Guest Mikal Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 Minkäs paksuisella pellillä ootte korjannu etukolmioita? Tarttis hitsata tuota etuosaa johon akseli tulee kiinni. Ajattelin millistä pelliä olis ainakin helpompi taivutella muotoon, mutta kestääkö? Vai laittaako suosiolla 1,5millin pellistä? Quote Link to comment
nalleolut Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 mie laitoin 3mm kun ei muuta ollut...... Quote Link to comment
Guest Sgegis Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 Joo, kyllä varmaa 2mm on minimi... Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 Riippuu vähän mistä kohtaa meinaat paikata. Quote Link to comment
Guest Mikal Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 Tuossa on kuva. Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 Paha paikka.... :( Quote Link to comment
Guest timokupla Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 Jos ostais 3mm putkea, jonka sisähalkaisija on etuakselin paksuista ja leikkais siitä sitten sopivan palasen? Tuolla brittipalstalla joku teki vastaavaa, mutta en nyt saa sitä linkkiä sieltä etsittyä, kun se palsta on ollu rikki tuossa taannoin. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 jos en väärin muista niin puoltatoista on tuo paksuus tehtaalta tosta kohtaa. Tai kakkosta maksimissaan Putkesta helppo tehdä, tai sitte naputtelet akselia vasten vasaralla parimillisestä sopivan kaaren. Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 Jotta tuon saa hyvin tehtyä niin pitää kyllä antaa reilusti hiekkapuhalluksella ja lisäksi leikata pois riittävästi että löytyy tervettä peltiä mihin paikkaa saa hitsattua kunnolla... Sen verran kriittinen kohta kuplassa... Ja tosiaan ei tuossa ole kuin maksimissaan tuo 2mm. Olisko tuossa tapauksessa jo harkittavaa vaihtaa koko keulapala? Quote Link to comment
Guest Mikal Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 Tänään leikkailin peltiä pois, ja tulipa huomattua että aika paskaa on myös sisäpuolelta. Tuota uutta palkkia oon harkinnu, mutta on senkin vaihdossa työtä. Onkos tuo palkki pistehitsattu vai koko matkalta kiinni? Quote Link to comment
Sakke Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 Tänään leikkailin peltiä pois, ja tulipa huomattua että aika paskaa on myös sisäpuolelta. Tuota uutta palkkia oon harkinnu, mutta on senkin vaihdossa työtä. Onkos tuo palkki pistehitsattu vai koko matkalta kiinni? Tehtaalla ovat kasanneet aika vittumaisesti aikoinaan. Ei ole heleppo irrottaa vanha sillain niinku tehtaan äijät on suunnitelleet. Mutta helepoin ku katkaset laikalla "napoleonin hatun" etupuolelta ja vedät uuden kiinni. Quote Link to comment
Guest Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 Ennen laikkausta rakentelet jigin siihen, vanhan kolmion pultinreikiin pultattuna. Toinen paa jigihakkyrasta pultataan johonkin taaempaan kohtaan autoa tukevasti. Sitte saa asennettua uuden just eika melkeen kohilleen. Jan Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 Minun tekemä jigi koko etuosan vaihtoon taitaa vielä löytyä Oulusta joten jos tuohon työhön meinaat ryhtyä sieltä sen saa lainata. Käy ainakin varmasti kaikkiin olkatappiakseli malleihin. (pre-65) Tehty tehtaan piirrustusten mukaan: Quote Link to comment
Guest Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 tosta ei sit paljon muuta oo jääny vanhaa kun tunneli Quote Link to comment
-tipi- Posted October 9, 2007 Share Posted October 9, 2007 Tehtään ohje ei sit suosita katkasemaan ihan kokonaan suoraan, vaan pikkusen myös tunnelin suuntaisesti, joka auttaa tuossa suoraan saamisessa. Toinen haaste on tietty saada akseli vaakatasoon pohjaan nähden. Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 9, 2007 Share Posted October 9, 2007 Tehtään ohje ei sit suosita katkasemaan ihan kokonaan suoraan, vaan pikkusen myös tunnelin suuntaisesti, joka auttaa tuossa suoraan saamisessa. Totta. Toinen haaste on tietty saada akseli vaakatasoon pohjaan nähden. Sehän oli helppoa... Sen kuin asennat pohjalevyn silleen että takajousisauvaputki on vaakatasossa semmoisella 2 metrin vatupassilla, ja sitten vain etuakseli samalla vatupassilla vaakatasoon... Tai sitten vain edestä tähtäen siihen takajousiputkea vasten.. Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted October 9, 2007 Share Posted October 9, 2007 Taitaa tuo koko nokkapalan vaihtohomma olla täälläkin edessä, ainakin joskus tulevaisuudessa... Putkesta tuli tehtyä aikanaan nuo korjauspalat, sattui löytymään muutaman mm isompaa joka sitten pillillä ja moskalla taipui melko kivasti. Omaan autoon tuli samalla eturunkopalkin pohja tehtyä 2,5mm palasta. Itseä on askarruttanut vaan se homma että nykyään on yhden etuakselin pultin tilalla pitempi 10 millinen, kun yksi alkuperäinen kiinnityspultti irtosi paikaltaan mukanaan melkoinen pala tuota alkuperäistä palkkia...:( Sattuuko muuten kellään olemaan piirustuksia siitä "vanhan koulun" rallivahvistuksesta? Eli siitä akseliputken pään ja Napoleonin suikan väliin kiinnittyvästä vahvikeraudasta. Tiedä sitten onko tuosta mitään hyötyä käytännössä, mutta samalla vaivallahan sinne sellaisenkin kiinni leipoisi jos eturunkopalkkia vaihtamaan joutuu??? Quote Link to comment
Guest Mikal Posted October 9, 2007 Share Posted October 9, 2007 Tänään leikkailin peltiä pois, ja tulipa huomattua että aika paskaa on myös sisäpuolelta. Tuota uutta palkkia oon harkinnu, mutta on senkin vaihdossa työtä. Onkos tuo palkki pistehitsattu vai koko matkalta kiinni? Tehtaalla ovat kasanneet aika vittumaisesti aikoinaan. Ei ole heleppo irrottaa vanha sillain niinku tehtaan äijät on suunnitelleet. Mutta helepoin ku katkaset laikalla "napoleonin hatun" etupuolelta ja vedät uuden kiinni. Eli jos hommaan uuden palkin, niin lyhennän sitä hiukan päästä niin että sauma tulee hiukan "napoleonin hatun" etupuolelle ja hitsaan kiinni? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.