Jump to content

AR -lohko ja laatikko asiaa


Recommended Posts

Nyt tarvittaisiin taas tietäjien apua.

 

Eli tarkoitus olisi rakentaa kuplaan 1600cc kone. Lohkoja löytyy pari tallilta ja katselin, että D ja AR -merkinntäisiä lohkoja olisi tarjolla ko. projektiin.

Kumpi näistä olisi parempi aihio 1600cc koneen aihioksi?

Saavuttaako AS -merkintäisellä lohkolla jotain merkittävää etua tässä tapauksessa?

Tarkoitus ei ole tehdä mitään viri konetta vaan vakio varmatoiminen 1600cc kone.

 

Käsitykseni mukaan tuossa AR -lohkossa on nuo suuremmat öljykanavat eli se olisi käsittääkseni parempi aihio vai onko sillä mitään merkitystä näin vakiokoneessa? Alunperinhän tuo AR on 1300cc eikö?

 

Toinen asia on, että ovaalin nykyinen laatikko pitää aikamoista "jyrinää" ajaessa ja vähän arveluttaa, että miten pitkäikäinen laatikko mahtaa olla. Eli ajatuksena kävi, että jos vaihtaisi uudemman kuplan laatikon tonne ovaalin alle.

Kannattaako ennemmin avata ovaalin nykyinen laatikko ja kunnostaa se?

Käykö uudemman kuplan laatikko tuonne suoraan ja mahtaako välitykset uudemmissa olla miten erilaiset?

 

Tietysti jos jollakin on tarjota valmiiksi kunnostettua 1600cc konetta tai ovaaliin sovitettavissa olevaa kunnostettua laatikkoa, niin mieluusti kuuntelen tarjouksia.

Link to comment

Vakio 1600 pannun voi tehdä mihin lohkoon tahansa. Järkevää tietenkin on tehdä DH lohkoon, jossa 2 Ö-venaa.

 

AR 1,3L jees

 

Ovaalin aski kannattaa päivittää uudempaan, osat ei käy ristiin.

Uudempaan askiin pakun nokkakappale, ei vaadi muuta.

 

Tietty jos uus aski on 4-pulttisesta fläkästä, pitää funtsia haittaako se, et vetarit on pitkät. Jumppaa on siinäkin. Ideaali aski vois olla alle 100000 ajetusta paapan helmestä vuosilta 62-65.

Link to comment

Noniin palataanpa vielä asiaan, eli lisää kysyttävää keksitty =)

 

Eli mistä ton 2-ö venasen lohkon tunnistaa helpoiten? Haulla löytyi jotain epämääräistä vastausta tohon, mutta jos vähän vielä selvennystä sais asiaan? Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt niin tossa AR-lohkossa pitäisi olla?

 

Tarviiko kampiakselia hommattaessa ottaa huomioon jotekin se, että tuleeko koneeseen 6v vai 12v vauhtis? Käsittääkseni ovat keskenään vaihtokelpoisia, joskaan 12v vauhtis ei mene 6v laatikkoon?

 

Laatikoista vielä, niin mulla itellä löytyis kyllä kaksikin -65 laatikkoa (ajettu varmasti runsaasti), ja ne käsittääkseni käy suoraan? vai pitääkö toi pakun nokkakappale vaihtaa niissäkin vaiko vain noissa uudemmissa 4-p latikoissa?

 

Onko 60 ja 50 -lukuisen laatikossa välityksissä eroa vaiko vain laadussa/kestävyydessä?

Vaihdelaatikon etupään kannatin (siis se kuminen kikkula) on ilmeisesti 50 ja 60 -lukuisissa samanlainen? Entä -70-lukuisissa? Jos ovat erilaisia, niin käsittääkseni tästä pääsee ihan sen kannakkeen vaihtamalla?

 

Sitten onko tossa 4-pulttisen laatikossa muuta eroa kuin nuo vetarit pidemmät ja minkä verran ne on pidemmät? Eli käykö toi -70 luvun laatikko suoraan tonne ovalin alle vaihtamalla pakusta nokka kappale?

