Jyrki Toivanen Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Mahtaakohan Kuopion suunnalla asustelevat tietää Kuopiosta tai lähiympäristöstä paikkaa, joka hiekkapuhaltaisi kaikkea pientä nippeliä ja näpötintä? Pitäs ruveta tuota moottoriruiskua käydä fiksailemaan. (Aiemmin puhallutin Sähkö-Teknolla, mutta se taisi lakata olemasta...) Quote Link to comment
Pepe Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 "Sitten kun minun hiekkapuhalluskaappi valmistuu NIIN"... Neulamäessä on firma, hoituu myös pulverimaalaus. Sami muistanee paikan nimen. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted June 25, 2007 Author Share Posted June 25, 2007 Juu en mäkään sen nimeä muista vaikka siitä onkin kokemuksia viime kesältä, kun pulverimaalautin siellä surullisenkuuluisan moottorini peltejä. Eivät tuolloin suhtautuneet "kovinkaan innokkaasti" pienten osien puhaltamiseen. Ja menipä yksi pelti siellä vähän ropelillekin. Että jos joku muu paikka löytyisi... Quote Link to comment
-MITO- Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Komia ruisku! VW-Puimuri seuraavaksi?-) Quote Link to comment
Guest Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Neulamäessä oleva pulju on Maalaamo Repo. Itse puhallutin Pepeltä ostetun pohjalevyn viimesyksynä ja ihan hyvän tekivät. Taitavat vaan puhaltaa teräskuulalla, joten ihan ohkaisia peltejä sinne ei kannattane viedä.. Jos puhallettavat kohteet ei ole kovin suuria ja niitä ei älyttömästi ole niin saatan pystyä avittamaan loppukesästä harrastaja-aikataululla. Referenssiksi kappaleiden koosta, että kuplan lokarit on ehdoton maksimi. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted June 25, 2007 Author Share Posted June 25, 2007 Kiitoksia tarjouksesta. Katselen nyt vielä josko joku firma nuo puhaltaisi niin pääsisin maalailemaan... Mutta jos homma on vielä syksyllä levällään niin apu voi kelvatakin. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 1, 2007 Author Share Posted July 1, 2007 Ja nyt lähti vehje palasiksi. Tarkoitus maalata ja maalauttaa vehje uusiksi. Moottoria en viitsi lähteä purkamaan. Se kun toimii ja puksuttaa. Pumppupuolen messinkiosat kun vielä lopuksi kiillottaa niin tuon voi ottaa viereen nukkumaan. Mutta siihen riittää puuhaa vielä. Onko kellään havaintoa, mitä mahtaa lukea kuvan tarran alimmaisella rivillä? "Älä XXXtä suodatinta öljyllä" Niikuin lukisi "täytä", mutta tilaa on yhdelle sanalle aika paljon... Nyt niuhotetaan juu, pitää päästä uutta tarraa tekemään. Kaipailisin kuvia myös lämmönvaihtimien takaosasta kyseisissä laitteissa. Lämmönvaihtimstahan voi johtaa, kuinka ollakaan, lämmintä ilmaa vesipumpulle, ettei se jäädy pakkasessa. Tästä mun pumpusta vaan taitaa puuttua jotain lämmönohjausosia, kai. Quote Link to comment
Kape77 Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 "Ylitäytä"? Ihan heitto vaan, harmi ettei meidän ESAsta ole enää noita säästössä missään, pelkkä kone paremmassa käytössä =) Meillä ei muuten ollut sorsia ollenkaan. Quote Link to comment
Marko Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Meillä oli VPK:ssa laitettu tohon vetoaisa ja paremmat renkaat että sitä pysty vetämään LT miehistöauton perässä. Ylitäytä on minunkin veikkaus. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 1, 2007 Author Share Posted July 1, 2007 Hieno homma, kiitoksia! Ylitäytä se eppäilemäti on. Quote Link to comment
Guest Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Hieno homma, kiitoksia! Ylitäytä se eppäilemäti on. Varsinnii kun noita oljy-ilmansuodattimia ei saa ylitayttaa :) Siel pitais olla punainen raita sisapuolella ilmaisemassa tayttorajaa, vuosimallista riippuen. Jan Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 1, 2007 Author Share Posted July 1, 2007 Näinpä on, hämärästi muistan nähneeni mokoman.... ;-) Quote Link to comment
