Jump to content

Öljyjäähyä (taas kerran)


Guest T1-1973

Recommended Posts

Eli tuollaiseen tulevaan 90,5mm putkilla, vakio iskulla ja "putsatuilla" kansilla ja 284 nokalla varustettuun pataan pitäisi saada himpun lisää ö-jäähyä. Aiemmilla 88mm putkilla ö-lämmöt nousi pitkään moottoritieajoa päästellessä melkein 120c (monen inhoamilla 5W50llä), joskus jopa himpun ylikin. Kumma kyllä vauroita ei tullut 50tkm matkalla juurikaan ja pata pelasi varsin luotettavasti viimeistä kesää lukuunottamatta...eri juttu se mitä itse rikotaan...

Eli meinasin käyttää jo olemassa olevaa ehjää 26mm Schadek suodatinpumppua ja lisätä tuohon eteen vain 3-4:lta tulevan jäähdytysilman ohjainpellin. Sitten se kysymys arvon raadille, käyttääkkö lisäkennolle öljynkiertoon ulosotolle:

1. http://www.hotcars.net/Prod/pict-o/5122-2.jpg

2. http://www.hotcars.net/Prod/pict-o/5121-10.jpg

 

vai tyytyäkkö:

3. http://www.machine7.com/section.php?xSec=134 ?

 

ja minne se lisäkenno kannattaa sijoittaa?

Link to comment

Ei tuommoinen tarvitse mitaan ylimaaraista jaahdytinta normaaliliikenteessa.

 

Lisaoljypohjaakaan ei tartte ellei aio ajella hillittomia G voimia mutkassa.

 

Type 4 coolerin voi laittaa puhallinkoppaan vakion paikalle. leventaa sitten vaan joudevasti puhallinkopan pelteja siina ymparilla etta paksumpi jaahdytin mahtuu ja ilma virtaa esteetta reunimmaisillekin kennoille.

 

Tommosilla spekseilla voi ajaa ilman mitaan lisajaahdytyksia noin 100kmh matkavauhtia vakiolaatikolla. Oljynlammot pitaisi pysya alle 100C, oljypohjasta mitattuna.

 

Jos tuo paketti ylikuumenee, niin siina on jotain vikaa. Ala piilota vikaa lisaamalla oljynjaahdytysta. Ei se vika silla mihinkaan katoa.

 

muutamia mahdollisia aiheuttajia:

 

Sytytyksen ajoitus

Puristussuhde liian korkea (tai liian matalaoktaaninen bensa)

Puristussuhde aivan liian matala (Epatodennakoista)

Laiha polttoaineseos

(tupla) kaasareiden synkronointi pielessa

Ilmanohjauspelteja ja/tai tiiviste puuttuu konehuoneesta ja kuumaa ilmaa paasee koneen alta flektille

Konehuoneeseen ei ole tarjolla raitista ilmaa tarpeeksi (Umpinainen konepelti esimerkiksi)

pakoputkisto aivan liian ahdistava (vakiomallinen ei tohon koneeseen kay)

jotain roskaa puhaltimessa tai jaahdytysrivoissa

 

88 putkisetti on kuuluisa monista ongelmistaan, lampolaajeneminen ja muodonmuutokset on rajumpia kuin paksumpiseinamaisilla 90.5 putkilla joten ylikuumeneminen on todennakoisempaa. Pyorea manta ei tykkaa heilua soikeassa ja tynnyrimaisessa sylinterissa, toiselta reunalta puhaltaa palokaasuja kampikammioon ja toisella puolella mantaa kitka ja kiinnileikkautumisriski kasvaa ja paikat kuumenee.

 

jan

Link to comment

No hei...

 

Jos mulla on 1641 pata, baby delsseillä, virinokalla, kärmespesällä ja full flow jossa suodatin letkujen päässä (vaikkapa loksun alla raittiissa ilmassa), kaikki pellit paikallaan ja orkkis jäähdytin koneen päällä koirankopissa niin tarvitsenko silloin erillistä kennoa enää mihinkään?

 

Olivatko nuo aikaisemmat viestit tulkittavissa niin etten tarvitsisi?

Link to comment
  • 5 weeks later...
Aiemmilla 88mm putkilla ö-lämmöt nousi pitkään moottoritieajoa päästellessä melkein 120c (monen inhoamilla 5W50llä), joskus jopa himpun ylikin.

 

Tiedustelin asiaa joskus suoraan Nesteeltä, kun itsellänikin oli öljynlämmöt 120 astetta. Tuli vastaus:

"Moottoriöljyn lämpötila 120 °C ei ole öljyn kannalta vielä paha, mutta normaalin ylärajoilla. "

 

Kyse siis vain öljystä(Ja Nesteen 20W50 öljystä tarkalleen), moottorin osien yms kestävyydestä sitten en tiedä... Onhan tuo motti kestänyt kesän ajot hyvin :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...