 

Pidemmissä vetareissa askarruttaa siis, että tuleeko renkaat yli lokarin "yläasennossa" (siis renkaat suorassa/normaali korkeudessa)? Vetarit sais olla vähän pidemmät kun ottaa tällä hetkellä renkaat kiini sisälokareihin "ala-asennossa".

 

Kerrottakoon nyt vielä, että autossa johon laatikkoa ollaan vaihtamassa on ilmajousitus ja sen takia tässä näistä ylä ja ala "asennoista" sepostan :D

Link to comment

12V vauhtis menee 6V askiin poistamalla vähän tavaraa laatikon kuoresta, ei kovin iso homma ja täältäkin löytyy kuvia mistä tavaraa pitää poistaa.

 

kaikkiin 'tunnelityyppisiin' ei halkaistataviin askeihin pitää vaihtaa pakun nokkakappale siirtäjineen (muistaakseni myös etupään kumikiinnike pitää olla pakusta) niin pulttaantuu ovaalin pohjaan.

 

Pitkät vetarit toimii ovaalissakin ok, ei ongelmaa. Ainoa ero on, että ovaalissa vetariputken päässä oleva iskarin alakiinnikeessä pultti on suorassa kulmassa auton pituussuuntaan nähden kun se uudemmissa on (45-asteen?) kulmassa. Iskari pulttaanntuu ok tähän mutta liikerata ei näytä ihan terveeltä eli uskoisin, että vaihtamalla päät ovaalin putkista saa iskarin liikeradan oikeanlaiseksi ja se myös toimisi paremmin.

 

Pitkät vetarit tulee noin 25mm/puoli ulommaksi kuin lyhyt. Itsellä pitkät vetarit toimi paremmin kuin lyhyet (6" fukit + Firestonen 6" sliksit ja gasburnerit 185/70 katurenkailla). Lyhyillä vetareilla leveämmät katurenkaat noilla vanteilla olisi ottaneet sisälokasuojaan, mutta pitkillä olisi enemmänkin kumia mahtunut kaarien sisään. Huomioi myös, että pitkissä vetareissa on pidempi boori rummulle -> joudut käyttämään spaceria mutterin alla 5-pulttisissa rummuissa. Poikkeus on 67-only vetarit jotka on pitkät, mutta lyhyellä boorilla.

 

Noniin palataanpa vielä asiaan, eli lisää kysyttävää keksitty =)

 

Tarviiko kampiakselia hommattaessa ottaa huomioon jotekin se, että tuleeko koneeseen 6v vai 12v vauhtis? Käsittääkseni ovat keskenään vaihtokelpoisia, joskaan 12v vauhtis ei mene 6v laatikkoon?

 

Laatikoista vielä, niin mulla itellä löytyis kyllä kaksikin -65 laatikkoa (ajettu varmasti runsaasti), ja ne käsittääkseni käy suoraan? vai pitääkö toi pakun nokkakappale vaihtaa niissäkin vaiko vain noissa uudemmissa 4-p latikoissa?

 

Sitten onko tossa 4-pulttisen laatikossa muuta eroa kuin nuo vetarit pidemmät ja minkä verran ne on pidemmät? Eli käykö toi -70 luvun laatikko suoraan tonne ovalin alle vaihtamalla pakusta nokka kappale?

 

Pidemmissä vetareissa askarruttaa siis, että tuleeko renkaat yli lokarin "yläasennossa" (siis renkaat suorassa/normaali korkeudessa)? Vetarit sais olla vähän pidemmät kun ottaa tällä hetkellä renkaat kiini sisälokareihin "ala-asennossa".

 

Kerrottakoon nyt vielä, että autossa johon laatikkoa ollaan vaihtamassa on ilmajousitus ja sen takia tässä näistä ylä ja ala "asennoista" sepostan :D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...