Jump to content

Puhallinkopan vivustokysymys


Guest timokupla

Recommended Posts

Guest timokupla

Pitäiskö tuossa mun 1300 -70 kuplan puhallinkopan takana olevassa vivustossa olla jotain vaijeria, jousta tai tankoa jonnekin? Käsittääkseni jonkun systeemin pitäis säätää niitä kopan sisällä olevia läppiä kiinni tai auki riippuen moottorin lämpötilasta(?)

 

Autoa on näverretty parisen vuotta ja ehkä multa on jääny jotain kasaamatta. Vipu liikkuu vapaasti, jää käsin laittamalla joko vasemmalle tai oikealle puolelle, mutta pienen ajelun jälkeen tuntuu löytyvän aina oikealle (apukuskin) puolelle siirtyneenä. Eli toimiikohan tuo sitten oikein? Kone tuntuu välillä olevan sikäli kuuma, että öljytikkuun ei parane käsin koskea, ainakaan heti pitkän matka-ajon jälkeen.

 

Lämpökanavista tulee kuumaa, muttei niin paljon, kuin sitä mielestäni pitäisi. Etupenkkien keskellä oleva säätövipu kyllä aukaisee lämmönvaihtimien (sorsien) läpät, mutta voisko tuo puhallinkopan säätö sitten toimia jotenkin väärin?

 

Etsin tuossa haulla pari päivää valaistusta ja mun surkeat volkkarimanuaalitkin on mökillä, joten apua tarviis.

 

Sylinterinkansien lämpömittarit on vasta tulossa ja mineraaliöljyt on vaihdettu 500km sitten.. Moottorin alapuolella, öljynpoistoruuvin tasolla olevat vaakapellit on paikallaan, mutta roikkuu hieman (ruuvaan ne kunnolla myöhemmin). Moottoritilan tiiviste on aikas ehjä.

 

Ilmansuodattimelle tuleva läppäkin on ilman mitään säätöä, se ottaa koko ajan ilman moottoritilasta eikä sen putken päästä moottorin alapuolelta(!)

 

Yks huoltomies kyseli pari vuotta sitten, aionko ajella volsulla talvella ja ehkä teki jotain noihin ilmasäätöihin, mutten tiedä mitä.

Link to comment
Guest timokupla
Takaa katsoen oikealla puolella on sylintereiden alapuolella termostaatti, sen käyttötanko tulee sylinterien välistä ja käyttää sitä vivustoa.

 

Pitäiskö sen käyttötangon näkyä ulospäin? Moottorin alta tai yläpuolelta, vai meneekö se suoraan puhallinkopan sisälle?

Link to comment
Guest timokupla

Tuossa kuva koneesta alhaalta päin mistä näkee termostaatin joka on ilmanohjauspellin takana piilossa. Termostaatin päästä lähtee suoraan ylöspäin kannen välistä tuo käyttötanko nro 7.

Eipä ole termaria, ei käyttötankoa nro 7. Ehkäpä se huoltomies on ottanu sen irti ja myyny:)

Ja tuo "unohduspeltikin" on tippunu pois. Sentään tuo kiinnityspultinpätkä löytyy:)

 

Paljon kiitoksia vastauksista ja kuvista, pärjännen tästä taas etiäpäin!

Link to comment
Guest timokupla
Jos siellä kopan takana olevassa poikkivivustossa on alkuperäinen jousi (nro 29) paikoillaan niin käyttötangon irti ollessa läpät ovat auki asennossa.

 

Eipä ole jousta, apukuskin puolelle tuntuu se poikkivipu pyrkivän, kun tovin mukulateillä köpöttelee. Eli jäävät puhallinkopan läpät sitten vissiin kiinni(?)

Kellään myytävänä tuota jousta? Tai "noin" pituusmittaa, kaipa niitä autoliikkeistä saa ostettua.

Link to comment
Guest timokupla
Vanha konsti olisi repiä kaikki "ylimääräset vipuset ja jouset" veks ja heppailla läpät kiinteiksi puhallinkoppaan. Ei kovin pro toteutus, mutta konsti tuokin...

 

Nojoo, eipä tässä kovin pro:ta itekkään olla. Pitänee ranettaa sinne jotain ja katua myöhemmin:|

Link to comment

Sen verran tuohon voi kommentoida että vakiomoottori ei tule saavuttamaan normaalia käyntilämpötilaansa jos termari on poistettu ja läpät on säädytty täysin auki jatkuvasti. Ei ainakaan näin syksyn kesäisissä lämpöasteissa.

 

Nimim. urtsissa läpät täysin auki kaasupohjassa 6h viikonloppuna vakiokoneella; öljynlämmöt max. 55-60C.

Link to comment
Guest timokupla

Lopputulema:

Vipua ei saa paikalleen ottamatta puhallinkoppaa irti (jos sittenkään).

Eli ilman termaria mennään toistaiseksi, ens kesänä uus yritys:)

 

Pistän luukut puoliksi auki rautalankavirityksellä.

Link to comment
Guest Forsbacka
Sen verran tuohon voi kommentoida että vakiomoottori ei tule saavuttamaan normaalia käyntilämpötilaansa jos termari on poistettu ja läpät on säädytty täysin auki jatkuvasti. Ei ainakaan näin syksyn kesäisissä lämpöasteissa.

 

Nimim. urtsissa läpät täysin auki kaasupohjassa 6h viikonloppuna vakiokoneella; öljynlämmöt max. 55-60C.

 

Eikös ne läpät säädä vain ilmankiertoa kansille, joten öljynlämmöillä ei asian kanssa sinänsä ole juurikaan tekemistä.

Vakiokoneessa kannet lämpiää normaaliin 120-150C lämpötilaan 5-10minuutissa vaikka läpät on koko ajan auki. Näin ainakin kun ulkolämpötila on plussan puolella. Talvella varmaan on termostaatille käyttöä, mutta siitä ei ole omia kokemuksia.

Link to comment
  • 6 months later...

Vipu on mun mielestä väärinpäin, käännä 180 astetta. Jousi tulee tuohon (nyt kuvassa näkyvässä asennossa) doghousen oikeaan ylänurkkaan ja toinen pää tuohon tangossa olevaan reikään.

 

Edit: Vivulla tarkoitan siis tuota yhdystankoa, tuo "pokkaus" kuuluu doghousen kohdalle.

Link to comment

Joo vipu on vaarinpain.

 

01042008033_187.jpg

 

 

Nuolet osoittaa mihin jousi tulee, oikean nuolen kohdalta lahtee kehnosti piirretty jousi about oikeaan suuntaan missa se vivun reika kuuluisi olla kun vipu on kaannetty oikeinpain. Alareunassa on toinen kehno piirustus jousen muodosta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...