalta 1 nastasta piuha rundariin - ihan sama kumpaan nastaan siinä * Toisesta rundarin vapaasta nastasta sitten sulakkeelle, toinen oikealta * maa kiinni, ja valolle virta Puolalta aiemmin sulaketauluun tullut siis rundariin, josta johto sulaketauluun. Eli Gossen tulee "väliin". -J Quote Link to comment
Marko Posted May 17, 2007 Share Posted May 17, 2007 Näinpä taisin Mesikämmenelle mainita kun se tuossa kävi, viesti taisi tulla perille ;-) Quote Link to comment
Guest Posted May 17, 2007 Share Posted May 17, 2007 Näinpä taisin Mesikämmenelle mainita kun se tuossa kävi, viesti taisi tulla perille ;-) Kyllä viestiä on saatu, kiitos. Ja kun tajusin lukea sen Gossenin ohjeen - siis oikein ajatuksen kanssa - niin sehän homman sitten vahvisti - meni vaan aikaa ennen kuin "jaksoi" kokeilla - mutta kannatti. On se vaan niin hieno :) -J Quote Link to comment
metake Posted May 17, 2007 Share Posted May 17, 2007 No niin, nyt toimii! Eli Gossen-rundari kytketään seuravasti - ainakin yksi tapa: * Puolalta 1 nastasta piuha rundariin - ihan sama kumpaan nastaan siinä * Toisesta rundarin vapaasta nastasta sitten sulakkeelle, toinen oikealta * maa kiinni, ja valolle virta Puolalta aiemmin sulaketauluun tullut siis rundariin, josta johto sulaketauluun. Eli Gossen tulee "väliin". -J Jeps, luin tuon ohjeen läpi ja mun mielestä tuo on juuri sellaine mittari, joka asennetaan puolan plussan väliin, tai ainakin noin sen itse asentaisin. Eli puolalle menevä plussa johto sopivasta kohtaa poikki ja päät yhdistät tuohon mittariin. Ja mittari pitää maadoittaa tuosta maadoitusnastasta, ei se muuten toimi... Hyvä että toimii.. :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.