Guest Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 "Älä täytä tätä suodatinta öljyllä". Lukee ainakin minun ent. vesipumpun ilmanputsarissa. P.s hieno Gutseitin entinen vesipumppu. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 10, 2007 Author Share Posted July 10, 2007 No jos jossain noin lukee, niin laitetaan sitten sellainen tulemaan, hyyvä. Vehje on palasina, hiekkapuhalluspaikka vähän hakusassa, pitäs varmaan ostaa omat vehkeet ;-) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 Onkohan toi sit ollu tehdaspalokunnalla käytössä kun kopassa on enson tekstit? Quote Link to comment
Marko Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 Onkohan toi sit ollu tehdaspalokunnalla käytössä kun kopassa on enson tekstit? Yleensä on, meillä luki rauma-repola. Tosin monesti paikalliset VPK:t on samalla myös jonkun alueen tehdaspalokuntia. Porukka nopeesti kasassa jos tarvitaan. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 10, 2007 Author Share Posted July 10, 2007 Tehdaspalokunnan on ollut, ellei minua sitten ole gutzetettu. Uh, olipa huono. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted August 7, 2007 Author Share Posted August 7, 2007 Jotakin edistystä täällä koriste-esinerintamalla. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted August 22, 2007 Author Share Posted August 22, 2007 Moottoripuoli on viimeistelyä vaille valmis. Taitaa tuo pumpun siistiminen jäädä keväälle, mutta saapas nähdä. En sitten hiekkapuhaltanutkaan mitään vaan kävin kemiallista sotaa. Maalinpoistoaineella maalit pois ja sitten sitruunahappokylvyllä ruosteesta eroon. Ihan siistejä osia saa noinkin aikaiseksi. Quote Link to comment
Guest Jarkko Posted October 4, 2007 Share Posted October 4, 2007 Samanlainen on muuten FinnSec messuilla näytillä vielä huomenna. Pyytämällä sais varmaan ottaa kopan auki, ja kuvata putsarin tekstit. Mestoilla myös aito doitsi. Quote Link to comment
Guest Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 Moottoripuoli on viimeistelyä vaille valmis. Taitaa tuo pumpun siistiminen jäädä keväälle, mutta saapas nähdä. En sitten hiekkapuhaltanutkaan mitään vaan kävin kemiallista sotaa. Maalinpoistoaineella maalit pois ja sitten sitruunahappokylvyllä ruosteesta eroon. Ihan siistejä osia saa noinkin aikaiseksi. Onks ton laitteen laturissa hilut sisällä, kun siinä on säädin? Mihin se tarvii sähköä, kun siitä on magneetto, eikä tossa irto-osina olevassa kuvassa näy starttia. Eiks se käynnistetä veivillä? Quote Link to comment
Marko Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 Onks ton laitteen laturissa hilut sisällä, kun siinä on säädin? Mihin se tarvii sähköä 12V ulosottoon esim. valoa varten. Quote Link to comment
Kape77 Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 Uudemmat esat lähtee napista käyntiin. Quote Link to comment
Guest pertti Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 En sitten hiekkapuhaltanutkaan mitään vaan kävin kemiallista sotaa. Maalinpoistoaineella maalit pois ja sitten sitruunahappokylvyllä ruosteesta eroon. Ihan siistejä osia saa noinkin aikaiseksi. Toimiiko tuo sitruunahappo meiniki? Lähteekö ihan ruostekin sillä? Mistä saa, mitä maksaa, onko muita värivaihtoehtoja, lähteekö talvellakin käyntiin? ;) Quote Link to comment
Jorrma Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 Esan vieressä telapeli VW koneella........... Quote Link to comment
Marko Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 Esan vieressä telapeli VW koneella........... Olin joskus 70 luvun lopulla tai 80luvun alussa palokuntanuorten VPK leirillä Padasjoella missä palo-opiston porukka kävi esittelemässä suomen ensimmäistä telavehjettä. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted October 6, 2007 Author Share Posted October 6, 2007 Sitruunahappoliuoksella lähtee ruoste kyllä, maali ei. Tuo kuvan Esa 20 on samanalainen kun mun rakkine, mutta tuossa näyttäs pakoputkisto olevan uudempaa sorttia. Quote Link to comment
-MITO- Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 Viime sunnuntaina oli www.vmpk.fi järjestämä MP ja mopo rompetori Lohjalla ja siellä näytti monella myyjällä olevan iso säkki sitruunahappoa ja myivät sitä kilottain. Agrimarket yms. varmasti myy kys. tuotetta. Quote Link to comment
Guest Barn Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 Kalinka Venäläisen ruuan kauppa Itäkeskus Helsinki.Sieltä saa sitruunahappo pulveria eikä ole kallista. Quote Link to comment
Guest Valtsu Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 Apteekistakin saa sitruunahappoa. Olisko ollu 100g pussi euron paikkeilla. Halpuuden voi jokainen itse päätellä. Quote Link to comment
nalleolut Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 paikallinen k-maatalous tai vastaava ja sikojen ripulilääke 25kg säkki 30e riittää pitkäksi aikaa.... tai lainaat naapurin sikalan omistajalta. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted October 6, 2007 Author Share Posted October 6, 2007 Itse ostin 5 kg apteekista, en toki sadan gramman pusseissa, vaan viiden kilon pöntön. Sai tilaamalla, maksoi muutaman kympin. Liuoksen voi toki säästää myöhempää käyttöä varten. Quote Link to comment
Guest pertti Posted October 7, 2007 Share Posted October 7, 2007 Siispä huomenna apteekkiin vierailemaan.. Itellä ei mitään kuvaa sitruunahappo pesusta. Eli mitenkä paljon(noin) happoa esim 10l:aa kohdin? Voisko joku kertoa tarkemmin prosessista. Miten pitkään pitää uittaa osia keitossa jne. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted October 7, 2007 Author Share Posted October 7, 2007 Mobilistissa 7/2004 selkeä selostus hommelista, sen mukaan minä läträsin. "Ruosteenpoistossa suositellaan käytettäväksi 20 - 24 prosentin seosta, esimerkiksi kilo sitruunahappojauhetta ja neljä litraa vettä. Jauhe sekoitetaan kädenlämpöiseen veteen." Vuorokaudessa on jo kevyt ruoste irronnut, jos paksua ruostetta niin sitten pitempään. Mulla taisi olla useita päiviä jotkut liossa. Välillä voipi irtonaista harjailla pois. Älä pistä sinne metallisvaluseoksia, ne voipi liueta myös. Tuli kokeiltua sitäkin vahingossa... Kun ruoste on pois, pitää osa huuhdella ja kuivata tietysti nopeasti. Sitruunahappojauhe voi olla tosiaan maatalousliikkeissä halvempaa kuin apoteekissa. Quote Link to comment
nalleolut Posted October 7, 2007 Share Posted October 7, 2007 kovat prosentit sulla. itse viime talvena kokeilin. kohteena oli kuplan olka-akselit ja raidetankojen putket. 10l vettä ja 5dl sitruuna happoa eli 5% seos. olat laitoin sinne lillumaan ja ne oli juuri sen näköiset ku autossa saattaa olla 25-30v paikalla olon jälkeen. eli maanataina n.klo 10 laitoin olat ämpäriin,tiistaina n.klo14 kävin puukolla rapsuttamassa irto ruosteen pois ja muun paskan jota riitti apuna puukko ja teräsharja,keskiviikkona n.klo 10 aamulla nostin olat pois ja huuhtelin kuumalla vedellä,nätti harmaa pinta ja kaikki numeroiden ja tekstien pohjatkin oli puhdistunut. seuraavaksi laitoin ne raidetangon putket samaan ämpäriin,no eihän se pitempi sinne mahtunut joten reikä kanteen ja toiset päät lillumaan,siistiksi tuli ja sisäkierteetkin puhdistu samalla oli ilo ruuvata uudet raidetangon päät paikoilleen! sitä en tiedä kuinka paljon lämpö auttaa asiaan,itselläni oli askarteluhuoneessa jossa n.24astetta lämmintä. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted October 7, 2007 Author Share Posted October 7, 2007 Joo nuo prosentit ovat Mobilistin ohjeen mukaan tosiaankin. Vahvemmalla liuoksella lähtee nopeammin mutta laimeampi on tietysti halvempaa. Lämpö auttaa kuulemma. Minulla nuo oli kesällä ulkona, eikä ollut mitään helteitä ja yöllä tietysti viileää. Quote Link to comment
nalleolut Posted October 7, 2007 Share Posted October 7, 2007 liuoksen jos haluaa säästää kannattaa se siivilöidä suodattimen läpi. jää kakka siihen.... oman liemen jouduin heittämään menemään ku veti homeeseen.... onnekis on 5dl happoo jälellä .... Quote Link to comment
Guest mpn Posted October 10, 2007 Share Posted October 10, 2007 Repo ja Kuopion Konemaalaus Neulamäessä ovat niuhoja puhaltamaan pieniä palikoita. Kumpikin puhaltaa teräskuulilla, joten se on pelille hubaa. Kaverini kertoi, että Kurkimäessä sen ainoan kaupan vieressä tekevät/ puhaltavat kuorma-auton lavoja. Vaihtavat tarvittaessa pienemmät suuttimet. Savon Korro puhaltaa myös, tosin ei ole kiinteää toimipistettä heillä joten pitäs keksiä paikka missä puhaltavat. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.